דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / ארה"ב הודיעה על פרישתה מאונסק"ו בשל עויינות הארגון לישראל

בצעד שלא בא כהפתעה גדולה הודיעה ארה"ב על פרישתה מארגון החינוך, המדע והתרבות של האומות המאוחדות | הרקע: החלטות אנטי ישראליות | בפועל: ארה"ב תישאר חברה לפחות עד סוף 2018

מליאת אונסק"ו. ארכיון (צילום: AP Photo/ Michel Euler)
מליאת אונסק"ו. ארכיון (צילום: AP Photo/ Michel Euler)
שי ניר

ארה"ב הודיעה היום (חמישי) כי תעזוב את ארגון אונסק"ו, ארגון החינוך, התרבות והמדע של האו"ם, וזאת בשל מה שהגדירה מחלקת המדינה האמריקנית כהטייה נגד ישראל, והצורך ב"רפורמה יסודית" בתרבות הארגונית של מוסדות האו"ם.

ארה"ב הפסיקה לממן את אונסק"ו לאחר שקיבל את הפלסטינים כחברים בה ב-2011, אבל מחלקת המדינה שמרה על מקומה בארגון והמשיכה לעסוק בהשפעה על הנעשה בו מאחורי הקלעים. בהצהרת מחלקת המדינה האמריקנית נאמר כי ההחלטה תכנס לתוקף ב-31 בדצמבר 2018, אז תישאר ארה"ב במעמד משקיפה קבועה בלבד. עוד צוין כי ארה"ב מאמינה ב"צורך לשינוי יסודי בארגון". רבים ראו בהחלטה מ-2011 לכלול את הרשות הפלסטינית כחברה בארגון כעדות לעויינות המתמשכת כנגד ישראל בארגון ובכלל באו"ם בו לארה"ב ובנות בריתה יש חסרון מספרי מול המדינות הערביות והמדינות התומכות בהן.

למספר דיפלומטים שתוכננו להיות מוצבים באונסק"ו בקיץ האחרון נמסר כי המשרות שלהם בהקפאה והומלץ להם לחפש עבודה אחרת. בנוסף, בתקציב המוצע על-ידי ממשלו של טראמפ ל-2018 אין רזרבות בשביל האפשרות שהגבלת התקצוב תוסר. זאת ועוד, היעדר התקצוב ושיבוץ הדיפלומטים לווה בגינויים חוזרים ונשנים מצד בכירים בממשל האמריקני כולל שגרירת ארה"ב לאו"ם, ניקי היילי. גורמים רשמיים בממשל מסרו כי מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, קיבל את ההחלטה לבד וכי לא התייעץ עם מדינות אחרות אלא שמדובר בהחלטה מכוונת מצד הממשל האמריקני. תגובה זו באה, ככל הנראה, לתת מענה לטענה כאילו המהלך מתואם מול ישראל. הגורמים, שלא הסכימו להזדהות בנושא, ציינו כי ארה"ב כועסת במיוחד על אונסק"ו בשל ההחלטות השוללות את הקשר היהודי לאתרים הקדושים וההתייחסות לישראל ככוח כובש.

בזמן שממשל טראמפ התכונן לפרישה משוערת כבר חודשים, ההודעה של מחלקת המדינה בארה"ב היום זעזעה את מטה אונסק"ו בפאריז, שם נמשכות הבחירות המתוחות ליו"ר חדש לארגון. מזכ"ל אונסק"ו היוצאת הביעה את צערה על ההחלטה וניסתה להגן על המוניטין של ארגון החינוך, המדע והתרבות, הידוע בעולם בעיקר בשל תוכנית המורשת שלו המגנה על תרבויות ומסורות מסביב לעולם.

אירינה בוקובה מזכ"לית אונסק"ו (צילום: סוכנות AP).
אירינה בוקובה מזכ"לית אונסק"ו (צילום: סוכנות AP).

המזכ"ל היוצאת, אירינה בוקובה מבולגריה כינתה את פרישת ארה"ב "הפסד למשפחת האומות המאוחדות" וציינה כי ארה"ב ואונסק"ו חשובות זו לזו כעת יותר מתמיד למען המאבק באלימות הקיצונית ובטרור. בוקובה הגנה על המוניטין של האגון בציינה את מאמציו לתמוך בחינוך לזכרון השואה והכשרת מורים להיאבק באנטישמיות. עוד הוסיפה כי פסל החירות האמריקני הינו אחד מאתרי המורשת המוגנים על-ידי סוכנות האו"ם. אונסק"ו פועלת בכל עת, כך לטענת בוקובה, לשיפור החינוך לנערות במדינות עניות, לחינוך למדעים והגנה על חופש התקשורת, לצד תחומים נוספים. חברות נוספות באונסק"ן לא הגיבו עד כה.

https://twitter.com/IrinaBokova/status/918468261594968067?s=08

לציין כי אין זו הפעם הראשונה שארה"ב פורשת מהארגון וכי בשנות ה-80 היא עזה אותו בטענה לניהול כושל, שחיתות ופעולה לקידום אינטרסים סובייטיים. ארה"ב חזרה אל הארגון רק ב-2003.

במערכת הפוליטית בישראל הגיבו בסיפוק מההחלטה האמריקנית ומלשכת ראש הממשלה נמסר כי "זו החלטה אמיצה ומוסרית, משום שאונסק״ו הפך לתיאטרון האבסורד ומשום שבמקום לשמר את ההיסטוריה, הוא מעוות אותה". נתניהו הנחה את משרד החוץ להכין את פרישת ישראל מהארגון במקביל לארה״ב.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן התייחס להחלטה באומרי כי מדובר ב"צעד חשוב ונכון ערכית ומוסרית של בת בריתנו הגדולה ארצות הברית כלפי ארגון אנטישמי ומוטה פוליטית, שהפך את השקר למנהג, ואיבד את הדרך ואת הרלוונטיות".

שגריר ישראל בארגון, כרמל שאמה-הכהן אמר כי "אונסק"ו הפך עצמו בשנים האחרונות לארגון הזוי שאבד את דרכו המקצועית לטובת אינטרסים פוליטיים של מדינות מסויימות" והוסיף עוד כי הוא ממליץ לראש הממשלה להוביל לפרישת ישראל מהארגון בעקבות ארה"ב. "עזיבת ארה"ב הופכת את הארגון לעוד יותר הזוי ואבוד אבל אולי הזעזוע הזה יעורר מחשבות אמיתיות לרפורמות מקצועיות בארגון שיחזירו אותו לאיזון ולתחומי המנדט המקצועי שלו".

השגריר כרמל שאמה כהן עם יו"ר הוועד המנהל של אונסק"ו ושגרירת קנדה (צילום: ארז ליצפילד)
השגריר כרמל שאמה כהן עם יו"ר הוועד המנהל של אונסק"ו ושגרירת קנדה (צילום: ארז ליצפילד)

גם באופוזיציה ברכו על ההחלטה: ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) אמר כי "יש לקוות כי אונסק״ו ישוב להתמקד בפעילותו התרבותית והחינוכית החשובה וכי לאור פרישת ארה״ב מהארגון לא יאפשר פוליטיזציה נוספת של פעילותו". גם חברו למפלגה, ח"כ נחמן שי אמר כי "החלטה זו היא מסר מרתיע לגבי ארגונים בינלאומיים אחרים, שיאלצו  מעתה לחשב את דרכם ובמיוחד את מדיניותם כלפי ישראל, מחשש לפגיעה דומה

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!