דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קמרון

בעולם / לא רק בכורדיסטאן ובקטלוניה: דוברי האנגלית במערב קמרון דורשים מדינה

ביום העצמאות הקמרוני קראו מפגינים להקמתה של "מדינת אמבזוניה" בשני מחוזות דוברי אנגלית | ארגון זכויות אדם דיווח כי כוחות הביטחון פתחו באש חיה לעבר המפגינים - 17 נהרגו | השלטונות מזהירים מתגובה חריפה עוד יותר

נשיא קמרון, פול ביאה, נואם בעצרת האו"ם (צילום: AP Photo/Richard Drew).
נשיא קמרון, פול ביאה, נואם בעצרת האו"ם (צילום: AP Photo/Richard Drew).
אוריאל לוי

לפחות 17 הרוגים ועוד עשרות פצועים במהומות שפרצו בקמרון הדרומית ביום בו נחגגו 56 שנים לאיחוד המדינה, וזאת לאחר שדוברי האנגלית במדינה הכריזו על עצמאות. לפי דיווחים שהגיעו מסוכנות הידיעות "רויטרס" ומארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל" כוחות הביטחון של קמרון פתחו שלשום (ראשון) באש חיה לעבר מפגינים. סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה כי כוחות הביטחון הקימו חסמים על כל היציאות מהערים לכבישים המהירים במחוזות המערביים בהם הוכרזה עצמאות "אמבזוניה". חמישה מבין ההרוגים היו אסירים בבית סוהר, היתר היו מפגינים שנורו ברחובות. נשיא קמרון פול ביאה גינה את האלימות.

מדובר בחבל שנמצא במערב קמרון – אך שמו הוא "קמרון הדרומית" כי הוא היה החבל הדרומי ביותר בקולוניה האנגלית במערב אפריקה (ניגריה של ימינו) ולפני הקולוניאליזם הוא היה חלק מממלכת קמרון (שהייתה חלק מ"מערב אפריקה הצרפתית") ולכן לאחר יציאתן של אנגליה וצרפת הוא חובר חזרה לקמרון.

[mappress mapid="189"]

ביום ראשון הכריזו מושלי המחוזות המערביים של קמרון כי תאסר כל נסיעה בין ערים ונאסר כל מפגש של יותר מארבעה אנשים. מעברי הגבול לניגריה נסגרו בשל "חשש להפרות סדר". האינטרנט בשני המחוזות נותק, דבר המקשה לאמת את הידיעות. המפגינים שנורו הובילו קמפיין בן כמה חודשים להכרזת עצמאות של שני המחוזות המערביים של קמרון, והקמת מדינה חדשה בשם "אמבזוניה".

"אמבזוניה" המוכר גם בשם "קמרון הדרומית", הוא שמו של חבל ארץ במערב קמרון, הגובל בניגריה מצפון וממערב, בקמרון ממזרח, ובמפרץ ביאפרה של האוקינוס האטלנטי מדרום. הוא כונה קמרון הדרומית משום מיקומו בזמן קיומה של הקולוניה האנגלית במערב אפריקה. האזור היה כאמור נתון תחת כיבוש אנגלי במאה ה-19 ובמחצית הראשונה של המאה ה-20. ב- 1961 הוא סופח לקמרון הצרפתית.

קמרון הייתה מדינה פדרטיבית עד שנת 1972, בה ענייני פנים רבים נקבעו בכל מחוז בנפרד. אולם הנשיא אחמאדו אהיג'ו כונן חוקה חדשה אשר ביטלה את הפדרליזם והפכה את קמרון לרפובליקה אחת, והנשיא הנוכחי, פול ביאה – השולט במדינה מזה 35 שנים – נחשב לסמל של דיכוי ושחיתות שלטונית, במיוחד בקרב דוברי האנגלית במדינה.

כמה ארגונים הפעילים בחבל ומזוהים עם האופוזיציה לממשלת קמרון מנהלים מזה 30 שנה מאבק לעצמאות החבל תחת השם "אומבונזיה" אשר משמעותו מפרץ אמבס, על שם אזור החוף בו נשפך נהר המונגו. מרבית תושבי החבל הם דוברי אנגלית לעומת מרבית תושבי קמרון ששפתה הרשמית היא צרפתית.

מושל מחוז דרום-מערב ברנארד אוקליה בילאי קרא למפגינים "כלבים" והזהיר אותם כי אם יעוררו מהומות ביום העצמאות יאלצו להתמודד עם צבא קמרון, כך דווח ב-BBC. עוד דווח כי לפחות 6 פעילי עצמאות נהרגו בהפגנות קודמות בשנה האחרונה ועוד עשרות נעצרו. האינטרנט במחוזות המערביים נחסם לחלוטין במשך 93 ימים בין ינואר לאפריל 2017.

לפי רשת CNBC הקנדית, המפגינים במערב קמרון דורשים להגדיל את האוטונומיה של שני המחוזות בהם הם חיים, להכיר באנגלית כשפה רשמית נוספת של המדינה ולהגביר את התעסוקה במחוזות על מנת להתמודד עם העוני הרב השורר בהם. כתב CNBC במערב אפריקה טען כי רק מיעוט מבין הארגונים המוחים במערב קמרון ביקשו להכריז עצמאות לחבל. אותם ארגונים המבקשים להכריז עצמאות קראו לתושבי החבל לצאת לרחובות ביום העצמאות שחל שלשום, וטענו כי יכריזו עצמאות ביום זה. הם חיברו המנון לחבל, התאימו לו דגל תכלת בעל ארבע פסים לבנים ויונת שלום בפינה השמאלית, מוקפת בתריסר כוכבים. בנוסף דווח ברשת CNBC כי הם התכוונו להדפיס מטבע מקומי ודרכונים של "רפובליקת אמבזוניה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!