דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בית המשפט העליון

מוצ"ש מול היועמ"ש / בג"ץ הכריע: לא תהיה הגבלת משתתפים בהפגנות מול היועמ"ש

בחודשים האחרונים הגבילה המשטרה את מספר המשתתפים בהפגנות מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה בפתח תקווה | השופטים: "ביקורת על רשויות המדינה ועל אישי ציבור היא נשמת אפה של הדמוקרטיה" | בנוסף, לא ידרשו המארגנים לאישור המשטרה

הפגנה מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה (צילום: דוד טברסקי)
הפגנה מול ביתו של מנדלבליט בפתח תקווה (צילום: דוד טברסקי)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

בג"ץ הכריע היום (ראשון) כי ההפגנות בכיכר גורן בפ"ת נגד השחיתות הממשלתית יוכלו להתקיים ללא הוצאת אישור משטרתי וללא הגבלת מספרי המשתתפים. "הפגנות המתקיימות במוצאי שבת בכיכר גורן אינן ביטוי 'נחות' הראוי להגנה בהיקף מצומצם" כתבה השופטת חיות "אלא מימוש של הזכות לחופש הביטוי שהנה בליבת חירויות היסוד במדינה דמוקרטית."

החלטת בג"ץ בעתירה שהגישו מארגני ההפגנות והתנועה לאיכות השלטון באה על רקע המעצרים של מני נפתלי ואלדד יניב באוגוסט האחרון, בשעה שהיו בדרכם להפגנה בפתח תקוה. יניב ונפתלי נעצרו לאחר שקראו לאנשים להגיע ולהפגין על אף שבהחלטה במסגרת צו זמני הגביל בית המשפט את מספר המשתתפים בהפגנה ל-500 אנשים. בעקבות צו זה חסמה המשטרה את הדרכים המובילות לכיכר גורן בו תוכננה להתקיים ההפגנה.

בהחלטתם כותבים שופט בג"ץ כי "היועץ המשפטי לממשלה הוא אחד מעמודי התווך המרכזיים והחשובים שעליו נשענת מערכת אכיפת החוק. השמירה על עצמאותו ועל אי תלותו של מוסד זה היא על כן אחת הערובות המובהקות לקיומה של הדמוקרטיה בישראל. עם זאת, היועץ המשפטי לממשלה, ככל משרת ציבור אחר, אף הוא אינו חסין מביקורת ציבורית". עוד כתבו השופטים כי "ביקורת על רשויות המדינה ועל אישי ציבור היא נשמת אפה של הדמוקרטיה ואין לכך רשות או איש ציבור במדינה דמוקרטית החסינים מביקורת".

בעקבות ההחלטה, יוכלו המפגינים בכיכר גורן לשוב ולהפגין במקום, ללא הגבלות במספר המפגינים וללא צורך באישור מטעם המשטרה אלא בידוע המשטרה בלבד. עם זאת השופטים מאפשרים למשטרה להציב תנאים הנוגעים לשמירה על בטחון הציבור.

על אף הפסיקה החד משמעית, שופטי בג"ץ מוסיפים לפסיקתם הערה בנוגע להתנהלותם הבעייתית של מארגני ההפגנות  "לבסוף אבקש לציין כי האופן שבו התנהלו העותרים 4-2 (מני נפתלי, , דוד פלמרי וישי הדס) בקוראם לאנשים להגיע להפגנה שהתקיימה ביום 19.8.2017 וזאת בניגוד להחלטת המשטרה ולהחלטת בית המשפט שלא ליתן בעניין זה באותו שלב צו ארעי, היא התנהלות בעייתית ביותר. התנהלות זו בעוד העתירה תלויה ועומדת עשויה הייתה להוביל לדחיית העתירה על הסף, אלמלא העותרת  1 (התנועה לאיכות השלטון) שבחרה לנהוג אחרת. עותרת זו קראה למפגינים לכבד את החלטת המשטרה אף שחלקה עליה וזאת, בין היתר, בהינתן החלטת בית המשפט מיום 18.8.2017 בעניין הצו הארעי. על כן סברנו כי מן הראוי להכריע בעתירה לגופה למרות התנהגות העותרים 4-2".

לאחר פרסום ההחלטה פרסם אלדד יניב בדף הפייסבוק שלו פוסט בו כתב " ניצחנו ניצחון ענק בבג״צ בפס״ד היסטורי. מותר להפגין חופשי מול מנדלבליט בפ״ת. המעצרים של המשטרה לא חוקיים. אחרי החגים נפגין גם מול בנט-שקד וכחלון ששותקים כמו דגים כשביבי טובע בחקירות. תבואו במוצ״ש בהמוניכם לחגוג".

התנועה לאיכות השלטון פרסמה פוסט בו היא מברכת על החלטת בג"ץ ומודה לשותפיה לדרך " זהו ניצחון אדיר לחברה האזרחית, חופש הביטוי, והציבור בישראל בכלל. פסק דין תקדימי אשר מעגן את חופש המחאה כאחת מזכויות היסוד של הדמוקרטיה הישראלית, ללא הבדלי דת, גזע, מין ודעה פוליטית. בית המשפט הגן היום על זכותו של הציבור בישראל לומר את דברו, גם אם יש כאלו אשר דברים אלו פחות ערבים לאזנם."

מנגד, עורך הדין מנחם מושקוביץ המייצג את תושבי השכונה אמר כי "צר לנו כי בג"צ החליט להתעלם ממצוקת התושבים ומבלי להתייחס לעובדה שיש למפגינים מקומות רבים לקיים ההפגנה. אנו מכבדים את הפסיקה אם כי חושבים כי ההחלטה הייתה צריכה להיות שונה. כמו בית המשפט גם אנו קוראים למחוקק להסדיר העניין בחקיקה. כולי תקווה כי המפגינים יגלו את אותה 'הרגישות החברתית' וימנעו מלהוסיף ולמרר את חייהם של התושבים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!