דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / ארה"ב: כדי לקחת חלק בממשלה הפלסטינית, על חמאס להתפרק מנשקו

השליח האמריקאי ג'ייסון גרינבלט, התייחס אתמול (ה') להסכם הפיוס הפלסטיני, והדגיש כי כל ממשלה פלסטינית תהיה מחויבת גם להסכמים קודמים, למו"מ לשלום ולהכרה במדינת ישראל | עמדת גרינבלט מחזקת את החלטות הקבינט הישראלי בנושא

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי,
 מרץ 2017. (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ייסון גרינבלט, שליחו המיוחד של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לענייני משא ומתן בינלאומי, מרץ 2017. (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
שי ניר

השליח המיוחד של הממשל האמריקאי למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, התייחס אתמול (חמישי) להתקרבות הצדדים הפלסטינים וחתימת הסכם הפיוס בין חמאס לפת"ח. גרינבלט אמנם בירך על המהלך, אך הוסיף כי אין די בכך וכי על ארגון הטרור החמאס להתפרק מנשקו. הודעתו של השליח האמריקאי, מחזקת את ההחלטה שקיבל, מוקדם יותר השבוע, הקבינט המדיני-בטחוני בתגובה לפיוס הפלסטיני.

"הצדדים מסכימים כי חיוני שהרשות הפלסטינית תיטול אחריות אמיתית ובלתי מעורערת מלאה, אזרחית וביטחונית ברצועת עזה" כתב גרינבלט בהודעתו, "אנו נפעל יחד לשפר את המצב ההומניטרי עבור הפלסטינים החיים שם." גרינבלט הדגיש כי הפיוס הפלסטיני גם הוא צריך לעמוד בעקרונות הקוורטט – הכוללות מחויבות להסכמים קודמים, הכרה במדינת ישראל והתפרקות ארגוני טרור מנשקם ומחויבות למגעים מדיניים במסגרת תהליך שלום. "אם חמאס עתיד לקחת חלק בממשלה פלסטינית," כתב, "הוא חייב לקבל את הדרישות הבסיסיות הללו".

כמה שעות לאחר מכן הגיב ראש הממשלה להודעתו של השליח המיוחד ״אני מבקש לברך על הודעת הממשל האמריקני בוושינגטון. אני שמח שג'ייסון גרינבלט, שליחו של הנשיא טראמפ, הבהיר באופן ברור שהחמאס חייב להתפרק מנשקו, להכיר בישראל, ולקיים החלטות בינ"ל קודמות,״ והוסיף ״אנו רוצים בשלום, אנו רוצים בשלום אמיתי, ודווקא משום כך לא ננהל משא ומתן עם ארגון טרור בתחפושת מדינית״.

חבר הנהגת חמאס, באסם נעים, הגיב לדבריו של גרינבלט באמרו ״זוהי זכותו של העם הפלסטיני לבחור את ממשלתו על פי האינטרסים האסטרטגיים העליונים שלו. דבריו של גרינבלט, לפיהם על ממשלת האחדות הפלסטינית להכיר בישראל ולנטוש את האלימות, הגיעו כתוצאה מלחץ של ממשלת הימין בישראל״.

פגישת יו"ר הרשות הפלסטינאית אבו מאזן והשליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט, מרץ 2017. (צילום: פלאש 90).
פגישת יו"ר הרשות הפלסטינאית אבו מאזן והשליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט, מרץ 2017. (צילום: פלאש 90).

יו"ר הבית היהודי ושר החינוך, נפתלי בנט ברך על דברי גרינבלט ואמר, ״אני מברך את השליח המיוחד ג׳ייסון גרינבלט ואת הממשל האמריקאי על ההודעה הברורה: ממשלה פלסטינית חייבת לפרק ארגוני טרור ולהכיר בישראל. אני מדגיש את עמדת ממשלתנו: מדינת ישראל לא תנהל מו"מ עם ממשלה פלסטינית הנשענת על ארגון טרור עד להתפרקות חמאס מנשקו, הכרה בישראל והשבת האזרחים השבויים וחללי צה"ל לישראל״.

הסכם הפיוס הפלסטיני נחתם בשבוע שעבר בקהיר, אחרי עשור של סכסוך בין שני הארגונים, תחת חסות מצרית ובתום חודשים של מגעים בין בכירים בשני הצדדים. על פי פרטי ההסכם שפורסמו, הרשות הפלסטינית תיקח אחריות גם על ניהול החיים האזרחיים ברצועה וגם תקבל לידיה את השליטה במעברים מישראל וממצרים לרצועת עזה. בשלב זה לא סוכם על פירוק הזרוע הצבאית של חמאס מנשקה, כך שהשליטה הביטחונית של הרשות ברצועה נשארת עדיין מוגבלת.

נציג פת"ח עזאם אל אחמד ונציג חמאס סאלח אל ערורי חותמים על הסכם הפיוס בין חמאס לפת"ח במצרים. 12 באוקטובר 2017 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
נציג פת"ח עזאם אל אחמד ונציג חמאס סאלח אל ערורי חותמים על הסכם הפיוס בין חמאס לפת"ח במצרים. 12 באוקטובר 2017 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)

ההסכם צפוי להיכנס לתוקף ב-1 בדצמבר. אז יפרסו ברצועת עזה כ-3,000 אנשי מנגנוני הביטחון והמשטרה הפלסטינית, שבאחריות נשיא הרשות אבו מאזן. בנוסף,תעבור גם האחריות לתשלום משכורות פקידי הממשל לידיה של הרשות הפלסטינית.

כאמור, ביום שלישי האחרון, קבע הקבינט המדיני-בטחוני כי ישראל לא תנהל משא ומתן מדיני עם ממשלה פלסטינית הנשענת על חמאס, אותו הגדיר הקבינט כ"ארגון טרור הקורא להשמדת ישראל".

החלטת הקבינט הציבה שורה של תנאים, במסגרתם תהיה מוכנה הממשלה לההיכנס למשא ומתן שיכלול את החמאס: החמאס יכיר בישראל ויפסיק את הטרור, בהתאם לתנאי הקוורטט; פירוק חמאס מנשקו; השבת חללי צה"ל והאזרחים הישראליים המוחזקים בעזה; שליטה ביטחונית מלאה של הרשות הפלסטינית בעזה, כולל במעברים ומניעת הברחות; המשך סיכול תשתיות הטרור של חמאס ביהודה ושומרון על ידי הרשות הפלסטינית; ניתוק חמאס מאיראן; והזרמת כספים וציוד הומניטרי לעזה רק באמצעות הרשות והמנגנונים שהוקמו לשם כך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!