דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט ופלילים

משפט ופלילים / ארבעה כתבי אישום הוגשו בפרשת סחר במידע רפואי רגיש בתחום הסיעוד

שבעת הנאשמים, עובדי קופת חולים ובתי חולים, חשודים שמכרו את מידע של מטופלים לגורמים מסחריים - ללא ידיעת המטופלים וללא הסכמתם | במהלך החודשים האחרונים ערכה הפרקליטות שימועים ל-12 חשודים בביצוע עבירות דומות

קשיש במוסד סיעודי (צילום אילוסטרציה: פלאש90)
קשיש במוסד סיעודי (צילום אילוסטרציה: פלאש90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה אתמול (רביעי), לבית משפט השלום בחיפה, ארבעה כתבי אישום נגד שבעה נאשמים בפרשת סחר במידע רפואי ורגיש של חולים ומטופלים בתחום שירותי הסיעוד, תוך פגיעה בפרטיותם וללא ידיעתם או הסכמתם. המידע הועבר לחברת הסיעוד מ.ס.ד חיפה, העוסקת בהשמה סיעודית. הסחר במידע הרפואי נעשה במשך כשלוש שנים, בניגוד להוראות חוק הגנת הפרטיות.

העברת המידע התבצעה, על פי כתבי האישום, באופן הבא: עובד בכיר לשעבר בקופת חולים לאומית ששמו אסור לפרסום, ו-וואיל ברכה (48), אח בבית החולים רמב"ם, העבירו מידע רפואי לגבי מאות מטופלים לפריד ואימתיאז אבו נאג'י. פריד אבו נאג'י התפרנס בתקופה הרלוונטית מסחר במידע אישי ורפואי. אימתיאז אבו נאג'י היא גרושתו של פריד ואחות בהכשרתה, ועבדה אז כמנהלת מרכז שיקום והחלמה בבית האבות מעון לרופא.

מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, ד"ר חיים ויסמונסקי: "אין לנקוט בגישה סלחנית כלפי מי שמבצעים עבירות מידע, בוודאי כאשר הדבר נעשה באופן שיטתי"

מכתבי האישום עולה, כי העובדים במוסדות הרפואיים שהיו בעלי נגישות למערכות המידע, מסרו למתווכים, בני הזוג אבו נאג'י, מידע חסוי ופרטי אודות מטופלים. המתווכים יצרו קשר עם חברות סיעוד והעבירו אליהן רשימות פרטי קשר של לקוחות פוטנציאליים. חברות אלה פנו לאותם אנשים על מנת לשווק להם את שירותיהן, תוך שהן מנצלות מידע פרטי רפואי רגיש אודות הקשישים.

על פי כתב האישום, בשנים 2013-2012 נוצר קשר בין אימתיאז ופריד עם עובד בכיר לשעבר בקופת חולים לאומית. דרך קשר זה העביר הבכיר לחברת הסיעוד מ.ס.ד את פרטיהם האישיים של למעלה מ-700 מטופלים, ללא ידיעתם וללא הסכמתם. הפרטים כללו בין היתר שמות, פרטי ת"ז, כתובת מגורים, מספרי טלפונים, ופרטים רבים הנוגעים למצבם הבריאותי של המטופלים. בעקבות קבלת המידע, חברת מ.ס.ד יצרה קשר עם המטופלים על מנת לשכנעם להשתמש בשירותי הסיעוד של החברה.

עוד עולה מכתב האישום, כי בין השנים 2013 ל-2015, העביר ברכה לאימתיאז, על דעת עצמו, את פרטיהם של כ-120 מטופלים. במעשים אלה, כתבה פרקליטות המדינה, הפר ברכה את חובתו לשמור בסוד כל מידע רפואי שהגיע אליו תוך מילוי תפקידו או במהלך עבודתו, כקבוע בחוק זכויות החולה. כן מסר לאחרים את המידע האישי שהשיג תוך הפרת הסודיות.

נגד הבכיר לשעבר בקופת חולים לאומית, המואשם  בעבירות רבות של פגיעה בפרטיות, הוגש כתב אישום במסגרת הסדר טיעון. במסגרת ההסדר מתבקש בית המשפט בהסכמה להטיל על הבכיר מאסר בפועל שירוצה בעבודות שירות, קנס כספי ומאסר על-תנאי.

