דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקירות ראש הממשלה

חקירות נתניהו / "אני אומר כעובדה – הדלפה זה הדבר היחיד שמונע ומנע טיוח"

פרופ' משה נגבי, הפרשן המשפטי של רשת ב', בראיון ל'דבר ראשון': זכותו של הציבור לדעת גוברת במקרים מסוימים על הבעייתיות שבעבירת ההדלפה | נגבי מתריע מדה-לגיטימציה של רשויות האכיפה על ידי ראש הממשלה

פרופ' משה נגבי (צילום: יוסי זמיר  פלאש 90)
פרופ' משה נגבי (צילום: יוסי זמיר פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

"הניסיון הוכיח שבפרשות של חקירות של אנשי צמרת, מספר רב של פעמים הדלפה, ואני לא בא להגן על עבירה, אבל אני אומר כעובדה, הדלפה זה הדבר היחיד שמונע ומנע טיוח." כך אמר ל'דבר ראשון' משה נגבי, פרופסור חבר במחלקה לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטה העברית והפרשן המשפטי הוותיק של רשת ב'.

התבטאותו של ראש הממשלה נתניהו במוצאי השבת, לגבי צונאמי של הדלפות לא חוקיות מהמשטרה, עוררה הדים רבים במערכת הפוליטית ובשיח הציבורי בכלל. ההתבטאות החריפה הגיעה בעקבות פרסום חדשות 2 כי חקירות ראש הממשלה, בתיקים 1,000 ו-2,000 צפויות להתחדש בשבועות הקרובים. בחדשות 2 פורסם כי בימים הקרובים ינסו החוקרים לתאם מועד לחקירה נוספת של נתניהו, שאמורה להתקיים במהלך השבועיים הקרובים, ובהמשך הוא יידרש למסור עדות גם ב'תיק 3,000' (פרשת כלי השיט והצוללות), בו הוא אינו בין החשודים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך (אלכס קולומויסקי לע״מ / יונתן זינדל פלאש 90).
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך (אלכס קולומויסקי לע״מ / יונתן זינדל פלאש 90).

תגובתו החריפה של נתניהו כוונה נגד מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, ״כשהמפכ״ל אלשיך נכנס לתפקידו, הוא קיבל שתי החלטות חשובות: שלא יהיו יותר הדלפות מהחקירות ולא יהיו יותר המלצות של המשטרה״. אתמול (א') התראיין השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, ואמר כי ביקש מהיועמ"ש לשקול בדיקה רחבה של נושא ההדלפות. "צריכה להיות בדיקה תקופתית לכל המעורבים בחקירת ראש הממשלה, האם נמסר מידע למי שלא מוסמכים". לדבריו, נושא ההדלפות מחקירות הוא נושא חמור שדורש טיפול. "לא בטוח שזה מהמשטרה אבל זה נושא שצריך לחקור". ארדן הוסיף כי "יש כאן נקודה ספציפית שראש הממשלה מעלה ואני חושב שבצדק. חקירות בכלל וחקירות של אנשי ציבור בפרט, לא צריך שיתפרסמו בכלי התקשורת". עם זאת, ארדן הבהיר: "יש לי אמון מלא במפכ"ל ואני סומך על יושרו. אני חושב שגם ראש הממשלה סומך על יושרו".

כזכור, על חקירות 1,000 ו-2,000 הוטל צו איסור פרסום, שבאוגוסט האחרון הוארך תוקפו ל-3 חודשים, עד אמצע נובמבר. נתניהו נחקר בעבר כבר כארבע פעמים, ועל פי הדיווח במשטרה ובפרקליטות סבורים שיידרשו לפחות עוד שתיים או שלוש חקירות נוספות, וזאת בעקבות התפתחויות במידע המצוי אצל החוקרים.

זכות הציבור לדעת

היכן נמצא האיזון הנכון בין החסיון והחשאיות של תהליך החקירה לבין זכותו של הציבור לדעת? כמשפטן שהוא גם איש תקשורת ותיק, פרופ' משה נגבי נמצא בנקודת תצפית יחודית על הקשר בין המשטרה, הציבור, התקשורת וצמרת השלטון.

