דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליגמיה

בארץ / כתב אישום הוגש כנגד תושב הפזורה הבדואית בנגב בגין ריבוי נישואין

מדובר בכתב האישום הראשון המוגש נגד עבירה זו, מאז הנחה היועמ"ש לאכוף את החוק בכל הנוגע לעבירות ריבוי נישואין | הערכה: כ-30% מהמשפחות הבדואיות בישראל הינן פוליגמיות

כפר לא מוכר. "התכנון לא מותאם ליישובים הערביים" (צילום: נתי שבות / פלאש 90).
כפר לא מוכר. "התכנון לא מותאם ליישובים הערביים" (צילום: נתי שבות / פלאש 90).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

המדינה הגישה אתמול (שני) כתב אישום נגד תושב הפזורה הבדואית, בן 36, בגין עבירה של ריבוי נישואין. זהו כתב האישום הראשון המוגש נגד עבירה זו מאז הנחיית היומע"ש מינואר השנה בנוגע לאכיפת עבירות פוליגמיה.

לפי כתב האישום, הנאשם, תושב הפזורה הבדואית בנגב, נשוי מזה 15 שנים לאשתו הראשונה. לפני מספר חודשים, הנאשם החליט להינשא לאישה נוספת, בשנות העשרים המוקדמות לחייה. הוא פנה לאביה וביקש להינשא לה, והאב הסכים. בהמשך, האב הודיע זאת לביתו, שלא ידעה אז כי הגבר עימו היא מיועדת להינשא נשוי לאישה נוספת. בפברואר השנה השניים התחתנו בהתאם לחוק השרעי (חוק דתי-מוסלמי), ובמרץ השנה בית המשפט השרעי בבאר שבע אשר את נישואיהם.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש 90).
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: פלאש 90).

ריבוי נישואין הינו עבירה על החוק הישראלי, ודינה חמש שנות מאסר. קיים קושי במציאת נתונים מדוייקים ועדכניים לגבי מימדי תופעת הפוליגמיה בישראל, אך ההערכות הן שכ-30% מהמשפחות באוכלוסייה הבדואית בישראל הנן פוליגמיות.

בינואר השנה פרסמו שרת המשפטים איילת שקד, והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, תכנית מקיפה שמטרתה להיטיב את הטיפול בעבירות ריבוי נישואין. בהודעתם, נאמר על תופעת הפוליגמיה כי "השלכותיה על בני המשפחה הפוליגמית, ובראש ובראשונה על הנשים והילדים, ועל החברה בכללותה, הן קשות וחמורות. לכן, קיים אינטרס ציבורי וחברתי בהוקעה ובצמצום של תופעה זו".

אחד ממרכיבי התוכנית הוא הנחיה חדשה אותה פרסם היועמ"ש, לפיה במקרים בהם תימצא תשתית ראייתית מספקת לעבירת ריבוי נישואין, ככלל, יוגש כתב אישום בעבירה זו. בנוסף, במקרים בהם הורשע אדם בעבירת ריבוי נישואין, תעתור התביעה לעונש הכולל רכיב של מאסר בפועל. כמו כן, נקבעו נסיבות שבהתקיימותן תעתור התביעה לענישה מחמירה במיוחד: מקרים בהם הנאשם הוא גבר הנשוי בנישואין פוליגמיים לאישה שגילה נמוך משמעותית מגילו, או מקרים בהם הנישואין נערכו שלא מרצונה החופשי של האשה. ההנחיה אף קובעת כי הסכמת הנשים או אחת מהן לנישואין השניים לא מצדיקה הימנעות מהעמדה לדין ומהטלת מאסר בפועל.

בעבר הושמעו טענות על כך שהמדינה מעלימה עין מתופעת הפוליגמיה בקרב הבדואים בנגב, תופעה המקבלת הכשר דתי מבתי הדין השרעיים. אולם היועמ"ש הדגיש בהנחיתו כי היות והדין האישי בישראל הוא דין דתי, האיסור על ריבוי נישואין יתקיים בכל מקרה של נישואים דתיים, גם אם אלה לא תועדו ברישומים האזרחיים הרשמיים. עוד ביקש היועמ"ש להבהיר כי מיום פרסום ההנחייה ואילך, עבירת ריבוי הנישואין יאכפו באופן המחמיר הקבוע בהנחיה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!