דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

אל תשליכני / עתיד קודר: תוחלת החיים תגדל, אך גם העוני והפערים בין קשישים

על פי מחקר ה-OECD, ישראל במקום הרביעי בין המדינות המפותחות בפערים בין קשישים | במרבית המדינות, הפערים בהכנסות מעבודה נשמרים גם לאחר הפרישה | ההמלצות למדינות - לחזק את מערכות הבריאות, החינוך והרווחה ולעודד תעסוקת מבוגרים

צילום: אודי שטיינוול, מתוך אתר פיקיוויקי. למצולמים אין קשר לכתבה.
צילום: אודי שטיינוול, מתוך אתר פיקיוויקי. למצולמים אין קשר לכתבה.
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

חיים יותר, עניים יותר, ובפער הולך וגדל: מחקר חדש שפרסם ביום רביעי ארגון ה-OECD חושף תמונה מטרידה בנוגע לפערים הצפויים בהזדקנות האוכלוסייה. מהמחקר שעסק ב"אי-שוויון בהזדקנות" עולה כי הדורות הבאים צפויים לחיות שנים ארוכות יותר, אך לחוות שוק עבודה בטוח ושוויוני פחות, כך שהפערים בהכנסה ובבריאות בין קשישים צפויים רק לגדול. גם מיקומה של ישראל מבשר רעות: על פי המחקר, ישראל ניצבת במקום הרביעי בקרב המדינות המפותחות בפערים בקרב גילאי ה-65 ומעלה. מדד ג'יני (המודד חוסר שוויון) בקרב הקשישים בישראל עומד על 0.39, גבוה משמעותית מממוצע מדינות ה-OECD, העומד על 0.29 (כאשר 0 מבטא שוויון מוחלט ו-1 מבטא אי שוויון מוחלט).

מדד ג׳יני בקרב בני 65 ומעלה לפי מדינות (גרפיקה: אידאה. נתונים: OECD).
מדד ג׳יני בקרב בני 65 ומעלה לפי מדינות (גרפיקה: אידאה. נתונים: OECD).

המחקר מציין כי אי-שוויון בהזדקנות אינו תופעה חדשה, אך מצביע על היפוך מגמה מטריד: בעוד דור המבוגרים הנוכחי נהנה מהכנסה גבוהה יחסית וסכנת עוני נמוכה יותר מהדורות הקודמים, הדורות הבאים עשויים להתמודד עם מציאות הפוכה, שבה ככל שעובר הזמן העוני וחוסר הביטחון התעסוקתי בגילאים מבוגרים גדל.

חיים יותר? תלוי מי

ממצאים חדשים ביחס לתוחלת החיים מראים השפעה הולכת וגוברת של אי שוויון חברתי כלכלי על אי השוויון בתוחלת החיים. בנוסף, מגדירים החוקרים את אי השוויון בגיל מבוגר כ"סוגיה אקוטית" עבור כלכלות מתפתחות, כשמספר מדינת כאלה מתמודדות עם עליה מהירה בתוחלת החיים בשלב מוקדם יחסית בהתפתחות הכלכלית שלהן. כתוצאה מכך מתמודדות מדינות אלו עם אי שוויון גדול יותר בתחום הבריאות, ומערכות רווחה אפקטיביות פחות ממדינות אחרות.

עוד עולה מהמחקר כי אי השוויון בהכנסות גדל בין הדורות: ברוב המדינות, ההכנסה הממוצעת של האוכלוסייה המבוגרת עדיין גבוהה יותר מזו של הדורות הקודמים, אך מצב זה מתהפך עבור הדורות שנולדו אחרי 1960. בנוסף, אי השוויון בהכנסה נמצא בעלייה בין הדורות בשני שליש ממדינות ה-OECD, בייחוד בין המבוגרים לצעירים ביותר.

אי השוויון בהכנסה נמצא בעלייה בין הדורות בשני שליש ממדינות ה-OECD, בייחוד בין המבוגרים לצעירים ביותר (גרפיקה: אידאה. נתונים: OECD).
אי השוויון בהכנסה נמצא בעלייה בין הדורות בשני שליש ממדינות ה-OECD, בייחוד בין המבוגרים לצעירים ביותר (גרפיקה: אידאה. נתונים: OECD).

בעייה נוספת של קשישים עניים היא חוסר נגישות לשירותי סיעוד. "לא רק שאנשים במעמד חברתי כלכלי נמוך נוטים לפתח יותר נכויות ומוגבלויות ולהזדקק לשירותי סיעוד, היכולת שלהם לממן טיפולים כאלה נמוכה יותר", נכתב בדו"ח. גם כאן ישנו שוני רחב במימון הסיעוד על ידי המדינות השונות – בעוד אזרח מדינות מסוימות בארה"ב בעל הכנסה ממוצעת המקבל שירותי סיעוד בסיסיים יקבל מימון בסך 6% מעלותם ממערכות הרווחה, אזרח צ'כיה יקבל 45%, ואזרח שוודיה, איסלנד והולנד יזכה בהחזר מלא. הדו"ח מצא כי במדינות בהן מערכת הרווחה רחבה יותר, שיעור הטיפול הבלתי פורמלי (בן משפחה שמפסיק לעבוד כדי לדאוג למבוגר) הוא נמוך יותר. במילים אחרות, כאשר המדינה אינה מעניקה טיפול, בני המשפחה הם אלו המשלימים את החסר.

פערים פנסיוניים

הדו"ח מתריע על כך שהפערים בהכנסות מעבודה נשמרים גם לאחר הפרישה מהעבודה. מהנתונים עולה כי בממוצע של כלל מדינות ה-OECD, כשני שליש מאי השוויון בהכנסות מתבטא גם באי שוויון בפנסיה. ישנן אמנם מדינות שמצליחות לאזן את הפער באמצעות מערכת הרווחה, כגון המדינות האנגלו-סקסיות בהן פחות מ-25% מהפערים נשמרים, אך בשליש מהמדינות המפותחות 85% מפערי ההכנסות בגילאי העבודה ממשיכים גם לזיקנה. העלאת גיל הפרישה נוטה להגדיל את אי השוויון בפנסיות, אם כי במידה מועטה בלבד.

הפער בתעסוקה בין גברים לנשים נמצא בירידה. אך עם זאת, תשלום הפנסיה לנשים קטן בכ-27% מאשר לגברים, ועוני בקרב נשים מבוגרות נפוץ בהרבה מאשר אצל גברים.

ההמלצה: להתחיל בגיל צעיר

כדי לצמצם את אי השוויון בזיקנה, ממליץ הדו"ח למדינות להתערב כבר בשלבים מוקדמים של החיים – דרך השקעה בחינוך, יצירת מערכת רווחה מתפקדת, מניעת נשירה מבתי הספר ועוד. בנוסף, מדגיש הדו"ח את החשיבות שבקידום כניסה מוצלחת לעולם העבודה, דרך מדיניות אפקטיבית של מלחמה באבטלה בקרב צעירים והענקת אוריינטציה לעולם העבודה לבוגרי בתי הספר. גם בנושא הבריאות, ממליץ הדו"ח להרחיב את ההוצאה על מערכת בריאות שוויונית יותר.

בנוסף ממליצים בארגון על צעדים לצמצום אי השוויון כיום, ביניהם הגדלת נגישות להעסקת מבוגרים, לצד הגבלת ההשפעה של פיטורים ואבטלה ארוכת טווח על ציבור העובדים, שפעמים רבות מוצא עצמו נזרק אל מחוץ למעגל העבודה עוד לפני גיל הפרישה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!