דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בריאות / צפי לעלייה במספר המחלימים מסרטן; עלייה בתחלואה בחברה הערבית

כך על פי נתונים שפרסמה היום (ג') האגודה למלחמה בסרטן | הסיבות לעלייה בתחלואה בחברה הערבית: שינויים דמוגרפיים, חברתיים-כלכליים ואחרים אליהם היא חשופה | בנוסף, מחקר חדש צופה עלייה של כ-10,000 איש במספר המחלימים מדי שנה

המאיץ במכון ההקרנות במרכז הרפואי זיו (צילום: מיכל רוזן).
המאיץ במכון ההקרנות במרכז הרפואי זיו (צילום: מיכל רוזן).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, פרסמו היום (שלישי)  את הנתונים המעודכנים על מחלת הסרטן בישראל, זאת לקראת מבצע ההתרמה "הקש בדלת" שייערך ביום שני ,ה-23 באוקטובר.

לפי הדוח, צפויה עלייה משמעותית במספר המחלימים ממחלת הסרטן בשנים הקרובות. כיום חיים בישראל כ-284 אלף מחלימים מסרטן, ומחקר חדש צופה כי מספר המחלימים עתיד לצמוח ביותר מ-10,000 בני אדם בשנה, ולהגיע בשנת 2020 לשיעור של 329 אלף, וב-2024 הוא צפוי להגיע ל-380 אלף.

מעבדה לחקר סרטן (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
מעבדה לחקר סרטן (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

שני מחקרים נוספים שנערכו בתקופה האחרונה מצביעים על פריצות דרך בהתמודדות עם סרטן המוח גליובלסטומה וסרטן הלבלב, שני סוגי סרטן שנחשבים לאלימים במיוחד ושאחוז גבוה מאוד מהחולים בהם לא שורד. פריצת הדרך, שפרטיה המדויקים יפורסמו בקרוב, מאפשרת להאריך את חיי החולים בסוגי סרטן אלה.

עלייה בשיעור התחלואה במגזר הערבי

מנתוני הרישום הלאומי לסרטן  עולה כי מגמת ההתמערבות, והעלייה בתוחלת החיים באוכלוסייה הערבית, הובילו גם לעלייה בשיעור התחלואה בסרטן, ולצמצום הפער בתחלואה בין ערבים ויהודים.  בשנת 2014, סוגי הסרטן הנפוצים ביותר באוכלוסייה הערבית היו דומים לאלה שבאוכלוסייה היהודית. בקרב גברים ערבים היו סרטן הריאה, סרטן המעי הגס והחלחולת וסרטן הערמונית השכיחים ביותר, וכך גם בגברים יהודים, אם כי בסדר שונה. ברוב סוגי הסרטן היו השיעורים נמוכים יותר בגברים ערבים לעומת יהודים, להוציא את סרטן הריאה וסרטן הגרון (larynx). המצב דומה גם ביחס לסרטן הכבד וסרטן כיס המרה.

בקרב נשים ערביות היו סרטן השד, סרטן המעי הגס והחלחולת וסרטן הרחם השכיחים ביותר בשנת 2014; בעוד באוכלוסיית הנשים היהודיות היו אלה סרטן השד, סרטן המעי הגס והחלחולת וסרטן בלוטת המגן. ברוב סוגי הסרטן היו השיעורים נמוכים יותר בנשים ערביות לעומת יהודיות, להוציא את סרטן הקיבה ומיאלומה נפוצה המצב דומה גם ביחס ללימפומת הודג'קין.

האוכלוסייה הערבית בישראל חשופה לתהליכי שינוי דמוגרפיים, חברתיים, כלכליים, תרבותיים ואחרים, שמתבטאים בין היתר בהגברת העיור והתיעוש, עליית רמת ההשכלה וההכנסה, ירידה בצפיפות הדיור, שינוי במעמד האישה, ירידת הפריון ומעבר מתזונה מסורתית לתזונה מערבית. לכל אלה, על פי הדוח, השפעה מידית וישירה על מדדי בריאות שונים, החל מהארכת תוחלת החיים וצמצום תמותת התינוקות וכלה בעליית גורמי סיכון למחלות כרוניות (למשל, השמנה), ושל מחלות כרוניות (למשל, סוכרת, מחלות לב וכלי דם, סרטן).

סרטן הוא מחלה שכיחה בגיל מבוגר. תוחלת החיים באוכלוסייה הערבית בישראל עלתה מאוד בעשורים האחרונים. עם זאת, עדיין מדובר באוכלוסייה צעירה יותר בהשוואה לאוכלוסייה היהודית. על פי הנתונים, האוכלוסייה הערבית עדיין מציגה שיעורים נמוכים יותר מאלה של האוכלוסייה היהודית עבור רוב סוגי הסרטן (למעט מספר סוגים, הבולטים ביניהם הם סרטן הריאה וסרטן הגרון בגברים ערבים), אולם השיעורים עולים עם הזמן; לעתים קצב השינוי גבוה יותר בערבים בהשוואה ליהודים (סרטן הלבלב) ולעתים גם מצטמצמים הפערי בין ערבים ויהודים (סרטן המעי הגס והחלחולת בגברים ובנשים; סרטן השד וסרטן הרחם בנשים).

