דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החברה להגנת הטבע

לטייל בארץ ישראל / מטיילים בחג? כל מה שצריך כדי שלא יחלצו אתכם באישון לילה מהמדבר

חול המועד סוכות הוא זמן מצויין לטייל בארץ - אבל יש כמה כללים שאם תשמרו עליהם, לא תתייבשו באמצע ולא תזיקו ליעלים | עמיר בלבן מ'חברה להגנת הטבע': "טיול מוצלח מתחיל בבית ונגמר בבית"

טיול. (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש/ פלאש 90)
טיול. (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש/ פלאש 90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

חול המועד סוכות הוא זמן מעולה לטיולים – החופש מהעבודה בצירוף מזג האוויר שמתחיל להתקרר, לצד הפריחה המחודשת שמביא עמו הסתיו מאפשרים לנו לטייל בנוחות ברחבי הארץ, לחזות בפלאיה ולהנות מזמן איכות עם המשפחה והחברים. למה כדאי לשים לב כדי לטייל באחריות על המטיילים ועל הטבע שמארח אותנו לכבוד החג?

"כדי שהטיול יהיה מוצלח וייזכר כחוויה חיובית עם טעם לעוד, כדאי להקפיד על מספר כללים שיבטיחו עד כמה שניתן את הצלחת הטיול", אומרת מזי מגנזי מוסקוביץ מנהלת אגף הסברה ב'רשות הטבע והגנים'. עמיר בלבן מנהל תחום 'טבע עירוני' ב'חברה להגנת הטבע' מתמצת, "טיול מוצלח מתחיל בבית ונגמר בבית". "אנחנו ברשות ממליצים למטיילים להקפיד על כמה כללים לטיול בטוח: הכנה: יש לתכנן מראש ולהיות בקיאים בפרטי המסלול: אורך, משך ההליכה, דרגת הקושי." בלבן מוסיף, "אמצעי לארגון טיול טוב ומוצלח היא לבצע תיאום ציפיות בין כל משתתפי הטיול, איפה נטייל, כמה נלך, האם נקנה מזון במזנון וכו'. תכנון משותף מראש יעזור לכל המטיילים לדעת מה הולך להיות בטיול ולבלות ביחד."

משפחה מטיילת (צילום:יוסי זמיר/ פלאש 90)
משפחה מטיילת (צילום:יוסי זמיר/ פלאש 90)

"עקבו מראש אחר התחזית: במזג אוויר מעונן, גשום ובהתראת שיטפונות אין להיכנס לאפיקי נחלים או לחצותם", מדגישה מזי. "מים: יש להצטייד במים ולהקפיד לשתות גם אם אינכם צמאים. לפחות 3 ליטר מים לאדם ליום טיול, ובדרום החם יותר מומלץ 5 ליטר לאדם. ציוד: על מוביל הטיול להצטייד במפת סימון שבילים מעודכנת ובאמצעי איתות כמו פנס, ובמכשיר טלפון סלולרי עם סוללה טעונה. יום: בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים מטיילים בשעות היום בלבד. השהייה בשעות החשכה מותרת בחניוני הלילה המאושרים לכך בלבד. לבוש: יש לטייל בנעלי הליכה סגורות ונוחות (גם במסלולי מים), לחבוש כובע, ללבוש ביגוד אוורירי (רצוי עם שרוולים) ולמרוח קרם הגנה מהשמש. יידוע: ידעו את הקרובים לכם על הטיול – מסלולו ומשכו המשוער. מומלץ מאוד להשאיר על גבי חלון הרכב בחניון פתק ובו פרטי המטיילים והמסלול. מסלול: אין לרדת משבילים מסומנים! הם תוכננו בקפידה, בטוחים להליכה ואינם פוגעים בטבע. בכניסה למסלול קראו את הוראות הבטיחות והישמעו לשילוט ולהנחיות פקחי רשות הטבע והגנים. אם איבדתם את דרככם והלילה קרב, הישארו בקרבת הציר המקורי וצרו קשר טלפוני לסיוע."

