דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / דורשים צדק גם לקשישים: 70 ח"כים חתמו על חוק להגדלת קצבאות הזיקנה

חברי הכנסת שמולי, זוהר, אילטוב, חנין וקורן מציעים להעלות את הקיצבאות מ-1,531 ש"ח בחודש לגובה שכר המינימום - 5,000 ש"ח | "כמו הנכים, גם הקשישים לא יכולים לחיות מהסכום העלוב הזה - ואנחנו לא יכולים להפקיר אותם יותר", אמר שמולי

אנשים זקנים ממתינים בתור (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
אנשים זקנים ממתינים בתור (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות המתווה להעלאת קצבאות הנכים – ח"כים מכלל סיעות הבית דורשים צדק גם לקשישים: חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני), מיקי זוהר ונורית קורן (הליכוד), רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) ודב חנין (הרשימה המשותפת) יניחו מחר (שני) על שולחן הכנסת הצעת חוק להשוואת קצבת הזקנה לשכר מינימום, בתמיכת כ-70 חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה. התיקון שיוזמים הח"כים לחוק הביטוח הלאומי מבקש להעלות את קצבת הזקנה החודשית שאותה מעניק המוסד לביטוח לאומי מ-1,531 ₪ לגובה שכר המינימום במשק –  כיום 5,000 ש"ח. בנוסף מוצע להבטיח כי הקצבה תעודכן ולא תישחק משנה לשנה, באמצעות הצמדתה לשכר המינימום.

כיום סכום הקצבה הבסיסית החודשית ליחיד הוא 1,531 ש"ח, ולבני 80 ומעלה 1,617 ש"ח. שמולי ציין כי העלאת הקצבה החודשית צפויה לצמצם באופן דרמטי את שיעורי העוני בקרב הקשישים ולהבטיח להם במידה רבה חיים של כבוד ורווחה. לפי הנתונים הרשמיים בישראל כ-23% מהקשישים חיים מתחת לקו העוני ועוד כ-28% מתוכם מצויים בסיכון לעוני, לעומת 13.2% בלבד במדינות המערב. בנוסף, ע"פ השנתון הסטטיסטי לישראל לבני 65 ומעלה שפורסם ע"י מכון ברוקדייל, 40% מתוכם מוותרים במשך השנה על חימום או קירור הבית בשל מצוקה כלכלית, 43% על טיפול שיניים, 14% על מזון ו-6% על תרופות.

חברי הכנסת שמולי, זוהר, שמולי, אילטוב וקורן מעוניינים "לשחזר את ההצלחה" של מאבק הנכים, שכלל מתווה משותף לכלל סיעות הבית להעלאת הקצבאות. על ההצעה חתומים 70 חברי כנסת מהרשימה המשותפת, מרצ, המחנה הציוני, יש עתיד, כולנו, ש"ס, יהדות התורה, ישראל ביתנו והליכוד. אף חבר כנסת מ"הבית היהודי" אינו חתום על ההצעה.

שמולי, המשמש כיו"ר שדולת הגימלאים בכנסת, אמר כי "כמו שנכים לא יכולים לחיות מ-2000 שקל כך גם הקשישים לא יכולים לחיות מהסכום העלוב הזה ואנחנו לא יכולים להפקיר אותם יותר. מאז מפלגת הגמלאים לא נגעו בקצבה והגיע הזמן להעלות גם אותה."

ח"כ מיקי זוהר, יו"ר הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי אמר כי "ההצעה תיטיב עם אוכלוסיית הקשישים המתקשים לכלכל עצמם מהקצבה הנוכחית שאינה מגיעה לרמת שכר המינימום. המצב הנוכחי שבו קשישים, בהם ניצולי שואה, מתמודדים עם רעב, חום וקור ונאלצים לוותר על מזון או תרופות הוא חרפה למדינת ישראל, עלינו למחות את החרפה ולקיים כפשוטו את מאמר חז"ל והדרת פני זקן."

ח"כ דב חנין אמר כי "אי אפשר לחיות בכבוד מ-1,600 ש"ח. חייבים להבטיח שהכנסתם של מאות אלפי הקשישים בישראל תהיה לפחות בגובה שכר המינימום. זו חובתנו לקשישים, חובתנו לצדק, חובתנו לעצמנו". ח"כ רוברט אילטוב הוסיף כי ״מגיע לאזרחי מדינת ישראל אשר הגיעו לגיל פרישה להזדקן בצורה מכובדת מבלי להתלבט בין מזון לבין לתרופות״. ח"כ נורית קורן אמרה כי "עלינו לעשות כל שניתן בכדי לאפשר לקשישים במדינת ישראל לחיות בכבוד. זו חובתנו ועל כך, השוואת הקצבה לשכר המינימום הינו צעד הכרחי."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!