דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פיפ"א

כדורגל עולמי / ההכנות לקראת המונדיאל בקטאר מעלות כצפוי ריח חזק של שחיתות

וילות לבכירים, רכישות שחקנים, קבוצות וזכויות שידור בסכומים אסטרונומיים | כל האצבעות מצביעות על שחיתות חמורה | האם המונדיאל בקטאר שמתוכנן להתקיים ב-2022, בסכנה?

ההכרזה על קטאר כמארחת של מונדיאל 2022 (AP Photo/Osama Faisal, File)
ההכרזה על קטאר כמארחת של מונדיאל 2022 (AP Photo/Osama Faisal, File)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

קטאר הפכה בשנים האחרונות סמל לכסף רב ויחסי הון-שלטון. כחלק מהאסטרטגיה של האמירות הקטנה מהמפרץ להפוך לכוח פוליטי שכדאי להתחשב בו, משקיעה קטאר הון כלכלי אדיר בתחומי הספורט במטרה להפוך לשם דבר בעולם הפוליטי. הספורט הוא לא המטרה, אלא רק האמצעי – ובדרך למטרה הכל קביל והכל מותר.

השבוע התפרסמו ידיעות שנאסר אל-חליפי, הבעלים הקטארי של רשת אל גז'ירה וקבוצת הכדורגל פריס סן ז'רמן חשוד בפרשת שחיתות גדולה. הבעלים משמש כנציג הממשלה הקטארי ובעצם הדמות המבצעת של תפיסת עולמו של שליט קטאר האמיר שייח' תמים בן חמד אאל ת'אני. לפי האשמות של חוקרים משוויץ צרפת ואיטליה, נאסר אל-חליפי העניק וילה בשווי 7 מיליון יורו באי סרדיניה שבאיטליה לג'רמי ואלרה הצרפתי בעת ששימש כמזכיר הכללי של התאחדות הכדורגל פיפ"א וכיד ימינו של הנשיא הכל יכול לשעבר ספ באטלר.

https://twitter.com/AFP_Sport/status/919145066807033856

לפי המשטרה האיטלקית, נמצאו מסמכים שקושרים את העברת השימוש בוילה של אל-חליפי לואלרה תמורת מכירת זכויות השידור של ארבעת המונדיאלים הקרובים לאזור המזרח התיכון. זכויות שיכניסו הון אדיר לנסיכות הקטארית. לפי המשטרה האיטלקית, הוילה שנמצאת בעיירה פורטו צ'רבו הייתה בשימוש של ואלרה בין השנים 2009 עד 2016, עד שפוטר מפיפ"א בעקבות שחיתות. הוילה  שייכת לחברת השקעות פרטית ולפי המסמכים שכעת נחקרים שימשה כביכול כשוחד של הממשל הקטארי למזכ"ל הכללי של פיפ"א. ואלרה, שמסובך כבר במספר פרשיות שחיתות דומות אמור להיכנס לכלא ל-12 השנים הקרובות וכעת מערער על עונשו. המשטרה הצרפתית  פשטה ביום חמישי על המשרדים של רשת אל ג'זירה בצרפת ומנסה למצוא מסמכים נוספים בפרשה והסניף הצרפתי של רשת הטלוויזיה הודיע שהוא משתף פעולה עם החקירה.

הון, שלטון, מונדיאל

כדי להבין לעומק את הפרשה החדשה צריך לחזור אחורה למפץ הספורטיבי הגדול שהחל ב-2 בדצמבר 2010, כאשר באופן מפתיע ובלתי צפוי נבחרה המדינה הקטנה קטאר, לארח את מונדיאל 2022. בוועדה של התאחדות הכדורגל העולמית העדיפו את קטאר, מדינה שאין בה תרבות כדורגל מפותחת, נבחרת כדורגל מוצלחת או אצטדיונים לארח תחרות בסדר גודל כזה, על פני ההצעות היציבות והבטוחות יותר כמו אוסטרליה, ארה"ב, דרום קוריאה או יפן. מלכתחילה היה ברור שמשהו רקוב בממלכת הכדורגל. והריחות המסריחים עלו מעל פני השטח.

לא משנה מה התירוצים בהם השתמשו קברניטי פיפ"א, היה ברור מתחילת ההצבעה שהבחירה במדינה הערבית הראשונה שתארח את המונדיאל נקנתה בהמון כסף. קטאר כמובן שמחה והופתעה מההאשמות של העולם. אך היא למעשה לא עשתה שום מעשה חדש, אלא פשוט לקחה את חוקי המשחק והשתמשה באופן בוטה ומוגזם מדי בשיטות הקיימות כבר בעולם הכדורגל. צריך לזכור שכאשר מאשימים את קטאר בקנייה ושוחד, שהחשדות על רכישת הזכויות קיימות עוד מתקופת מונדיאל 2006 שהתקיים בגרמניה ועוברים דרך מעשי שוחד קטנים ונסתרים יותר. כמו כן, מאז שהכסף הקטארי בונה את מגרשי הכדורגל עם מאות פועלים הרוגים, הוחלט על העברת המונדיאל מהקיץ לחורף בגלל תנאי מזג האוויר החם בקיץ.