כתב אישום נוסף הוגש נגד וואיל ברכה (48) משפרעם, אח בחדר המיון של בית החולים רמב"ם בחיפה, אשר נאשם אף הוא בפגיעה בפרטיות בכך שהוציא מידע רפואי על מאושפזים, ללא ידיעתם.

נגד פאריד אבו נאג'י (62) ואמתיאז אבו נאג'י (54), שניהם מנצרת, הוגש כתב אישום בגין פגיעה בפרטיות לאחר שסחרו במידע הרפואי ושימשו למעשה כציר המרכזי לביצוע פעולות הסחר במידע.

כתב אישום רביעי הוגש נגד חברת מ.ס.ד חיפה, מנהליה לירון בזק (42) וקרין בוכובזה (36), הנאשמים בעבירות של פגיעה בפרטיות לאחר שקיבלו מידע על מאות מטופלים ופנו אליהם כדי להציע להם שירותי סיעוד.

פרשה זו נחשפה במסגרת חקירה של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, וכתבי האישום הוגשו על ידי מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה.

"תופעה של סחר במידע אישי למטרות רווח כלכלי"

במהלך החודשים האחרונים נערכו במחלקת הסייבר שימועים ל-12 חשודים בביצוע עבירות של סחר במידע רפואי אישי ורגיש למטרות רווח בתחום שירותי הסיעוד. מעורבים נוספים בפרשה הם עובדת סוציאלית בבית החולים רמב"ם שבחיפה, חברת שי – חברה נוספת לשירותי סיעוד, וכן מנהלים וסוכנים בחברות שירותי סיעוד וטלרפואה בצפון.

ראש הרשות להגנת הפרטיות, עו"ד אלון בכר: "נמשיך לבצע אכיפה תקיפה כנגד גורמים שמבצעים עבירות במידע אישי רגיש, כמידע רפואי, בדגש על ניצול מצבם של אוכלוסיות פגיעות, המתקשות להגן על עצמן"

מלבד ארבעת כתבי האישום שהוגשו נגד שבעת הנאשמים, על חברת שי לשירותי סיעוד בע"מ הוחלט להטיל קנס מינהלי בסך 400 אלף שקלים, וזאת על סמך הקביעה כי החברה השתמשה בפרטי מידע אישיים של מאושפזים, שמקורו במאגרי המידע של בתי החולים בהם אושפזו, לצרכיה העסקיים, ללא ידיעתם או הסכמתם של המאושפזים. הקנס שולם בידי החברה. בעניינם של שני חשודים נוספים החליטה הפרקליטות להגיע להסדרים מותנים, המהווים חלופות להעמדה לדין, במסגרתם הם ישלמו לאוצר המדינה עשרות אלפי שקלים.

מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, ד"ר חיים ויסמונסקי, מסר כי "בפרשה זו נחשפה תופעה של סחר במידע אישי למטרות רווח כלכלי ויצירת יתרון מסחרי, תוך ניצול מצוקתם האישית של המטופלים ומשפחותיהם. סברנו שהכרחי לעלות מדרגה מבחינת מדיניות האכיפה שלנו בתחום זה ולהשריש את התפיסה כי הוצאת מידע אישי ושימוש במידע אישי הן עבירות פליליות, שגוררות העמדה לדין פלילי וענישה במקרה של הרשעה. המוטיבציה לביצוען של עבירות מידע הולכת וגוברת והמידע שווה כסף, ואין לנקוט בגישה סלחנית כלפי מי שמבצעים עבירות מידע, בוודאי כאשר הדבר נעשה באופן שיטתי".

ראש הרשות להגנת הפרטיות, עו"ד אלון בכר, הוסיף כי "הרשות רואה בחומרה רבה סחר במידע אישי רגיש כמידע רפואי. חובת השמירה על פרטיות החולים מצד עובדי הממסד הרפואי היא מהחשובות שישנן. נוכח חוזק הראיות שבוססו בחקירתנו, הנאשמים הודו וקיבלו על עצמם – במסגרת הסדרים – עונשים משמעותיים. נמשיך לבצע אכיפה תקיפה כנגד גורמים שמבצעים עבירות במידע אישי רגיש, כמידע רפואי, בדגש על ניצול מצבם של אוכלוסיות פגיעות, המתקשות להגן על עצמן, כגון חולים ומשפחותיהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!