דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות

תרבות / קהילת האמנים של עפולה מזמינה אתכם לפסטיבל: הכירו את עפולי'ז

"לא הבאנו מהמרכז את האמנות, היא קורית ונעשית ממש כאן בעפולה ועמק יזרעאל", אומרת מור ליפשיץ, מפיקה בפסטיבל afuli'Z המבוסס על כוחות יצירה מקומיים | בתכנית: הצגות, להקות מקומיות, מופעי רחוב, וגם תערוכה על ותיקי העיר

פסטיבל עפולי'ז (צילום: אורן מנשה)
פסטיבל עפולי'ז (צילום: אורן מנשה)
אסף צבי

קהילה יוצרת פסטיבל: בסיום החגים, לסוף שבוע אחד (13-14.10), יהפוך מתחם השוק החדש בעפולה למתחם תרבותי אלטרנטיבי לכל המשפחה. קוראים לזה פסטיבל afuli'Z (עפולי'ז), יוזמה של קהילת אמנים עפולאים, שמעוניינים להפוך את עפולה למוקד תרבות עצמאי, בועט ורלבנטי. בשנה שעברה משך הפסטיבל לא פחות מ-13 אלף איש ליומיים של חגיגה על טהרת ההתחדשות התרבותית בעיר. הכניסה, אם תהיתם, חופשית.

המתחם הייחודי יכלול במות מוזיקה בהן יופיעו 15 הרכבים ולהקות מעפולה והאזור, סדנאות, תערוכות בגלריות, מופעי אקרובטיקה ותופים, דוכני פירות וירקות מהשוק ואווירה אלטרנטיבית. בנוסף יוכלו הילדים להנות מהצגת הילדים 'הדרקון' של תיאטרון 'אוהל', מתחם משחקי עץ, ג'ימבורי ומופעי רחוב לכל המשפחה. בשישי ייערך הפסטיבל בשעות 11:00-15:00, ובשבת מ-16:00 ועד 23:00 (פרטים נוספים בדף הפייסבוק של הפסטיבל).

פסטיבל עפולי'ז (צילום: אורן מנשה)
פסטיבל עפולי'ז (צילום: אורן מנשה)

הפסטיבל צמח מקהילת אמנים עפולאים, בהובלת 'תנועת תרבות' – תנועה של קבוצות אמנים-מחנכים הפרושות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל. "צמיחת קהילת האמנים והקשר ההדוק שלה לתנועת תרבות החלו לפני מספר שנים, והיום אנחנו עומדים על למעלה מ-30 אמניות ואמנים שיוזמים אירועים ומפגשים אמנותיים שונים. ביחד אנחנו הלכה למעשה מחיים את התרבות והאמנות בעיר", אומרת מור ליפשיץ, חברת 'תנועת תרבות' בעפולה ומפיקה שותפה בפסטיבל. לצד מימון ממפעל הפיס, עיריית עפולה ומשרד התרבות, נסמך הפסטיבל על חסויות של גופים מקומיים ואזוריים שהתגייסו לסייע לפסטיבל.

"לא חייבים לנסוע עד תל אביב בשביל ליהנות מאמנות טובה"

"אני חושבת שאנשים שיגיעו השנה ואלה שהגיעו בעבר ל-afuli'Z סוף סוף רואים ועדים לכך שעפולה הופכת למעצמה התרבותית שכולנו יודעים שהיא יכולה להיות, והעובדה שלא חייבים לנסוע עד תל אביב בשביל ליהנות מאמנות טובה רק מחזקת את זה", מוסיפה ליפשיץ, "לא הבאנו מהמרכז את האמנות, היא קורית ונעשית ממש כאן בעפולה ואזור העמק. אנחנו חבורה גדולה של מפיקים ואנשי צוות שמחוללים את הפסטיבל מאלף ועד תו".

