דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון טבע

בעולם / שריפות ענק משתוללות בצפון קליפורניה: לפחות 15 הרוגים

שריפת ענק משתוללת במספר מוקדים בצפון קליפורניה ומאיימת להחריב שטחים נרחבים | עד כה ידוע על 15 הרוגים, מעל 100 פצועים וכ-1,500 מבנים שנהרסו כליל | הרוחות המלבות את השריפות נחלשו אתמול

בית עולה בלהבות בשריפה בסנטה רוזה, קליפורניה (AP Photo/Jeff Chiu)
בית עולה בלהבות בשריפה בסנטה רוזה, קליפורניה (AP Photo/Jeff Chiu)

שריפות ענק שפרצו במקביל במספר מוקדים בצפון קליפורניה התפשטו במהירות בשל היובש והרוחות העזות תוך שהן מכלות שטחי ענק ומחריבות מגרשי קרוואנים, יקבים, יערות ושדות. עד כה דווח על 15 הרוגים ומעל ל-100 פצועים ועל כ-1,500 בתים ובתי עסק שנהרסו בלהבות. הרשויות בצפון קליפורניה מעריכות כי המספרים צפויים לעלות בצורה משמעותית לפני שיצליחו להשתלט על השריפות שכאירוע כולל, מוגדרות כבר כאחד הקטלניים וההרסניים בתולדות המדינה.

תושבים שהתאספו במקלטי חירום וחנויות מכולת אמרו כי הם היו בהלם מהמהירות והעוצמה של הלהבות. הם מנו את פריטי הרכוש שהשאירו מאחור וקרוב לוודאי איבדו בלהבות. "כל הדברים הטובים האלה, אני לא אראה אותם יותר שוב לעולם", אמר ג'ף אוקרפקי שברח מביתו שבשכונת סנטה רוזה ביודעו כי זאת כנראה הפעם האחרונה שייראה את ביתו מזה חמש שנים עומד על תילו. חששותיו הכבדים התאמתו אתמול (שני) כשחבר שלח לו תמונה של מה שנותר: ערימה של מתכת שרופה והריסות עשנות.

כמה מתוך 14 מוקדי השריפות המשתוללות על פני יותר מ-200 מייל היו במחוזות נאפה וסונומה, מקום מושבם של עשרות יקבים שמשכו אליהם תיירים מכל העולם. העשן מהשריפות היתמר עד לסן-פרנסיסקו בדרום, מרחק של כמעט 100 ק"מ. במחוז סונומה דווח עד כה על יותר מ-100 נעדרים כשבני משפחה וחברים מנסים לאתר את יקיריהם. הדיווחים מתרכזים ל'קו-חם' שהמחוז העמיד לטובת העניין, כך לפי סקוט אלונזו, דובר המחוז. יש לציין כי ייתכן כי רבים מהנעדרים בריאים ושלמים ורק לא מצליחים ליצור קשר בשל נפילת קווי התקשורת.

מרבית הנזק היה בסנטה רוזה, עיר גדולה ומפותחת בהרבה מהיישובים שלרוב מוצאים עצמם נתונים לרחמיהן של שריפות מסוג זה. בעיר 175 אלף תושבים המורכבים בעיקר מבעלי היקבים והעובדים בתעשיית היין. הלהבות לא הבדילו בין אלה לאלה ומאות בתים בכל הגדלים הוחרבו על-ידי האש שהמיסה את זגוגיות המכוניות והמיסה את גלגליהן.

נוח לאורי, לשעבר שחקן בקבוצת הבייסבול, ה'סן פרנסיסקו ג'איינטס' וכעת מנהל חנות ציוד ספורט, אולץ לברוח בתוך דקות עם אשתו, שתי בנותיהם ובנם התינוק. "אני לא מצליח להפסיק לשמוע אנשים זועקים באימה בשעה שהלהבות התגלגלו לכיווננו", הוא סיפר. משפחתו ניסתה להימלט ביחד עם משפחה נוספת דרך הכביש הראשי שהיה חסום על-ידי הלהבות והם נאלצו לנסוע בדרכים צדדיות לעבר המפלט.

"מחוזות סונומה ונאפה נפגעו מאד", אומר דובר שירותי החירום של מדינת קליפורניה. אכזריות הלהבות מחייבות את כוחות הביטחון להתמקד בשעה זו בהצלת נפשות, גם על חשבון אובדן מבנים לאש, כך אלכסנדר. לוחמי האש מיהרו למוסד ציבורי לאנשים עם מוגבלויות כשהלהבות הגיעו אליו והצליחו לחלץ 200 איש מהמבנים שהיו בסכנת התלקחות. מרשת סנט ג'וזף המנהלת בתי חולים באזור נמסר כי מרבית הפצועים סובלים משאיפת עשן וכי מספר הפצועים צפוי לעלות בהרבה ככל שהפרטים מתבהרים באזורים נוספים בהן מכות הלהבות.

בעוד שאוקטובר הוא לרוב חודש המתאפיין בשריפות ענק, מה שמיוחד הפעם הוא מספרן הרב של השריפות המשתוללות במקביל. לא נמצא גורם לשריפות או קשר ביניהן אולם מקום לאופטימיות מוצאים בכוחות הביטחון שבכך שהתנאים המלבים את קיומן, היובש והרוחות, נחלשים כעת במעט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!