המפכ"ל רוני אלשייך בכנסת. "צריך להבין מה מטריד את האזרח הנורמטיבי במקום בו הוא גר" (צילום: יונתן סינדל, פלאש90)
המפכ"ל רוני אלשייך בכנסת. "צריך להבין מה מטריד את האזרח הנורמטיבי במקום בו הוא גר" (צילום: יונתן סינדל, פלאש90)

כיצד מיישבים את המתח בין צווי איסור פרסום העומדים מזה מספר חודשים, גם בתיק 1,000 וגם בתיק 2,000. ובין האשמות האלה בהדלפות?
"קודם כל אני מבין שאף אחד לא טוען שהפרו צווי איסור פרסום, כי אחרת היה אפשר להעמיד לדין. עכשיו, קודם כל ההתקפה של נתניהו היא חמורה, וחלק ממסע דה-לגיטימציה נגד כל רשויות האכיפה החל מבג"צ, דרך הפרקליטות, וכלה במשטרה. מהבחינה הזו זה משתלב בהתקפות על בג"ץ גם, הניסיון לעשות דה-לגיטימציה למשטרה, כאילו היא רודפת באופן אישי את נתניהו, את הליכוד. כולנו יודעים שזה אבסורד מוחלט משום שכולם זוכרים איך המשטרה הייתה מאוד תקיפה וחריפה בחקירות נגד קצב, ובחקירות נגד אולמרט, ובחקירות נגד 'ישראל ביתנו' וכו'. ברור שזה אבסורדי. עכשיו, זה עוד יותר חמור כשעושה את זה החשוד עצמו, כי אז זה יכול להתפרש כניסיון להלך אימים, הייתי אומר לשבש את החקירה, במיוחד כשזה בן אדם כמו ראש הממשלה שיש לו הרבה כוח, ויש לו כוח גם לגבי המשטרה והמינויים במשטרה.

"אני חושב שזכותו של הציבור, סופר זכותו, לדעת איזה חקירות יש נגד ראש הממשלה, באיזה נושאים, ובאיזה עניינים, ומה החשדות נגדו, ומה הראיות נגדו"

"למשטרה, למרבה הצער, בניגוד לפרקליטות, אין איזו חסינות מפני התערבות פוליטית. היועץ המשפטי לממשלה, והפרקליטות שכפופה לו – לפי החוק לדרג הפוליטי אסור להתערב בעבודה שלהם. אסור לתת להם הוראות. לגבי המשטרה, זה לא קיים. היו בעבר הצעות שאגף החקירות במשטרה, בדיוק מהסיבה הזאת, יסופח לפרקליטות. זה המצב באמריקה. ה-FBI, הגוף החוקר הפדרלי בארה"ב, הוא חלק מהתביעה הכללית. בארץ זה לא ככה. וכולנו זוכרים, אני זוכר לפחות, שבזמנו השר לבטחון פנים גדעון עזרא ז"ל, הדיח את משה מזרחי מראשות אגף החקירות מהיום למחר, מה שכמובן אי אפשר לעשות ליועץ המשפטי. הוא נפגש איתו בתחנת דלק בצומת מסובים, והדיח אותו. בזמן החקירות נגד שרון. כלומר המשטרה היא מאוד פגיעה ומאוד חשופה מהבחינה הזאת.

"לגופו של עניין, קודם כל אני חושב שזכותו של הציבור, סופר זכותו, לדעת איזה חקירות יש נגד ראש הממשלה, באיזה נושאים, ובאיזה עניינים, ומה החשדות נגדו, ומה הראיות נגדו. אני חושב שהיועץ המשפטי לממשלה היה צריך ביוזמתו לפרסם את זה, ולצערי הרב הוא לא עשה את זה עד היום, אלא בעקבות פרסומים בתקשורת. תמיד קודם היו פרסומים בתקשורת, ואז מידע מהיועץ המשפטי. מצד אחד הוא אמר גבוהה גבוהה שהוא ער לזה שהציבור זכאי לדעת, אבל מצד שני הוא תמיד פרסם רק לאחר שהיו פרסומים בתקשורת, בעקבות פרסומים של כתבים".