האופן הברור מדי והבוטה מדי בו ממשלת קטאר עושה שימוש בספורט ככוח פוליטי, היא אולי הדבר שהכי מכעיס את עולם הכדורגל. מילא לעשות את זה בשקט ובקטן כמו כמעט כולם, אבל למה להראות לכולם שהמלך ערום ועוד להלביש אותו בשמלה חדשה של שטרות של כסף?

השיטה הזאת עובדת בצורה נפלאה גם באחת הקבוצות הטובות בעולם ששיכות למשטר הקטארי. בקיץ פריס סן ז'רמן שברה את שיא ההעברות העולמי עם שתי העברות מהפכניות – ניימאר הברזילאי ב-222 מיליון יורו מברצלונה וקיליאן אמבפה החלוץ הצרפתי הצעיר והכישרוני של היריבה מונאקו תמורת 180 מיליון יורו. כמובן ששתי הרכישות הללו היו יצירתו של שיא חדש בעולם הכדורגל, כאשר לפני זה הרכישה הגדולה ביותר הייתה של גארת' בייל לריאל מדריד ב-2013 תמורת 100 מיליון יורו.

בדרך הזו, הקטארים גם שברו באופן בוטה את "פייר פליי" של אופ"א, שיטה שהחלה בעונת 2012/13, והייתה אמורה לצמצם את הפערים בין הקבוצות הגדולות באירופה לקבוצות הבינוניות ולשמור על איזון תקציבי כדי שהקבוצות הקטנות לא יפשטו את הרגל עם השקעות שאינן ניתנות לכיסוי. בדיעבד, השיטה היא פרוצה ומשמשת את אופ"א כמס שפתיים לגדילת הפערים בעקבות חלוקה לא שוויונית של כספים מליגת האלופות ומרנצ'נדייז גלובלי.

לפי השיטה, קבוצה יכולה להעמיד תקציב מאוזן שבו ההכנסות שוות להוצאות (מותר חריגה של 30 מיליון יורו בפריסה של שלוש שנים). בתוך ההכנסות נחשב בעיקר חסויות, מכירת כרטיסים, פרנצ'ייז, מכירת שחקנים וזכויות שידור. בהוצאות נחשבות הוצאות תפעול, קנית שחקנים ומשכורות. פ.ס.ז הצליחה לקנות את שני השחקנים הנ"ל דרך פרצות מאוד פשוטות בחוק. קודם כל ממשלת קטאר נתנה 300 מיליון יורו לניימאר כדי לשכור אותו בתור נציג המדינה בפרסום גביע העולם שייתקיים עוד חמש שנים(השקעה ארוכת טווח מדי) ומבחינתם ניימאר יכול לעשות מה שהוא רוצה עם הסכום הקטן הזה. באופן מקרי ביותר ניימאר השתמש במתנה שהרוויח ביושר כעובד מן המניין של ממשלת קטאר לקנות את סעיף השחרור שלו בקבוצתו ברצלונה ולחתום ללא תמורה בקבוצה ששיכת לממשלת קטאר, הלא היא פריס סן ז'רמן. מאוד מקרי ומפתיע.

את הטריק המוכר יותר הם שמרו לרכישה של קיליאן אמבפה שכעת רק מושאל ממונאקו ובהמשך יירכש עם פריסת תשלומים שתמנע מהקבוצה להפר את ה'פייר פליי'. זאת היא שיטה ידועה שהרבה מהקבוצות הבכירות באירופה משתמשות בה כדי לעקוף את ה'פייר פליי' כולל מנצ'סטר סיטי, באיירן מינכן ורבות אחרות. כל זה כמובן נוסף להסכם החסות הגדול בעולם של 175 מיליון יורו שהמועדון מקבל מנותנת החסות הרשמית שלו, שהיא כמובן באופן מאוד לא מפתיע ממשלת קטאר, הבעלים של המועדון.

עוד לא ברור לאן תוביל החקירה הזאת, גם אם יצליחו הפעם להוכיח שקטאר השתמשה בכספה כדי לקנות את זכויות השידור או את הזכויות לארח את המונדיאל. כולם יודעים שאולי יפילו את האשמה על אל-חליפי. אבל גם העולם ימשיך להסתובב ובמקומו יבוא אחר, כי בעולם הכדורגל הכסף שולט, פשוט קטאר לא מפחדת לנופף בשחיתות ופריצת החוקים כל עוד זה לא ימנע ממנה להגיע למטרה הסופית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!