דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קפה קקאו

זכויות עובדים / נתתם תשר (טיפ) למלצרית? לא בטוח שהוא יגיע לכיס שלה

כשמיתר כספי (25) התחילה לעבוד כמלצרית בבית הקפה 'קקאו' היא לא חשבה שתתגלגל לתביעות הדדיות מול ההנהלה, והכל בגלל טיפ | לטענתה, המסעדה לקחה לכיסיה טיפים שקיבלו העובדים | ההנהלה תובעת אותה על לשון הרע

מלצרית במסעדה (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט  פלאש 90)
מלצרית במסעדה (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מיתר כספי, מלצרית במסעדת קפה 'קקאו' בקריית אונו, הרגישה שנעשה לה עוול כשלטענתה הנהלת המסעדה הכניסה לקופתה כספי טיפ שנועדו עבור העובדים, ופרסמה בנושא פוסט זועם בפייסבוק. בתגובה תובעת אותה הנהלת המסעדה בתביעת לשון הרע על לא פחות מ-167 אלף ש"ח. בכתב ההגנה טוענת כספי 'אמת דיברתי', ומוסיפה תביעה נגדית על סף כ-33 אלף ש"ח בגין שורה של פגיעות בזכויותיה – ופיטוריה שלא כדין.

"מדובר בלא אחרת מאשר תביעת 'SLAPP' (תביעת השתקה, נ.כ.) ביריונית – ממש כך, אשר תכליתה שקופה – החלטת התובעת 'ללמד' את כל עובדיה התובעים אותה כיום ו\או שוקלים לתבוע בעתיד, 'לקח', וזאת על ידי בחירה להלך אימים על בחורה צעירה בת 25, סטודנטית אשר מצויה בראשית דרכה בחייה הבוגרים ואשר עליה להתמודד עם תביעה בסדר גודל מנופח וחסר כל פרופרציה – רק משום שהביעה את דעתה על תנאי העסקתה ו\או העזה לעמוד על זכויותיה" כתבה עו"ד דליה בושינסקי,  ממשרד הולין-הדס, המייצגת את כספי בכתב ההגנה.

קפה קקאו (צילום: עמר כהן)
קפה קקאו (צילום: עמר כהן)

במסעדת 'קקאו', כמו בעסקים רבים אחרים בענף המסעדנות, נהוג כי העובדים מתחלקים ביניהם בכספי הטיפים, כשהמסעדה מתחייבת 'להשלים להם לשכר מינימום' במידה והטיפים אינם מספיקים. ב'קקאו' נדרשים המלצרים גם לשלם לקופתה 25 שקלים בכל משמרת, המשמשים לכאורה לתגמול שוטף הכלים. כמו כן נוהגת הנהלת המסעדה לקחת מקופת הטיפים של המלצרים כל סכום חסר המתגלה בקופתה.

בפוסט שפורסם באמצע מאי טענה כספי כלפי הנהלת המסעדה, כי לאחר אירוע גדול שהתקיים בה, הכניסה הנהלת המסעדה לקופתה חלק מהטיפ, 250 ש"ח, אשר השאיר אחד ממארגני האירוע למלצרים. לדבריה פוטרה בהודעת SMS בעקבות כך שנאבקה כנגד פעולה זו, אותה ראתה כבלתי הוגנת. בעקבות כך, כתבה פוסט בדף הפייסבוק שלה, המפרט את השתלשלות העניינים, "אני לא נוהגת לפרסם פוסטים בסגנון אבל קרה לי אירוע מטריד מאוד ואני חייבת את עזרת הפייסבוק כדי שזה יגיע לכמה שיותר אנשים" ציינה, והוסיפה "לא הגיוני שבגלל שדרשתי את הכסף שלי, שעבדתי בשבילו קשה מאוד, מפטרים אותי! מתי יתחילו להבין שהעבודה במלצרות היא בדיוק כמו עבודה בכל מקום אחר ולעיתים אף קשה יותר?! מי מגן עלינו המלצרים? הגבולות והחוקים מטושטשים בתחום ואין לנו תשובות מספקות למקרים כמו אלה".

