דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

בעקבות המתווה / מטה מאבק הנכים: "די לחסימות, מפסגה זו דברים יכולים רק להידרדר"

חלק מארגוני הנכים אינם מקבלים את המתווה וקוראים להמשך המאבק | נעמי מורביה, שהשתתפה במו"מ ותומכת במתווה: "בנתונים הקיימים זו התוצאה הטובה ביותר שניתן היה להגיע אליה"

חסימות הנכים (צילום: נכה לא חצי בן אדם)
חסימות הנכים (צילום: נכה לא חצי בן אדם)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

על אף ההסכמה בין ההסתדרות, הממשלה ונציגי ארגוני הנכים על מתווה להעלאת קצבאות הנכות, התבצעו אתמול (ראשון) חסימות כבישים ברחבי הארץ ע"י פעילי ארגוני נכים המתנגדים למתווה. ברשתות החברתיות ובתקשורת נמשך הוויכוח בין פעילי הארגונים השונים – אלו הקוראים לקבלת המתווה שהושג, ואלו הדורשים את המשך המאבק עד להשוואת הקיצבה לשכר המינימום.

נעמי מורביה, יו"ר מטה המאבק של הנכים וחברת צוות המו"מ שגיבש את מתווה העלאת קצבאות הנכות, גינתה את המשך חסימות הכבישים. לדבריה, חברי צוות המו"מ נבחרו על ידי חברי הארגונים השונים בישיבה שנערכה בבית ההסתדרות ברביעי שעבר, אליה הוזמנו כלל הארגונים. "מי שהעדיף לחסום באותה שעה – במקום לעשות שימוש בזכות לבחור ולהיבחר ושלח נציג במקומו – אל לו להלין על התוצאה. בדמוקרטיה יחסית תמיד יהיו נבחרים שייצגו את שולחיהם, וכל 6 הנציגים נבחרו סביב השולחן ע"י הנוכחים" אמרה.

מורביה אמרה על המתווה שהושג כי "בנתונים הקיימים זו התוצאה הטובה ביותר שניתן היה להגיע אליה, וכל מי שלא מבין את הקונסטלציה הכלכלית של תקציב דו שנתי ונומרטור שיעשה שעורי בית לפני שהוא מותח ביקורת. מהפסגה הזו הדברים יכולים רק להתדרדר לאחור במדרון החלקלק של הפוליטיקה", התריעה וקראה למוחים לחדול מחסימות הכבישים, שלדבריה לא יובילו לשיפור ההסכם וממאיסות את המאבק על הציבור.

כבר בערב יום הכיפורים הודיעה קבוצת 'הנכים הופכים לפנתרים', שהיתה אחראית למרבית חסימות הכבישים בחודשים האחרונים, כי המתווה שהוסכם עם המדינה אינו מקובל עליה וכי בכוונתה להמשיך במחאה ובחסימות. "אנחנו דוחים את המתווה על הסף וקוראים לכל הנכים להצטרף אלינו", הודיעו פעילי הקבוצה. בהודעה שפרסמו למחרת ההסכם כתבו כי "ההסכם רצוף 'חורים' ואינו נותן מענה מלא ואמיתי למצוקות הנכים. בנוסף לכך, ובמיוחד לחוסר האמון הטוטאלי שלנו בממלת ישראל, המאבק ממשיך ללא כל שינוי".

אתמול (ראשון) בשעות הבוקר ביצעו חסימות כבישים באיזור הרצליה, בצהרים עברו לחסום בכביש 4 באיזור צומת קוקה קולה, משם נסעו בנסיעה איטית לכיוון מחלף גנות תוך יצירת עומסי תנועה כבדים ואחר כך חסמו מספר כבישים באיזור ראשון לציון והפגינו מול ביתו של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן. בין המפגינים למשטרה התפתחו עימותים. במקביל ביצעה קבוצת 'הגדוד הירושלמי' חסימה בצומת גשר המיתרים בירושלים בשעות אחר הצהרים.

על פי המתווה שגובש בחמישי שעבר, יועברו בשלוש השנים הבאות 4.2 מיליארד ש"ח להגדלת קצבאות הנכים מעבר לגידול הטבעי – פעימה אחת בכל שנה בינואר. לאחר שלושת הפעימות צפויה הקצבה לעלות מ-2,342 ש"ח בחודש (הסכום המשולם כיום) ל-3,800 עד 4,500 ש"ח לחודש לנכים הזכאים לקצבה מלאה בגין אי כושר השתכרות.  בתום ההעלאה – כלומר החל משנת 2021 – תוצמד העלייה בקיצבה לעלייה בשכר הממוצע במשק. ההעלאה ומנגנון ההצמדה מגיעים לאחר 16 שנה בהן קצבת הנכות כמעט ולא עלתה.

בנוסף הוסכם על העלאת סכום הסף של ההכנסה שלמעלה ממנה מקוזזת הקיצבה לעובדים עם מוגבלויות, בשתי פעימות ל-4,300 ש"ח בחודש ולאחר מכן תבחן העלאה נוספת ל-5,300 ש"ח. כמו כן סוכם על הקצאת 150 מיליון ש"ח נוספים לקצבאות נכים ילדים, והקצאת 75 מיליון ש"ח לטובת עידוד תעסוקה של אנשים עם מוגבלויות בשלוש השנים הקרובות – מתוכם 20 מיליון ב-2019, והוספת של 300 מיליון שקל לשמירה על קצבאות הנכות גם בזקנה. עיגון ההסכמות אמור להתבצע בחקיקה במושב הכנסת הקרוב שיחל באוקטובר, והעברת החוק בקריאה שלישית בדצמבר, כך שבינואר יקבלו הנכים את הקיצבה המוגדלת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!