דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / סומליה: לפחות 276 הרוגים ו-200 פצועים בפיצוץ משאית תופת

נשיא סומליה הכריז על שלושה ימי אבל לאומיים | משאית התופת התפוצצה אתמול (שבת) סמוך לבית מלון בבירה מוגדישו | ממשלת סומליה האשימה את זרוע אל-קאעידה המקומית - המכונה "א-שבאב" בפיגוע

אנשים מחפשים ניצולים בהריסות הבניין שהתמוטט בפיגוע במוגדישו 14 באוקטובר (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh)
אנשים מחפשים ניצולים בהריסות הבניין שהתמוטט בפיגוע במוגדישו 14 באוקטובר (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh)
אוריאל לוי

לפחות 276 בני אדם נהרגו, וכ-200 נפצעו, מפיצוץ משאית תופת אתמול (שבת) בצהריים במוגדישו, בירת סומליה, כך על פי גורמים רשמיים במדינה. ממשלת סומליה האשימה את זרוע אל-קאעידה המקומית – המכונה "א-שבאב" – בביצוע הפיגוע הקטלני, סמוך למלון ספארי שבמרכז העיר. עדי ראייה טענו ברשתות החברתיות, כי היה זה הפיצוץ הגדול ביותר שארע בבירה, המוכה מלחמת אזרחים וטרור מזה שלושה עשורים.

 

נשיא סומליה, פאזול עבדאללה מוחמד, הכריז על שלושה ימי אבל לאומיים, וקרא לאזרחים לפנות לבתי החולים על מנת לתרום דם לנפגעים. ראש הממשלה הסומלי, חסן עלי חיירה, הפנה אצבע מאשימה אל זרוע אל-קאעידה המקומית, אותה כינה "אסון לאומי". "לא אכפת להם מחייהם של אזרחי סומליה – אמהות אבות וילדים" אמר, "הם כיוונו את הפיגוע למקומות המאוכלסים ביותר במוגדישו, ופגעו אך ורק באזרחים".

 

לפני כחצי שנה ערך ארגון א-שבאב מתקפת טילים על ארמון הנשיא במוגדישו הבירה, ביום בו ציינו במדינה עשור לכניסת הכוח של האיחוד האפריקאי למדינה, כיממה לאחר שנערך בארמון טקס ההשבעה של ממשלת סומליה החדשה. העיתונאי הסומלי חסן איסטילה מסר אז לדבר ראשון את פרטי המקרה.

סומליה מצויה במלחמת אזרחים מזה שלושים שנה, ולמעשה לא מתפקדת כמדינה. שני מחוזות בדלניים בחציה הצפוני של המדינה – סומלילנד ופונטלנד – פרשו מהמדינה והכריזו עצמאות, אך לא זכו להכרה בינלאומית.

לעומת סומלילנד השקטה, בסומליה פועל ארגון הטרור הסומלי חַרַכַּת א-שַּׁבַּאבּ אלְ-מֻגַ'אהִדִין, המסונף לאל-קאעידה. ארגון זה מבצע פיגועים והתקפות טרור על בסיס יומיומי בעשור האחרון. לפחות שבעים אזרחים נהרגו כתוצאה מפיגועי טרור של א-שַּׁבַּאבּ במוגדישו הבירה, מאז תחילת 2017. לפני כשנתיים פרש פלג בארגון הרצחני ונשבע אמונים לדאע"ש, ומאז פועל גם הוא בפונטלנד.

במגיפת רעב שהתפרצה בסומליה בקיץ 2011 מתו 260 אלף בני אדם, מרביתם תוך חודשיים (יולי-אוגוסט 2011). מגיפת הרעב נוצרה בעקבות בצורת קשה בקרן אפריקה, ולאחר שמחירי המזון זינקו בעולם כולו, כתוצאה מפעילות ספקולציה בוול-סטריט ובבורסות הגדולות.

רעב ובצורת בסומליה (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh).
רעב ובצורת בסומליה (צילום: AP Photo/Farah Abdi Warsameh).

א-שבאב, שכבש באותה העת שטחים נרחבים בדרום המדינה ובמרכזה, מנע מארגונים בינלאומיים מלסייע למורעבים וכך, למעשה, השתמש באוכלוסייה המורעבת כבת ערובה. צבאות קניה ואתיופיה נכנסו לסייע לממשלת סומליה מטעם האיחוד האפריקאי, לאחר שכ-50% מהמדינה נכבש על ידי ארגון הטרור הרצחני, וכמיליון בני אדם היו בסכנת מוות מרעב. מאז כוח האיחוד האפריקאי עדיין פועל בסומליה, אך הארגון הרצחני טרם הובס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!