סוגי הסרטן השכיחים ביותר השתנו באוכלוסייה הערבית עם הזמן. סוגי הסרטן בהם נמצאה באוכלוסייה הערבית עלייה משמעותית בהיארעות בין 1990 ו-2014 שחלקה מוסבר מעלייה ברמת הסיכון לתחלואה ובגילוי המחלה, תוך עלייה במודעות ובשיעור ההשתתפות של האוכלוסייה הערבית בבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד, סרטן המעי הגס והחלחולת וסרטן הערמונית.

שינוי בפרופיל הסיכון למחלות סרטן שונות. שינויים דמוגרפיים, חברתיים-כלכליים ואחרים משפיעים על תמונת התחלואה באופנים שונים. דוגמאות: עישון – שיעור העישון בגברים ערבים הוא הגבוה ביותר בישראל, והוא יציב ואינו משתנה על אף ירידה בשיעורי העישון באוכלוסייה היהודית. תזונה – שינוי דפוס התזונה ממסורתי למערבי יותר כולל צריכה מוגברת של מזון מתועש, שנקשר לסוגים מסוימים של סרטן כדוגמת סרטן המעי הגס והחלחולת. השמנה – השמנה נקשרת ישירות או בעקיפין למספר סוגים של סרטן, כמו סרטן המעי הגס והחלחולת, סרטן הלבלב, סרטן הרחם וסרטן השד בנשים שלאחר חדילת הווסת (menopause).

פירות וירקות מקטינים את הסיכון, הנרגילה מגדילה אותו

עישון נרגילה מגביר את הסיכון לסרטן – מחקר קנדי בדק את הקשר בין עישון נרגילה לבין מחלות סרטן. מחקרים קודמים כבר הוכיחו כי קיים קשר בין עישון נרגילה לבין סיכונים בריאותיים כגון: מחלות ריאה ומחלות זיהומיות שונות, אולם קיים מידע מועט בלבד לגבי הקשר הישיר בין עישון נרגילה לבין מחלות סרטן. במחקר זה נערכה סקירת ספרות וסיכום סטטיסטי של תוצאות מחקרים, שנערכו בין השנים 1962 עד 2014, מתוך מאגרי מידע רפואיים . לא נכללו במחקר זה מחקרים בהם לא ניתן היה להפריד בין עישון נרגילה לבין צורות עישון אחרות, וכן לא נכללו מחקרים בהם נמצא גורם סיכון אחר אשר מעלה סיכון לסרטן.

חנות נרגילות בשוק בעכו (צילום: Editorial credit: Protasov AN / Shutterstock.com).
חנות נרגילות בשוק בעכו (צילום: Editorial credit: Protasov AN / Shutterstock.com).

על פי עיבודים סטטיסטיים, נמצא כי עישון נרגילה מעלה את הסיכון לסוגי סרטן רבים: הסיכון לסרטן ריאות היה גבוה פי 4.5 והסיכון לסרטן הוושט פי 3.6 בקרב מעשני נרגילה לעומת אילו שלא עישנו נרגילה. הסיכון לסרטן שלפוחית השתן היה גבוה פי 2, כך גם לגבי הסיכון לסרטן קיבה. כמו כן, הסיכון לסרטן חלל הפה והלוע היה גבוה פי 2.6 והסיכון לסרטן הערמונית היה גבוה פי ארבעה בקרב מעשני נרגילה לעומת אלו שלא עישנו נרגילה. החוקרים מציינים, לסיכום, כי קיים מתאם חיובי בין עישון נרגילה לבין עלייה בסיכון לסוגי סרטן שונים, וממליצים על מחקרים נוספים בתחום לאישוש הממצאים.

מחקר שפורסם לאחרונה, בו סקרו חוקים בריטיים  34 מחקרים מתוך מאגרי מידע רפואיים שונים , שהתייחסו לגורמי סיכון לתחלואה בסרטן הוושט העלה כי צריכה יומיומית של 100 גרם ירקות שונים מדי יום הפחיתה ב-11% את הסיכון לחלות בסרטן הוושט מסוג אדנוקרצינומה (AC). צריכה יומיומית של 100 גרם פירות הפחיתה ב-16% את הסיכון לסרטן הוושט מסוג קרצינומה של תאי קשקש (SCC).

בנוסף, נמצא קשר ישיר בין צריכת אלכוהול לבין עלייה בסיכון לסרטן הוושט מכל הסוגים – צריכה של 10 גרם אלכוהול על בסיס יומי העלתה את הסיכון לסרטן הוושט ב-23%.