פסטיבל עפולי'ז (צילום: דימה חבר)
פסטיבל עפולי'ז (צילום: דימה חבר)

"זה לא ברור מאליו שהאמנים, שבדרך כלל נתפסים כאנשים מסתגרים שעושים לביתם, מציירים ומנגנים בסטודיו – תופסים את עצמם כבעלי תפקיד בעיצוב פני החברה, יוצאים, פוגשים את הקהילה. זו יצירה שיש לה השפעה משמעותית על התושבים פה, שבוודאות חשובה להם התרבות ושיהיה איפה להיפגש ולאן לצאת. עם כל פעילות שתנועת תרבות יוזמת בשנים האחרונות, אנחנו מגלים בין השאר עוד ועוד כוחות שנמצאים כאן או חוזרים לכאן כדי ליצור במה מעניינת ואטרקטיבית לצעירים שמחפשים סיבה להישאר כאן בצפון", אמרה ליפשיץ.

"דרך המפגש הקהילתי גיליתי מקום לעשייה"

בין מפיקי פסטיבל afuli'Z השנה ניתן למצוא את נטע מוזר, תושבת עפולה, פעילה חברתית וחברה בקהילת האמנים. בפסטיבל השנה מוזר מציגה באחת מהגלריות את התערוכה "אגדה מקומית" שיצרה ואצרה יחד עם בעלה ארנון. מוזר ראיינה ותיעדה תושבי עפולה ותיקים מעל גיל 70, בניסיון לספר את סיפוריהם האישיים דרך הפן התרבותי.

מתוך תערוכתה של נטע מוזר "אגדה מקומית", המביאה את סיפוריהם של ותיקי עפולה
מתוך תערוכתה של נטע מוזר "אגדה מקומית", המביאה את סיפוריהם של ותיקי עפולה

"הדרך שלי בקהילת האמנים החלה במפגש עם תנועת תרבות בכיתות אמן – מסגרת בה אמן מוביל חונך קבוצה של אמנים בתחילת דרכם על מנת ליצור תוצר אמנותי. השנה אני מובילה יחד עם עוז זלוף, חבר בתנועת תרבות, פתיחה של כיתות אמן עם האמנים המובילים בארץ. הרגשתי שדרך המפגש הקהילתי אני מגלה את המקום שלי לעשייה, ליצירה, לבחירה בדרך אחרת", מספרת מוזר, "אני חושבת שאין עיר מפותחת ללא התרבות בה והפסטיבל מאפשר לאנשים לצאת ולהיפגש אחד עם השני סביב שיח תרבותי, סביב אמנות טובה ואיכותית".

עפולה נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח – שכונות חדשות, סלילת כבישים, הקמת הרכבת, שיפוץ מוסדות ועוד. ליפשיץ מציינת כי גם בתחום התרבות ניתן לראות מגמת התפתחות ושיפור משמעותית. "לתרבות יש וצריך להיות מקום רב בהתחדשות העירונית בעפולה. אפשר לראות בכל מקום בעיר איך פעולות תרבותיות ואמנותיות משפיעות על המקום – יותר פסטיבלים בעיר, פעילות של אמנים בחינוך הפורמאלי במסגרת פעילות אמן מחנך של תנועת תרבות, במרחב הבלתי פורמאלי בפעילות של ארגון הילדים והנוער שלנו, הקמת התיאטרון הקהילתי בגבעת המורה, פריחה של קהילת האמנים המקומית-איזורית. בקיצור, השמיים הם הגבול" מעידה ליפשיץ.

פסטיבל עפולי'ז (צילום: אורן מנשה)
פסטיבל עפולי'ז (צילום: אורן מנשה)

"אנחנו רואים את עפולה כמקום שהוא כרך תרבותי בהווה ובעתיד. החיבור בין תנועת תרבות לעפולה הוא ארוך וממושך ואני מזמינה את כל תושבי ישראל להגיע מרחבי המדינה לעפולה להנות מפסטיבל איכותי. אנחנו בשיא הפעילות בעיר וכמובן שנמשיך לפעול בכדי שעפולה תהיה בירת התרבות בישראל, בזה אין לי כל ספק".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!