דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה כימיקלים

אמוניה / אחרי חצי שנה: ייצור הדשנים במישור רותם יחודש

זאת בעקבות מציאת פתרון שיספק למפעל חיפה כימיקלים דרום אמוניה | המחלוקת על יבוא האמוניה למפעל בחיפה נמשכת, ועובדיו סובלים מחוסר ודאות | בית הדין מתח ביקורת על ההנהלה, ופסק שלא סיפקה הסברים לפעולותיה נגד העובדים

מיכלי איזוטנקים לאמוניה (צילום: באדיבות חברת אירטמד בע"מ)
מיכלי איזוטנקים לאמוניה (צילום: באדיבות חברת אירטמד בע"מ)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר השבתה כמעט מלאה מאז חודש אפריל, בימים הקרובים צפוי מפעל חיפה כימיקלים דרום לחדש את פעולתו, בזכות משלוחי אמוניה במיכלים קטנים – איזוטנקים – שהגיעו אתמול (ראשון) לנמל חיפה. המיכלים צפויים לחדש באופן חלקי את ייצור הדשנים במפעל, הממוקם במישור רותם הסמוך לדימונה. במקביל קבע בית הדין לעבודה כי החברה לא מסרה את כל המידע שהתבקשה בנוגע לעובדים שהוציאה לחופשה כפויה מהמפעל. 

האיזוטנקים הראשונים שישנעו אמוניה בעבור חברת חיפה כימיקלים הגיעו אתמול לנמל חיפה, ממנו הם יעשו את דרכם למפעל הדרומי. במהלך היום התרחשה תקלה בנמל: אמוניה דלפה מאחד האיזוטנקים. הנושא טופל ע"י צוות חירום של מערך כיבוי האש ובפיקוח המשרד להגנת הסביבה. האיזוטנק שדלף הועבר לבידוד, וריקון חלק הארי של האמוניה הושלם. באיזוטנק הדולף היו 12.5 טון, ולאחר ריקונו לשתי מכליות כביש שהועברו למפעל דשנים, נותרו באיזוטנק שבנמל חיפה כ-1-1.5 טון בלחץ נמוך, כך שאין עוד דליפה פעילה מהאיזוטנק. גם האיזוטנק הדולף עבר לדשנים. המשרד להגנת הסביבה פתח בחקירת נסיבות האירוע.

צוות חירום של מערך כיבוי האש מרוקן איזוטנק דולף לתוך מיכלית כביש בנמל חיפה, 1.10.2017 (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
צוות חירום של מערך כיבוי האש מרוקן איזוטנק דולף לתוך מיכלית כביש בנמל חיפה, 1.10.2017 (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

סכסוך בצפון ודריכות בדרום

החלטת הממשלה כי המפעל הצפוני יקבל אמוניה באמצעות הזרמה מאונייה שתעגון במפרץ חיפה נמצאת עדיין בסכסוכים משפטיים, והמפעל מושבת בינתיים מפעילות. החברה טוענת כי הפתרון הנוכחי הוא "פלסטר" שיכול להזין רק אחד משני מפעליה, ורק באופן חלקי. מנגד, בעיריית חיפה חוששים מהסכנה שבעגינת אניית אמוניה במפרץ, וויכוח זה הוא אחד הקשיים שמונעים את השבת המפעל הצפוני לפעילות, ובגינו גם מנסה ההנהלה לפטר עובדיה בצפון.

נשיא בית הדין לעבודה בחיפה, השופט אלכס קוגן, פסק אתמול (ראשון) בעתירה שהגישו עובדי חיפה כימיקלים צפון כנגד הנהלת המפעל, בה טענו העובדים כי ההנהלה הוציאה לחופשה כפויה רק עובדים המאוגדים בוועד העובדים. השופט תובע מהחברה להשלים את הנתונים על מצבת העובדים וכמות ימי החופשה הצבורה שלהם בהסברים מדוע אותם 58 עובדים יצאו לחופשה כפויה "באופן מנומק כלפי כל אחד מהם". בהחלטתו ביקר קוגן את הנהלת החברה, וכתב כי "שוכנעתי כי גם היום לאחר שהחברה 'גררה רגליים' בהמצאת הנתונים הנדרשים, היא לא המציאה אותם במלואם". (לצפייה בהחלטה המלאה הקישו כאן).

הפגנת עובדי חיפה כימיקלים מחוץ לבית הדין האזורי לעבודה,ספטמבר 2017 (צילום: כוח לעובדים).
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים מחוץ לבית הדין האזורי לעבודה,
ספטמבר 2017 (צילום: כוח לעובדים).

בהחלטה מיום חמישי קבע קוגן כי עובדי המפעל הצפוני יוצאו לחופשה, למעט עובדים הכרחיים. במהלך חג הסוכות יישא כל צד במחצית מעלות החופשה, ואילו עובדים ללא חופשה יקבלו שכר על חשבון ההנהלה. מדובר בשכר בסיס מופחת, ללא פרמיות ותוספות על עבודה במשמרות.

הדיונים המשפטיים בין הנהלת החברה לעובדיה בצפון מתנהלים באווירה קשה של חוסר אמון, תוך ניהול משפט הוכחות קשה. לעומתם, העובדים בדרום נהנים מיחסים טובים יותר, ותנאי פעולה אוביקטיביים משופרים – ריחוק מריכוזי אוכלוסיה, קרבה לייצור האשלג, רישוי עסקים בתוקף וכושר אחסון תפעולי לאמוניה הגדול פי 5 מהמפעל שבצפון. שיטת ההפעלה באמצעות האיזוטנקים דומה באופן יחסי לשיטה המסורתית בה עבד המפעל – אספקת אמוניה באמצעות מיכליות כביש. כאמור, בשבועיים הקרובים צפוי המפעל הדרומי לחזור בהדרגה לייצור דשנים.

איזוטנקים או אוניה?

במהלך הדיונים המשפטיים הסבירה הנהלת חיפה כימיקלים את הקשיים הלוגיסטיים שבהתבססות על איזוטנקים, בעיקרם המגבלה של 100 איזוטנקים לשבוע בנמלי חיפה ואשדוד, תוך הישענות על יבואן פלסטיני הממלא את האיזוטנקים במצרים. החברה מוכנה להתחייב לשכירות של שנה אחת בלבד, בעוד התקופה המקובלת היא 3 שנים או יותר, בשל כוונתה להפסיק את השימוש במיכלים הללו ברגע שיאושר לה יבוא אמוניה בעזרת אניה וממנה למיכליות כביש.

פרקליט המחוז איתן לדרר אמר בדיון המשפטי כי גורמי מדינה עוסקים באופן יומיומי במציאת דרך להתגבר על הקשיים שמערימה עיריית חיפה על יישום הייבוא באמצעות אונייה. השופט קוגן העריך שאם העירייה תגיש עתירה ייפתח תיק חדש, שיכול לעכב  את ההזרמה מהאונייה לתקופה שלא ניתן לצפות מראש. על אף שבמשרד להגנת הסביבה טוענים כי הסיכון הנשקף מאניה זו קביל ואינו כולל סכנה ל'רצפטורים ציבוריים', (ריכוזי אוכלוסיה), טוענים גורמים שונים כי פגיעה באוניה יכולה לגרום לנזק גדול בסביבה הקרובה לנמל, מבלי שתרחישי סיכון אלו נבדקו כראוי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!