דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קפה נואר

חברה ועבודה / הנהלת קפה נואר לעובדים: הרעה בתנאי ההעסקה בשל התאגדותכם

מנהלת קבוצת נואר, נוגה בסון, כינסה את העובדים והודיעה להם כי בשל התארגנותם בהסתדרות הנוער העובד והלומד ייפגע שכרם | ההסתדרות פנתה בדחיפות לבית הדין על מנת שימנע פגיעת ההנהלה בעובדים

קפה נואר, תל-אביב (צילום: דבר).
קפה נואר, תל-אביב (צילום: דבר).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הנהלת מסעדת קפה נואר כינסה בשבת את עובדיה והודיעה להם על הרעה חד צדדית בתנאי עבודתם ופגיעה בשכרם. מנהלת הקבוצה נוגה בסון הבהירה לעובדים כי הסיבה לכך היא התארגנותם בהסתדרות הנוער העובד והלומד ופעולותיה. ההסתדרות עתרה לבית הדין בבקשה לצו מניעה כנגד הנהלת המסעדה.

מהסתדרות הנוער העובד והלומד נמסר: "בהנהלת קפה נואר החליטו להילחם בהתארגנות העובדים בכל הכח גם אם יעלה כסף ומחירים רבים נוספים. נראה כי ההנהלה לא רצתה מעולם להיענות לעובדיה ומשתמשת באופן בלתי חוקי בכוחה על מנת לחסל את ההתארגנות". נציגת העובדים עדי טכורש הוסיפה: "אנחנו המומים מהיחס. מקום שהיה לבית מפנה את העורף בצורה הבוטה ביותר שהוא יכול. עצוב וחבל". העובדים והסתדרות הנוער העובד והלומד הבהירו כי ימשיכו לקיים הפגנות ולנקוט בצעדים ארגוניים כחוק ואינם מתכוונים לעבור לסדר היום על צעדי הענישה וההפחדה מצד ההנהלה.

על פי עדויות עובדי המסעדה הודיעה להם ההנהלה כי מעתה כל כספי התשר ("טיפ") שישאירו לקוחות באמצעות כרטיסי אשראי יכנסו לקופת המסעדה ויחשבו כהכנסה שלה ולא יועברו עוד לעובדים. בנוסף הודיעה ההנהלה כי מעתה יקבלו העובדים שכר מינימום בלבד מהמסעדה ואת הטיפים המשולמים במזומן בלבד. בהמשך השיחה אמרה בסון כי היא מבינה שהשינויים עלולים להוביל לעזיבתם של עובדים רבים ואף לסגירת המסעדה בסוף החודש, אולם מדובר בהחלטה של בעלי הקבוצה שאינה בידיה. עוד העבירה בסון על פי עובדים שנכחו בשיחה, מסר לעובדים כי הדרך היחידה בה תשתנה ההחלטה היא אם העובדים יחליטו "לתקן את המעוות" ולהתארגן ב'וועד פנימי המתנגד להסתדרות'.

במקביל לכך פתח אחד הברמנים במסעדה במהלך אשר נטען כי הוא נעשה בתיאום עם ההנהלה. הברמן, אשר יקרא כאן ע', פתח קבוצת וואטסאפ תחת הכותרת 'חרדות מההסתדרות', בה מועברים מסרים קשים כנגד ההסתדרות וחברי הוועד, תוך הפעלת לחץ על עובדים לבטל את חתימתם להקמת ועד העובדים ולהצטרף ל'וועד פנימי' אותו הוא מארגן. ע' העיד בפני עובדים במסעדה כי הוא נמצא בקשר אישי ישר עם בעלי קבוצת נואר גדעון אליהו ואף מתייעץ עם עורכי דינו, ואף כתב בקבוצת הוואטסאפ כי שוחח בנושא עם המנכ"לית בסון. במקביל העידו עובדים במסעדה כי גורמים מטעם ההנהלה ישבו במסעדה ופיקחו על מהלכי החתמת עצומה להצטרפות לאותו 'ועד פנימי'.

על אף שהנהלת המסעדה התחייבה בפני בית הדין האזורי לעבודה כי לא תפגע במשמרותיהם של עובדים הנוקטים שביתה באחת ממשמרותיהם, בפועל ביטלה המסעדה משמרת לעובד בשל השתתפותו בשביתה שהתקיימה ביום שישי, ושיבצה את המלצרים חברי ועד הפעולה לשתי משמרות בלבד בשבוע זה, במקום ארבע משמרות לפחות כנהוג בשבוע רגיל. ביום רביעי האחרון פיטרה המסעדה את אחד העובדים בלא שימוע. מדובר בשוטף כלים ממוצא קונגולזי שהשתתף בהפגנות מול המסעדה והיה מעורב בהחתמת שוטפי כלים נוספים להסתדרות. כמו כן החלה ההנהלה להציב עובדים מעסקים אחרים בקבוצה כחלק מנסיונה לשבור את שביתות העובדים.

בימים אלו מתקיים הליך משפטי בבית הדין לעבודה בתל אביב במסגרתו הציע בית הדין מתווה להסכם קיבוצי הכולל הצעה מחודשת למודל הטיפים והגדרת שכר לכלל התפקידים. בעוד שהסתדרות הנוער העובד והלומד הגיבה למתווה המוצע על ידי בית הדין, נמנעה הנהלת המסעדה מלהתייחס אליו וטענה כי המו"מ בין הצדדים קרוב ביותר לחתימה על הסכם קיבוצי. עם זאת ביקשה הנהלת המסעדה לדחות את הדיון לאחרי החג בלבד ולפיכך אישרה השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ לעובדים לחזור ולנקוט צעדים ארגוניים ואסרה על ההנהלה לפגוע במשמרותיהם. לאחר שניסיונות ההידברות לא הניבו פרי, שבו העובדים לנקוט צעדים ארגוניים ולקיים הפגנות ואף החריפו צעדיהם כשביום שישי הפגינו לראשונה מול בית עסק נוסף מקבוצת נואר – מסעדת סבסטיאן בהרצליה פיתוח.

תגובת קבוצת נואר לא התקבלה עד מועד פרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!