חלק מהמתקפה של נתניהו כוונה ליועץ התקשורת החיצוני של המשטרה, איש יחסי הציבור הותיק ליאור חורב, שמונה – לטענת ראש הממשלה – ללא מכרז. נגבי מסכים עם חלק מביקורתו של נתניהו.

"אני בהחלט נגד זה שימנו יועץ תקשורת למשטרה בצורה שנתניהו טוען שמינו את ליאור חורב. זה בוודאי שערורייה. מפריע לי שממנים כל מינוי במשטרה בלי מכרז. אבל, אתה, נתניהו, מתלונן על זה כשרק היום העברת בממשלה חוק שמאפשר מינוי משנים למנכלים בלי מכרז? זה מצחיק. זה הרבה יותר חמור שממנים משנים למנכל בלי מכרז."

אתה טעון שכרגע הציבור לא מקבל מספיק מידע על החקירות של ראש הממשלה.
"כן. המשטרה לא יכולה למסור לו את זה, היועץ המשפטי יכול. עכשיו זה נכון שהדלפה זאת עבירה. וכל עובד ציבור שמדליף זאת עבירה. אבל קודם כל, זה חוק דפוק. באנגליה למשל, שממנה קיבלנו את החוק הזה, כבר מזמן שינו את החוק ואמרו – הדלפה היא פסולה, אלא אם כן המידע נכון ויש בו עניין ציבורי. אצלנו זה לא קיים. נכון, זאת עבירה – אני לא ממליץ על זה, אני אפילו מתנגד לזה, אבל אם אתה רוצה תגיש תלונה למשטרה, אדון נתניהו, אם אתה חושב שהיו הדלפות, תגיש תלונה למח"ש ושמח"ש תחקור את ההדלפות. אבל מה זה שייך לחקירות נגדך? הרי מה שיקבע את גורל החקירות, זה לא אם היו הדלפות או לא היו הדלפות.

"ברגע שאתה מציף, כמובן אם ההדלפה היא נכונה ואמינה, ראיות קונקרטיות, הרבה יותר קשה לטייח ואחר כך לסגור את התיק מסיבות לא ענייניות. כי מי שרוצה לסגור את התיק צריך להסביר את עצמו. הוא יודע שאת יודעת, ואני יודע, איזה ראיות יש. הוא לא יכול סתם להגיד "סגרתי כי אין ראיות". הוא צריך להתייחס למה שפורסם ולנמק מדוע הוא סגר. זה עדיין לא מונע טיוח, אבל זה הרבה יותר קשה".

"ההתקפה של נתניהו היא חמורה, וחלק ממסע דה-לגיטימציה נגד כל רשויות האכיפה החל מבג"צ, דרך הפרקליטות, וכלה במשטרה. זה יכול להתפרש כניסיון להלך אימים, הייתי אומר לשבש את החקירה"

זאת אומרת, הדלפה עשוייה לסייע לזכות הציבור לדעת.
"כן. הביטוי הידוע על אור השמש. אני גם לא מבין את הצווי איסור פרסום האלה. אני לא שמעתי שמוציאים צווי איסור פרסום על חקירות, לחודש, ואחר כך לעוד חודש, זה סוג של צנזורה לחקירות פליליות, זה דבר שלא קיים בשום מדינה מתוקנת".

מה יכול לשנות את המצב הזה?
"אני מאשים פה את בתי המשפט, שהיד שלהם מאוד קלה על ההדק לגבי צווי איסור פרסום, כן. יש לי ביקורת מאוד קשה עליהם. גם את הצווים עצמם לא מנמקים, אז אתה ממש לא יודע כלום".

מה לגבי צוו איסור פרסום במקרה חקירה של ראש ממשלה מכהן?
"זה צורם יותר מאשר בכל מקרה אחר כמובן. כי עוד פעם, לנו יש עניין לדעת, ואגב זה בכלל לא קשור אם זה פלילי, לא פלילי. אחר כך הציבור יסיק מזה מסקנות, אם זה מפריע לו, לא מפריע לו. אני לא מסיק מזה בהכרח שראש הממשלה צריך להתפטר, אבל כדאי לקבל את ההחלטות האלה, קודם כל אתה צריך לדעת מה קורה. וזה אתה לא יודע, וזה כשלעצמו שערורייה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!