עוד הראו הממצאים כי צריכה של 100 גרם בשר אדום ומעובד ביום העלתה את הסיכון לסרטן הוושט מסוג קרצינומה של תאי קשקש ב-37%; צריכה יומית של 50 גרם של בשר מעובד בלבד, העלתה את הסיכון עוד יותר, ב-59%. ממצאים אלו ממשיכים לחזק הנחיות קודמות בנושא ואת ההבנה לגבי גורמי סיכון לסרטן הוושט.

כדי להפחית התחלואה בסרטן הוושט, מומלץ ליישם את ההמלצות להפחתת צריכה של אלכוהול ובשר אדום, לצרוך תזונה בריאה הכוללת פירות וירקות ולשמור על משקל גוף תקין.

אכילת ירקות ופירות מפחיתה גם את הסיכון לחלות בלימפומה שאינה הודג'קין. במחקר שפורסם לאחרונה נבדק האם צריכת פירות וירקות מקטינה את הסיכון לחלות בסוגי סרטן דם ולימפה, לרבות לימפומה הודג'קין, לימפומה שאינה הודג'קין, מיאלומה ולוקמיה מיאלואידית חריפה. המחקר נערך ביוון כמטא אנליזה (סיכום סטטיסטי של תוצאות מחקרים), וסקר 10 מחקרים מאירופה, ארה"ב ויפן, בהם נבדק הקשר בין צריכת פירות וירקות לבין הסיכון לחלות בסרטן מסוג דם ולימפה. ממצאי המחקר התבססו על שאלונים בנושאי תזונה עליהם ענו המשתתפים במחקרים שנמצאו מתאימים.

מהממצאים עולה כי עיקר ההשפעה של צריכת ירקות ופירות התבטאה בהפחתת הסיכון לחלות בלימפומה שאינה הודג'קין, כדלקמן: צריכה של לפחות שני פירות הדר ביום או לפחות חמישה בשבוע, הביאה לירידה של 15% בסיכון לחלות בלימפומה שאינה הודג'קין. צריכה של לפחות כוס ירקות אחת הביאה לירידה של כ-11%  בסיכון לחלות. צריכה של 5-6 מנות שבועיות של ירקות מצליבים כמו כרוב, כרובית וברוקולי, הביאה לירידה של 16% בסיכון לחלות בלימפומה שאינה הודג'קין. על פי המחקר, לא נמצא קשר בין צריכת פירות וירקות לבין הסיכון לחלות בסוגי סרטן דם ולימפה אחרים – לימפומה הודג'קין, לוקמיה מיאלואידית חריפה, ומיאלומה. 

אכילת אגוזים מפחיתה את הסיכון להישנות ותמותה מסרטן המעי הגס – מחקר מרתק מצא כי אכילת אגוזי עצים (כל סוגי האגוזים למעט בוטנים), מפחיתה משמעותית את הסיכון לחזרת סרטן אצל חולי סרטן מעי שלב 3 שעברו טיפולי כימותרפיה. המחקר כלל 826 חולי סרטן מעי גס שלב 3 שהשתתפו בניסוי קליני והתבקשו לענות על שאלון לאחר השלמת הטיפולים הכימותרפיים. החוקרים התעניינו במיוחד בצריכת אגוזים מאחר וידוע כי הם מפחיתים את הסיכון לחלות בהשמנת יתר, סוכרת 2 ומפחיתים את העמידות לאינסולין.

מהממצאים עולה כי צריכה של 56 גרם או יותר של אגוזים בשבוע, הפחיתה את הסיכון לחזרת הסרטן ב-42% ואף הפחיתה את הסיכון לתמותה ב-57%, זאת לעומת מטופלים שלא אכלו אגוזים. היתרונות של אכילת אגוזים היו זהים גם בהתחשב בגורמי השפעה נוספים על חזרת מחלת הסרטן, לרבות גיל החולה, BMI (אינדקס מסת הגוף), מין המטופל ושינויים גנומיים נפוצים בגידול. בבחינה של אכילת אגוזי עצים בלבד – נמצא כי צריכה של לפחות 56 גרם לשבוע של אגוזי עצים, הורידה את הסיכון לחזרת סרטן המעי ב-46% ואת הסיכון לתמותה ב-53% לעומת חולים שלא צרכו אגוזים.

לא נראתה ירידה משמעותית בסיכון לחזרת סרטן או בסיכון לתמותה אצל מטופלים שאכלו בוטנים או חמאת בוטנים , לבין מטופלים שלא צרכו אותם. לסיכום החוקרים הסיקו כי הפחתת הסיכון להישנות מחלת סרטן המעי הגס והפחתת הסיכון לתמותה כרוכה רק באכילת אגוזי עצים לסוגיהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!