דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

למה לי שוויון עכשיו?

תפיסת העולם הפמיניסטית מפרשת את המציאות החברתית הקשורה לחייהן ומעמדן של נשים בחברה, תוך התמקדות במשמעויות הפוליטיות, החינוכיות, התרבותיות והכלכליות של יחסי גברים-נשים. הפמיניזם תומך בהעצמת נשים בדרכים שונות דוגמת חקיקה, אכיפה, הסברה, שינוי נורמות דיבור, ייעוץ ומתן פתרונות למצבים שונים.

גם בשנת 2017 אנו עדיין נדרשים לשאלה, האם קידום ערך השוויון הוא נחלתן של נשים בלבד? כולנו מכירים את הנתונים מהמחקרים הרבים, אך עדיין פמיניזם נתפס, כמאבקן של נשים. את המאבקים על שכר שווה, שוויון הזדמנויות, שבירת תקרת הזכוכית ושילוב נשים בכל תחומי החיים, מובילות כמעט תמיד נשים. כך גם כשמדובר במניעת אלימות נגד נשים, נושא אוניברסלי ואנושי, ובכל זאת כמעט ולא ניתן למצוא גברים שעומדים בחזית המאבק. לא משנה עד כמה הנושא חשוב, גברים נרתעים מלקחת חלק במאבקים, או גרוע מכך, הם לא רואים בהם כנושאים שקשורים אליהם באופן ישיר.

אז למה זה קורה?

אומנם נשים מהוות כ-52% מהאוכלוסייה אך עדיין לא הצלחנו להוות קבוצת לחץ. רבות מהנשים לא רואות בפמיניזם חלק אינטגרלי מחייהן, חלקן אפילו נרתעות מלהגדיר עצמן פמיניסטיות. בכך הן בעצם משחררות את ההנהגה מאחריות והפמיניזם נותר כלוא בגבולות מאוד ברורים ומדויקים.

התרבות שלנו עדיין גורסת כי לנשים תפקיד מרכזי בעבודת גידול הילדים ומטלות הבית, במקביל להעסקתן בשוק העבודה. כמו כן, למרות החקיקה, שכר הנשים במקומות רבים עדיין נמוך בכ-30% משכרם של גברים. כך נוצר מצב בו נשים נעדרות יותר מהעבודה עקב מחלות ילדים, הן אלה הנאלצות לצאת מוקדם יותר ולאסוף את הילדים וכשתצרפו זאת לחופשת לידה תבינו את התנגדותם של מעסיקים להעסיק נשים ואת האפלייה הנגרמת להן עוד בתהליך הקבלה לעבודה.

גם התחום הפוליטי שאמור לייצג אותנו כחברה על כל גווניה אינו משרת את המטרה.

האם ראיתם מצע של מפלגה שחרתה על דגלה ייצוג שווה? האם ראיתם מפלגה שעל סדר יומה מאבק באלימות כלפי נשים?

מחקרים רבים מציגים הישגים עסקיים טובים יותר לחברות שיש בראשן אישה מנהלת, סקרים מראים שנשים מנהלות מצליחות יותר ברתימת העובדים להצלחת העסק וכי מספר גבוה יותר של נשים בהנהלה תורם למוניטין וליכולת של עסקים לגייס את הטאלאנטים של המחר. זאת ועוד, האחוז הממוצע של נשים מנהלות בקרב חברות מצליחות עומד על כ-7% לעומת 3% בחברות לא מצליחות. מחקר של MIT שפורסם בניו יורק טיימס מדבר על צוותי עבודה שמצליחים יותר לעומת אחרים בזכות ה-C FACTOR, אינטליגנציה קולקטיבית, המועשרת בזכות היכולת של נשים לקרוא בין השורות.

אז למה שוויון?

שוויון איננו “בעיה של נשים”, הוא לא רק “צודק” או “ראוי” . שוויון מגדרי הוא יתרון, והוא רלוונטי מתמיד לעסקים, ממשלות, חברות וארגונים, שרוצים להצליח במאה ה-21.

המהפכה הפמיניסטית, מלבד תרומתה לחברה כולה, משפיעה מהותית על כל אחד ואחת מאיתנו כבני אדם. היא דורשת מאיתנו להיות אנשים טובים יותר, מוסריים יותר, אנושיים יותר, קשובים יותר.

"הגזע האנושי הוא ציפור – בעלת שתי כנפיים.
כנף אחת – נקבה
השנייה – זכר
עד ששתי הכנפיים לא תתפתחנה בצורה שווה, האנושות לא תהיה מסוגלת לעוף.
עכשיו יותר מאשר אי פעם,
העניין הנשי הוא עניין של האנושות."

(ברוטרוס ראלי)

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!