מלבד הכללים הללו מוסיפה מזי כי בשנים האחרונות מציבה 'רשות הטבע והגנים' תחנות מידע והסברה בתחילת מסלולי טיול פופולריים רבים, "האנשים שלנו פוגשים את המטיילים בשטח ממש לפני צאתם לטיול ומספקים להם מידע על המסלול וכללי הבטיחות, זהו שירות ללא תשלום ורוב התחנות מוצבות במסלולי טיול אטרקטיביים וכאלו שהכניסה אליהם היא ללא עלות. אנחנו יודעים שבמקומות בהם יש תחנות מידע זה מציל חיים ואת הטבע, כי זה מנתב את המטיילים למסלול המסומן. בנוסף מחלקים הפקחים בתחנות המידע שקיות אשפה למטיילים, הניקיון קשור כמובן לאסתטיקה אך חשוב מכך זבל מעודד שרפות ועלול לפגוע בבעלי החיים שחושבים שמדובר במזון ויכולים להיפצע מכך."

בלבן מדגיש את סוגיית השתייה במהלך הטיול, "רוב האסונות בטיולים הם כתוצאה מהתייבשויות בנוסף לתאונות דרכים וסטייה מהמסלול, במקרה "הטוב" זה נגמר בחילוץ ובמקרה הרע זה עלול להיגמר בפציעה ואף במוות."

סימון שביל (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש/ פלאש 90)
סימון שביל (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש/ פלאש 90)

לטייל בטבע וממש להרגיש אותו

"הטבע בישראל נמצא במצוקה הולכת וגדלה" אומר בלבן, "ולכן חשוב לשמור על הטבע ולטייל אך ורק במקומות המותרים, לא לטייל בשמורות טבע סגורות או להיכנס למקוות מים אסורים ברחצה. אסור לסטות מהמסלול המסומן – סטייה מהמסלול המסומן עלולה להפריע לבעלי החיים בשמורה או לפגוע בצמחייה. כמובן אסור לקחת מהטבע פרחים, בעלי חיים אבנים ומאובנים שאנו מוצאים בטבע, מה שהיה בטבע צריך להישאר בטבע. בנוסף אסור להאכיל בעלי חיים שאנו פוגשים בטבע, הדבר עלול להרגיל אותם לנוכחות בני אדם ואף לתקוף אותם בעתיד. חשוב לזכור שהקיץ והימים החמים עדיין לא תמו במלואם והצמחייה בארץ עדיין יבשה מאד ודליקה במיוחד כי הגשמים הראשונים עדיין לא ירדו ולכן חשוב מאד להיזהר בהתעסקות עם אש."

בלבן ממליץ מאוד "ללמוד מראש ולחקור את האזור בו אנו רוצים לטייל ולהכיר מראש את הצמחייה בעלי החיים והגיאולוגיה שאנו עומדים לפגוש במסלול, טיול טוב הוא לא רק טיול בו הספקת ללכת הרבה קילומטרים אלא טיול בו הבחנת בפרח ייחודי או בנוף יפה. עונת הסתיו מדהימה בפריחה שלה. המון צמחים מבשרי סתיו כגון החצב חלמונית ועוד פורחים כעת, בנוסף אנחנו בשיאה של עונת הנדידה ומאות אלפי ציפורים חולפות כעת מעל שמי הארץ."

משפחה מטיילת (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש 90)
משפחה מטיילת (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש 90)

הטיול והמפגש עם הטבע מהווים חוויה מאתגרת ולא מוכרת לחלקנו, ובכך גם חלק מקסמם. הטבע בישראל ייחודי ומרגש, וימשיך להיות כזה רק אם נשמור עליו. חשוב לזכור שחווית טיול מוצלחת תהיה כזאת רק אם נשמור על עצמנו ועל הטבע בו אנו מבקרים. כדאי לזכור ששום מחזה עוצר נשימה או סימון וי על מסלול אתגרי במיוחד, לא שווה את החיים שלנו.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!