דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אבי גבאי

פוליטי-מדיני / יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי: "לא אפנה התנחלויות במסגרת הסכם שלום"

לאחר שבשבת הצהיר כי לא ישב בקואלציה עם מפלגת 'הרשימה המשותפת', הפתיע אמש בראיון לחדשות 2 היו"ר החדש של מפלגת העבודה כשהצהיר כי הוא מתנגד להכרח שבפינוי התנחלויות בהסכם שלום | התגובות מימין ומשמאל לא אחרו להגיע

יו״ר מפלגת העבודה אבי גבאי. מחליפים רגע אחרי שנבחר (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
יו״ר מפלגת העבודה אבי גבאי. מחליפים רגע אחרי שנבחר (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
שי ניר

"לא אפנה התנחלויות במסגרת הסכם שלום", אמר יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי לחדשות 2, וחולל סערה. בהמשך הראיון אמר גבאי, "אם אתה עושה שלום, למה צריך לפנות? הדינמיקה או הטרמינולוגיה שהתרגלו אליהן כאן, של 'אתה עושה הסכם שלום – מפנים', היא לאו דווקא נכונה. אם אתה עושה הסכם שלום אפשר למצוא פתרונות שלא מחייבים פינוי". נזכיר כי בשבת האחרונה עורר גבאי דיון ציבורי, לאחר שהצהיר במסגרת אירוע 'שבת תרבות' כי לא ישב באותה קואליציה עם 'הרשימה המשותפת'.

חברות וחברי כנסת רבים במפלגת העבודה הגיבו בחריפות לדבריו של גבאי, וזעמו על כך שלדבריהם מנהיג האופוזציה השמאלית מצהיר כי אינו מחויב לפתרון שתי המדינות, וכי אינו מבחין בין סוגי ההתנחלויות ובשל כך זנח את דרכה של מפלגת העבודה ומחנה השלום. מאוחר יותר שלח גבאי הודעת טקסט לחברי הכנסת, בו כתב כי הוא עומד מאחורי דבריו אך לא מאחורי הכותרות שניתנו להם. גבאי הדגיש כי הוא מחויב "לחתירה קבועה להסכם שלום, על בסיס פיתרון שתי המדינות תוך שמירה על ביטחון ישראל וכן את האבחנה הברורה בין גושי ההתיישבות להתנחלויות מבודדות (שאת הבנייה בהן נעצור)".

הודעת הטקסט אותה שלח יו"ר מפלגת העבודה לחברי הכנסת של המפלגה, לאחר שדבריו על כך שלא יפנה התנחלויות בהסכם שלום עוררו סערה
הודעת הטקסט אותה שלח יו"ר מפלגת העבודה לחברי הכנסת של המפלגה, לאחר שדבריו על כך שלא יפנה התנחלויות בהסכם שלום עוררו סערה

כועסים ומחבקים

חברי הכנסת ממפלגתו של גבאי – איציק שמולי, חיליק בר, קסניה סבטלובה, זוהיר בהלול ועוד, הביעו תרעומת וביקורת על דבריו של היו"ר החדש. ח"כ שמולי כתב בחשבון הטוויטר שלו כי לא יהיה הסדר עם הפלסטינים ללא פינוי, "הפרדות לשתי מדינות: אינטרס קיומי עליון שיחייב ויתור כואב ופינוי חבלי מולדת, אחרת הדור שלי ייאלץ לבחור בין היותנו דיקטטורה יהודית לבין מדינה ערבית".

ח"כ בר אמר בביקורת כי גבאי יצטרך להבחן במעשים ולא בהצהרות, "המבחן האמיתי של גבאי הוא לא בדברים שאמר או לא אמר בראיון בטלוויזיה, אלא בקו מדיני ברור ונחוש שיוביל עד לבחירות, ובמו״מ אמיתי ואמיץ שהוא יוביל מול הפלשתינים לאחר הבחירות."

ח"כ סבטלובה הדגישה כי חשוב לשמור על האבחנה בין סוגי ההתנחלויות השונות בניגוד לאמירתו הכללית של גבאי, "ההכרה בגושי ההתנחלויות הגדולים הושגה בעמל רב במהלך דיונים מול ארה"ב בסבבי המו"מ האחרונים. חייבים לשמור על ההבחנה בין הגושים למה שמחוצה להם.” ח"כ בהלול האשים את גבאי כי הוא זונח את הערכים הבסיסיים של מפלגת העבודה, "כיבוש השלטון לא נעשה ע"י זניחת העקרונות והערכים היסודיים של המפלגה. לא ייתכן הסדר מדיני ללא פינוי התנחלויות, אני מצר ותמה על אמירותו של מי שנבחר להנהיג את מחנה השלום".

גבאי זכה גם לביקורת מחוץ למפלגתו, מימין ומשמאל – יו"ר סיעת מרצ ח"כ אילן גילאון תקף: "חבל שאבי גבאי שכח שהוא נבחר לעמוד בראש המחנה האלטרנטיבי לליכוד, שאמור להביא לשינוי ולפריצת דרך מדינית, ולא בשביל להיות עוד מאותו הדבר. כבר קיים ליכוד א' – לא צריך ליכוד ב'". ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) האשימה את גבאי כי הוא "מתעקש להוכיח שאינו אלטרנטיבה, אלא רק חיקוי רע של הימין", והדגישה כי, "מפעל ההתנחלויות הינו אחד המכשולים העיקריים בפני הליך השלום". סגנית יו״ר הכנסת, ח״כ נאוה בוקר (הליכוד) טענה כי התבטאותו של גבאי היא נסיון לקרוץ למצביעי הימין, "הציבור מבין שכשם שהליכודניקים החדשים הם שמאל ישן, כך אבי גבאי מנסה לגייס עוד ועוד קולות למפלגה השוקעת שבראשותו באמצעות מסרים שקריים".

גבאי זכה לחיזוק מחברות הכנסת בירן ומועלם-רפאלי. ח"כ מיכל בירן: "שמעתי את גבאי בחוגי בית רבים מספור והוא עקבי בתמיכתו בפתרון שתי המדינות. תפיסתה של מפלגת העבודה מבוססת על ההבנה שהפרדות מהפלסטינים היא ההגנה הכי טובה לטווח ארוך על גבולותינו ועל חייהם של אזרחי מדינת ישראל. אין מה להבהל מזה שגבאי לא חוזר על המנטרות שהתרגלנו לשמוע, וחותר להגיע לפתרון הכי טוב בדרכים הכי יצירתיות".

יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי אמרה: "ברכות לאבי גבאי יו"ר מפלגת העבודה שהבין מהר כי האידאולוגיה של השמאל פשטה רגל. עקירת יישובים הופכת לא רלוונטית ופחות ריאלית בהתחשב בעובדה שביהודה ושומרון מתגוררים כחצי מיליון יהודים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!