דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / החל מה-1 בנובמבר: ערוצי הטלוויזיה הישראליים מחליפים כתובת

סופו של ערוץ 2 במתכונת שהכרנו: בקרוב הערוץ יתפצל לזכייניות "רשת" (אפיק 13) ו"קשת" (אפיק 12) וגם ערוץ 10 עובר - לאפיק 14 | ערוץ 33, למקרה שתהיתם, לא ישודר יותר בממירי 'עידן פלוס'

שלט טלוויזיה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
שלט טלוויזיה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר כ-24 שנות שידור, ערוץ 2 עומד להתפצל. המהלך יפרק את הערוץ המסחרי המצליח ל-2 ערוצים שישדרו שבוע שלם ויציב אתגר קשה לזכייניות של הערוצים המפוצלים – "רשת" (אפיק 13), ו"קשת" (אפיק 12). לצדם, ימשיך לשדר ערוץ 10, אך גם הוא יאלץ לעבור אפיק. בעבור הצופים מדובר בשינוי הרגלים, בכמות גדולה יותר של תכניות טלוויזיה בעברית, אך ייתכן כי הערוצים ייאלצו להוריד עוד יותר את איכות התכניות בשל אילוצים כלכליים.

מה יהיו הערוצים החדשים?

הזכייניות "קשת" ו"רשת", אשר חולקות את שידורי ערוץ 2 יתפצלו כך שקשת תקבל ערוץ באפיק 12 ואילו רשת תקבל את אפיק 13. גם ערוץ 10 יחליף מיקום והוא ישודר באפיק 14. השידור הציבורי של ערוץ "כאן" ימשיך לשדר באפיק 11. אפיק 22 הוותיק יוחשך ולא ישדר דבר.

שינויים בערוצי הטלוויזיה המסחריים (גרפיקה: אידאה)
שינויים בערוצי הטלוויזיה המסחריים (גרפיקה: אידאה)

מה ההבדל בין "קשת" ל"רשת"?

התוכניות הבולטות של קשת הן, "ארץ נהדרת", "עובדה", "מאסטר שף", "הכוכב הבא" ו"ערב טוב עם גיא פינס". התכניות הבולטות של "רשת" הן "האח הגדול" (שעוברת מ"קשת" ל"רשת"), "המרוץ למיליון", "הישרדות", "משחקי השף", "אקס פאקטור", "דה וויס" ו"הכל הולך".

מה יקרה לשידורי החדשות?

כל שידורי חברת החדשות של הערוץ ה-2 יישארו משותפים וישודרו גם באפיק 12 וגם באפיק 13 ובהן "6 עם עודד בן עמי", "תכנית חסכון", "פגוש את העיתונות", "סדר עולמי", מהדורת החדשות המרכזית ו"אולפן שישי".

מתי נכנס השינוי לתוקף?

השינוי ייכנס לתוקף ב-1 בנובמבר בעקבות חקיקה שהתקבלה עוד ב-2011 בימיו של משה כחלון כשר התקשורת. הפיצול נדחה כמה פעמים, עד שנקבע סופית לתחילת נובמבר.

למה השינוי קורה בכלל?

הטלוויזיה המסחרית נכנסה לישראל בשלבים, בתחילה בשידורים ניסיוניים, כשבטכנולוגיה של אז ניתן היה לשדר רק ערוץ מסחרי ישראלי בודד בספקטרום התדרים הפנויים ולכן השידורים המסחריים של ערוץ 2 החלו בנובמבר 1993 תוך חלוקה לשלוש זכייניות. הללו צומצמו לשתיים בשנת 2005 עם סיום השידורים של הזכיינית "טלעד". כעת, הזיכיונות יוחלפו ברישיונות קבועים. השינוי נועד להחליש את ערוץ 2 כדי לאפשר יצירת יותר תכניות המציגות יותר נקודות מבט בתכניות, אך עוגת הפרסום בטלוויזיה בתהליך הצטמקות ולכן ייתכן שאחד הערוצים ייסגר או יתאחד עם ערוץ טלוויזיה אחר. שינוי נוסף הוא המעבר לשידורים באיכות HD, זמן רב לאחר שהתכניות מופקות כך, אך לא משודרות באיכות המלאה. כיום, מרבית הצפייה נעשית באמצעות YES, HOT או באינטרנט, כך שבעיית הקליטה לשידורים באיכות רגילה לא תשפיע על מרבית הצופים.

למה אף אחת מהרשתות לא נשארת באפיק 22?

מכיוון שהישארות כזו תהווה אפליה משמעותית לטובת בעלת הזכויות בו. ב-HOT וב-YES מעדיפים להחשיך לחלוטין את הערוץ וכמה שיותר מהר, ואילו ב"קשת" וב"רשת" מבקשים שבמשך שנה שלמה תופיע באפיק 22 שקופית המתארת את מספרי האפיקים החדשים.

למה גם ערוץ 10 זז אפיק?

הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו החליטה לחייב גם את ערוץ 10 לעבור אפיק ומכיוון שהאפיקים הוצעו למכרז פומבי, ערוץ 10 זכה באפיק הפחות פופולרי – 14 – בעלות של שקל וחצי בלבד, בעוד אפיק 12, הנחשב דומה יותר להרגלים של "ערוץ 2" (אפיק "22") נלקח על-ידי "קשת" בעלות של 25 מיליון ש"ח. "רשת", לעומת זאת, שילמה על אפיק 13 7.77 מיליון ש"ח. לפי הודעת הרשות, הכספים "ישמשו למימון הפקות מקומיות קנויות וקידום יצירה ישראלית. כפי שנקבע בחוק, ההחלטה על חלוקת הכספים תבוצע בהמשך על-ידי שר התקשורת".

איך הזכייניות ירחיבו את לוח השידורים פי 2 בתקופה קצרה?

זו השאלה הקשה ביותר, שכן תכניות ערוץ 2 הקיימות הן יקרות יותר להפקה ממרבית תכניות ערוץ 10, ולזכייניות היה מאוד נח שכל אחת אינה צריכה להחזיק ערוץ מסחרי במשך שבוע שלם. תחזיות כלכליות מלפני מספר שנים העלו כי בישראל יכולים להגיע לאיתנות כלכלית רק 2 ערוצי טלוויזיה, אך המחוקקים סברו אחרת והחליטו על הפיצול. אפשרות אחת היא שאחד הערוצים – 10, "קשת" או "רשת", יהפוך להפסדי וייסגר או יתאחד עם אחד הערוצים האחרים. אפשרות נוספת היא שהערוצים יגיעו לאיזון, אך יקצצו מאוד את עלויות ההפקה ויורידו את איכות התכניות. ההשקעה בחברת החדשות נמצאת בפיקוח, והיא עשויה לשמור על רמתה הקודמת, אך גם היא עלולה לסבול מהפיצול לשני אפיקי שידור. לפי פרופ' עמית שכטר, ראש החוג לתקשורת באוניברסיטת בן גוריון, מדובר ברגולציה של המאבקים של האתמול ולא של העתיד, אשר מתעלמת משני שינויים דרמטיים:

  1. לצעירים רבים אין כיום טלוויזיה והם אינם צופים בערוצים, אלא בתכניות, בדרך כלל באמצעות האינטרנט.
  2. עוגת הפרסום מוטה יותר ויותר לכיוון האינטרנט כאשר רובה הולכת לפייסבוק וגוגל, אשר עדיין נהנות מיתרון לא הוגן כלפי חברות הפקה ישראליות והוא שאינן משלמות מס בישראל על הכנסותיהן בישראל. עד כה ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה מפרסום באתרי האינטרנט שלהם אינם מפצים על הירידה בתקציבי הפרסום בטלוויזיה.

מה הסוגיות שעדיין פתוחות?

הבעלות המשותפת על חברת החדשות מגבילה את שני גופי השידור מבחינת היכולת למכור פרסומות במשבצות של שידורי החדשות, אשר עשויות להיות לא זהות. יש גורמים בענף הסבורים כי תוך זמן קצר, אחת החברות תקנה את חלקה של השנייה בחברת החדשות וכך יהיו 4 מערכות חדשות בטלוויזיה – "כאן", "ערוץ 10", "קשת" ו"רשת". גם בחדשות, כמו בתכנים הרגילים, ריבוי מערכות לא יענה בהכרח על הציפייה לסיקור עשיר ומגוון יותר, שכן כולם רוצים לסקר קודם כל את אותם האירועים. כן ייתכן שיפור במגוון העמדות המוצגות והפרשנות לאירועים אקטואליים באמצעות ריבוי מערכות חדשות.

מה יקרה במערך 'עידן+'?

כחלק ממהלך השינוי בערוצים יעברו ערוץ 10, "קשת" ו"רשת" לשדר ב-HD (איכות גבוהה) ב-HOT וב-YES ועוד לא הוחלט לשדר באיכות זו גם במערך 'עידן פלוס'. מרבית הממירים שנרכשו בישראל אינם תומכים בפענוח HD ויש להחליפם בממיר מתאים כדי ליהנות מאיכות צפייה זו. השידורים יימשכו בוודאות ב-SD (איכות רגילה) אך מאחר והטכנולוגיה הזו מוגבלת ל-6 ערוצים בלבד, החליטו ברשות השנייה להעביר את ערוץ 33 ל-HD בלבד ולכן הוא לא ישודר בממירים הפחות מתקדמים. מהלך זה נועד לפנות מקום ל"קשת" ו"רשת" ביחד באופן שנקלט בממירים הנפוצים. ערוץ 33 של השידור הציבורי "כאן" משדר מספר שעות ביום תכנים בערבית. לצידו גם ערוץ 20 וערוץ 24 ישדרו רק ב-HD.

הזווית הפוליטית

פיצול ערוץ 2 עשוי לשחק לטובתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אשר זוכה ליחס שלילי במרבית גופי החדשות בישראל. העיתון "ישראל היום", אשר בבעלות המיליארדר היהודי שלדון אדלסון, המקורב לראש הממשלה, שבר את שליטתו של "ידיעות אחרונות" בתחום זה, ואילו המצב של 3 ערוצים מסחריים חלשים יחסית עשוי להקשות עליהם לבטא עמדות ביקורתיות כלפי השלטון, ככל שיאלצו לבקש ממנו הגנות בדמות מדיניות מס נחושה כנגד פייסבוק וגוגל, או הקלות כלכליות מכיוונים אחרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!