דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוניסיה

אנטישמיות / יהודי בג'רבה שבתוניסיה נעצר, ושוחרר לאחר הפגנת חברי הקהילה

ציון חדד, יהודי בן 70 מג'רבה, נעצר בערב יום כיפור בחשד להרעלה | במשפחתו ובקהילה טענו שהרקע למעצר הוא אנטישמיות, ויצאו להפגין - צעד נדיר המעיד על בטחונם בדמוקרטיה התוניסאית | הלחץ עבד, וחדד שוחרר

מסעדה יהודית בשכונת הרה קבירה באי ג'רבה (AP Photo/Mosa'ab Elshamy)
מסעדה יהודית בשכונת הרה קבירה באי ג'רבה (AP Photo/Mosa'ab Elshamy)
אוריאל לוי

היהודים באי ג'רבה שבתוניסיה הפגינו במוצאי שבת במחאה על מעצרו של ציון חדד, יהודי תושב המקום, שנעצר בערב יום הכיפורים בחשד להרעלה. היום (ראשון) שוחרר חדד מהמעצר. בקהילה היהודית טוענים כי המעצר נעשה ממניעים אנטישמיים, אך היציאה להפגין מעידה על בטחון בדמוקרטיה בתוניסיה: במדינות אחרות במזרח התיכון, היהודים אינם יוצאים בדרך כלל להפגין כנגד המשטר.

בסרטון שצולם בהפגנה טענו אשתו וביתו של חדד כי הוא שחט כבש לסעודה המפסקת של משפחתו, אך השחיטה כשלה והבשר יצא טרף. חדד ביקש למכור את הבשר למסעדן ערבי סמוך למקום מגוריו, אך המסעדן הזמין משטרה ווטרינר שעצרו את חדד ברכבו עוד בטרם הגיע למסעדה, בטענה שהבשר מקולקל. באתר היהודי הצרפתי "אקטואליטה-ג'ויף" דווח כי במהלך יום כיפור הוא שהה בתא המעצר של משטרת ג'רבה.

ביתו של חדד טוענת כי הוא חולה סכרת והמעצר עלול לסכן אותו. צעירים מהקהילה היהודית טענו כי השארתו של חדד במעצר במהלך כל יום הכיפורים מוכיחה כי מדובר באנטישמיות ברורה. עם זאת, חברים אחרים בקהילה טענו כי מדובר בסכסוך בין חדד לבין בעל המסעדה.

Une centaine de Juifs tunisiens ont manifesté pour exiger sa libération.

Posted by Actualité Juive on Sunday, October 1, 2017

אתמול (שבת) במוצאי יום כיפור יצאו עשרות יהודים להפגין בדרישה לשחרר את חדד. הם הפגינו כאשר כיפה לראשם, ולא הסתירו את יהדותם – דבר נדיר במציאות החיים של קהילת יהודי ג'רבה, המונה כ-1,000 נפשות. המפגינים דרשו את שחרורו המיידי של חדד ואת התערבותם של ראש הממשלה ושר הפנים. לפי "אקטואליטה-ג'ויף", יהודי ג'רבה לא יצאו להפגנות מזה לפחות 20 שנים. האתר התוניסאי 'נסמה' דווח כי המחאה הועילה, והמושל הודיע על שחרורו של חדד כבר מוקדם יותר היום.

ג'רבה היא אי הממוקם בסמוך לחופי דרום תוניסיה. לפני קום המדינה מנתה הקהילה היהודית במקום כ-4,500 נפשות, והיא נחשבת לאחת מהקהילות היהודיות העתיקות בעולם. לפי מסורת מקומית, יהודים הגיעו לאי עוד בימי שלמה המלך יחד עם יורדי ים פניקים, וכן לאחר חורבן בית ראשון (586 לפנה"ס). על פי המסורת, הפליטים מירושלים הביאו עמם לג'רבה דלת מדלתות בית המקדש. בג'רבה כעשרים בתי כנסת, ושתי ישיבות. שם המשפחה העברי "ג'רבי" מעיד על מוצאה מהאי ג'רבה.

הקהילה היהודית החיה בג'רבה כיום מונה כ-900-1,000 נפשות. בעשורים האחרונים חוששים היהודים שנותרו מצפון אפריקה מפני רדיפה אלימה. בשנת 2002 פוּצצה מכונית תופת בסמוך לבית הכנסת אלגריבה באי, על ידי מחבלים שהיו קשורים לארגון אל-קאעידה. בפיגוע נהרגו 20 בני אדם, ביניהם 14 תיירים גרמנים. במהומות "האביב הערבי" בתוניסיה הוצת בית כנסת גדול בתוניס הבירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!