בתגובה לפוסט זה, תובע בית הקפה את כספי בלמעלה מ-167 אלף ש"ח, בגין לשון הרע, שלדברי ההנהלה נעשתה ב'כוונה מובהקת לפגוע בה', ובטענה כי לבעלים נגרמה עגמת נפש ופגיעה במוניטין ובמהימנות שלהם. לטענת בית הקפה' זכה הפרסום לתפוצה רחבה ביותר, אשר הובילה גם לפגיעה במספר הסועדים בבית הקפה, ולשאלות בנושא מצד לקוחות. בהנהלה כופרים בטענותיה של כספי וטוענים כי המסעדה לא קיבלה כל סכום נוסף לזה שהתחלק בין עובדי אותה המשמרת, כטיפ לעובדים – ואף כי הוספו לסכום הטיפים 50 שקלים נוספים כצ'ופר לעובדים בשל האירוע המוצלח.

כספי מנגד טוענת כי לא רק שהדברים אותם רשמה הינם אמת שיש בה עניין לציבור ונכתבו בתום לב – אלא שכלל אינם בגדר לשון הרע וכי גובה התביעה נועד להרתיע עובדים נוספים במסעדה מלדון ולתבוע את זכויותיהם. לצד זאת הגישה כספי בתגובה גם תביעה נגדית כנגד בית הקפה על סך 33 אלף ש"ח, בטענה כי ניכה באופן שיטתי משכרה, כמו גם משכר עובדים אחרים בבית הקפה, ניכויים אסורים בניגוד לחוק הגנת השכר. בין היתר נטען כי הועסקה בלא מתן הודעה בכתב כנדרש על תנאיה, כי ניתנו לה תלושי שכר פגומים או פיקטיביים שאינם מבטאים את שכרה בפועל, כי פוטרה שלא כדין, זכויות סוציאליות כגון הפרשות פנסיוניות ודמי חופשה שולמו לה באופן חסר.

טיפ זה לא משכורת

אין זו הפעם הראשונה שיחסי העבודה בבית הקפה 'קקאו' בקריית אונו עולים לכותרות. בינואר השנה התקיימו מול בית הקפה שתי הפגנות של צעירים אשר עבדו בו – ותבעו בסיוע 'הנוער העובד והלומד' זכויות שונות שנשללו מהם בניגוד לחוק. על אף שהצדדים הגיעו לפשרה שקיבלה תוקף של פסק דין בבית הדין לעבודה כבר במאי 2016, על פי בדיקת 'דבר ראשון', עד היום טרם שולמו להם הפיצויים להם התחייבה המסעדה.

פרשה זו שופכת אור על תופעה רחבה יותר – העסקת מלצרים על בסיס תשלומי הטיפים המשולמים על ידי לקוחות. בעבר קבעו כבר בדין הדין כי טיפ המשולם ישירות למלצר אינו מהווה שכר עבודה – אך מנגד, עסקים רבים נוהגים לדרוש מעובדיהם להפריש חלק מכספי הטיפים לקופת המסעדה ולשלם להם שכר מתוכו, או מוציאים להם תלושי שכר על אף שבפועל הם מתבססים על כספי הטיפ ואינם מוציאים את עלות השכר מכיסם. מדובר בענף פרוץ שמרובה בו התחום האפור מבחינה חוקית, ובית הדין הארצי לעבודה אף קרא לרשות המחוקקת לפעול להסדרתו. לפני כשנה וחצי גיבש ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) הצעת חוק להסדרת זכויות העובדים בענף המסעדנות, אולם לעת עתה לא נראה שהליכי החקיקה בנושא מתקדמים.

ניסיון חלוצי נוסף הנעשה להסדרת תנאי העובדים בתחום הוא ניסיונם של עובדי מסעדה בתל אביב, קפה נואר, להתאגד במסגרת 'הסתדרות הנוער העובד' והלומד במטרה להוביל לחתימת הסכם קיבוצי ראשון בענף. בימים אלה מנהלים העובדים מאבק ארגוני על רקע מבוי סתום במו"מ, כשלצידו מתנהל גם מאבק משפטי בטענה לשורה ארוכה של פגיעות מצד ההנהלה בזכות ההתארגנות ובנציגי העובדים.

'דבר ראשון' פנה להנהלת בית הקפה 'קקאו', בבקשה לתגובה על הטענות המועלות על ידי מיתר כספי, וגם ביחס לטענות העובדים אשר זכו בתביעתם בבית הדין כנגד ההנהלה אך טוענים כי בית הקפה נמנע מלשלם להם ולקיים את פסק הדין. הנהלת 'קקאו' בחרה שלא להגיב עד כה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!