דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / נאומו של טראמפ זוכה לתגובות קשות באיראן, באיחוד האירופי ובארה"ב

לאחר שטראמפ האשים את המשטר האיראני בסדרה של פשעים ובסיוע לטרור התגובות לא אחרו לבוא | שרת החוץ של האיחוד האירופי, מוגריני, טענה כי לטראמפ כלל אין סמכות לסגת מההסכם | בישראל ובסעודיה מברכים על הנאום

נאום טראמפ ביחס להסכם הגרעין האיראני בבית הלבן, אוקטובר 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נאום טראמפ ביחס להסכם הגרעין האיראני בבית הלבן, אוקטובר 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הכרזת נשיא ארה"ב דונלד על כוונתו שלא לאשרר את ההסכם זוכה לתגובות צוננות באיראן, באיחוד האירופי ובארה"ב. בישראל ובמדינות ערב מברכים.

נאומו של טראמפ אמש, אשר האשים את המשטר איראני בסדרה של פשעים ברחבי העולם, ותיארה כ"נותנת החסות הגדולה ביותר לטרור בעולם היום", זוכה לתגובות שליליות ברחבי העולם, למרות שחלק מהאשמותיו אינן חסרות ביסוס. הביקורת מתמקדת בטענה שאיראן אינה מפירה את הוראות ההסכם, וכי אין תועלת מביטול ההסכם, כאשר לארה"ב לבדה אין כלל יכולת לבטל הסכם בינלאומי שאושר במועצת הביטחון של האו"ם.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/918901399080935424


סוכנות הידיעות MEHR, דיווחה על תגובתה הרשמית של איראן לנאום טראמפ ובה רשימה מקבילה של פשעים לכאורה שביצע המשטר האמריקאי כנגד איראן, המוצגת כמדינה "שוחרת שלום המעוניינת להחליף יריבות ושפיכות דמים בידידות ושיתוף פעולה". הטענה העיקרית בתגובה היא שהסכם הגרעין הינו הסכם בינלאומי שמאושר ע"י החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2231 ולכן לא ניתן לבטלו או לפתוח אותו למו"מ מחודש. האיראנים אף איימו לחזור לתכנית הגרעין שלהם באם ההסכם לא יכובד ע"י ארה"ב באומרם "השותפות להסכם, לצד הקהילה הבינלאומית, צריכות למנוע מנשיא ארה"ב לזלזל בהסכם או לערער אותו. איראן לא תהיה הראשונה לסגת מההסכם, אם אם זכויותיה או האינטרסים שלה לא יכובדו, היא תחדול ליישם את כל מחויבויותיה ותמשיך את פיתוח תכנית הגרעין לצרכי שלום ללא כל מגבלות".

שרת החוץ של האיחוד האירופי, פרדריקה מוגריני הגיבה אמש לנאום, ושללה גם היא את כוונות טראמפ לחבל בהסכם, על בסיס טיעונים דומים לאלו של איראן. לדבריה, "ההסכם עובד. הסוכנות למניעת תפוצת נשק גרעיני (IAEA) ווידאה 8 פעמים שאיראן עומדת במחויבויות שלה בהסכם. העסקה מונעת ותמשיך למנוע מאיראן לפתח כלי נשק גרעיניים. ההסכם הינו עמוד תווך במדיניות העולמית של מניעת הפצת נשק גרעיני". מוגריני הדגישה כי המהלך שיוזם טראמפ הוא "עניין פנימי, שנתון לקונגרס האמריקאי. העסקה אינה עניין מקומי, אלא הסכם עולמי והאיחוד האירופי ממשיך לתמוך בהסכם ובכל סעיפיו"

 

גם יו"ר הסוכנות למניעת הפצת נשק גרעיני (IAEA) לשעבר, מוחמד אל-ברדעאי, אשר כיהן בראשה במשך רוב תקופת המו"מ, טוען כי בדיקות הסוכנות מאשרות את עמידה של איראן בהסכם הגרעין וכי נסיגה מההסכם תפגע בלחץ על צפון קוריאה להיכנס למו"מ דיפלומטי על יכולותיה הגרעיניות, בשל מסר של חוסר אמינות.

העיתונאי הצרפתי ג'רום כרטילייה מדווח כי נשיא צרפת מקרון עומד לבקר באיראן, בהזמנת הנשיא רוחאני, ומחזק את הסנטימנט האירופי לחבק את איראן, ולא להחריף את היחסים עימה.

הסנטור האמריקאי בן קרדין, חבר בועדת יחסי החוץ בקונגרס, הוציא הודעה לעיתונות הרואה במדיניות טראמפ "סכנה לביטחון הלאומי" של ארה"ב, קרדין טוען כי על ארה"ב לתמוך בהסכם, באכיפה מלאה שלו והתנגדות לכל תוקפנות איראנית שלא בתחום הגרעיני. לדבריו, "כעת על הקונגרס להראות לעולם שיש תמיכה דו מפלגתית בכך שארה"ב תיישם את כל התחייבויותיה, כולל הסכם הגרעין"

 

במזרח התיכון מביעים תמיכה במדיניות טראמפ

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בירך על הנאום והודיע כי: "טראמפ התעמת ישירות נגד המשטר הטרוריסטי של איראן. אם ההסכם לא ישתנה, לתומכת הגדולה ביותר בטרור יהיה נשק גרעיני תוך כמה שנים". עוד הוסיף נתניהו כי "טראמפ יצר הזדמנות לתיקון ההסכם ולהחלשת התוקפנות האיראנית. ישראל מברכת על כך, וכל מדינה שדואגת לביטחון ולשלום עולמי צריכה לעשות כך גם".

הפרשנית שמרית מאיר מדווחת כי בסעודיה בירכו על ההסכם והחוקרת אורית פרלוב מציינת כי גם בחריין ואיחוד האמרויות הוציאו הודעות תמיכה בנאום ובאימוץ האסטרטגיה התקיפה כלפי איראן.

טראמפ אינו נשיא חזק

עד כה סבל הנשיא טראמפ מסדרה של כשלונות פוליטיים כאשר בתי המשפט בארה"ב הגבילו מאוד את כוונותיו למנוע כניסת מוסלמים לארה"ב, הסנאט והקונגרס לא הסכימו עד כה לאף אחת מגרסאותיו לתכנית ביטוח בריאות שתחליף את תכנית הבריאות של הנשיא לשעבר אובמה המכונה "OBAMACARE", והקונגרס אף כפה על טראמפ לחדש סנקציות על רוסיה, אשר טראמפ עצמו התנגד להן. כאשר טראמפ נתקל בפני אופוזיציה משמעותית מבית ובהתנגדות תקיפה באיחוד האירופי יכולותיו לסגת מהסכם הגרעין מוגבלות. ייתכן שהחיבור שביצע בנאום בין סנקציות חדשות על ארגון "משמרות המהפכה" לבין ציון מקרי תוקפנות רבים של המשטר האיראני נועדו ליצור מצע רחב של אפשרויות בכדי לנסות ולהפעיל לחצים על איראן מבלי להוציא את ארה"ב מההסכם בסופו של דבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!