דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יאניס אנטטוקומפו

ספורט / מלך הסלימוס - יאניס אנדטוקומבו היווני מסתמן ככוכב הבא של ה-NBA

השחקן המוכשר של המילווקי באקס, שהגיע מילדות לא קלה כבן למשפחת מהגרים ביוון, שיחק בליגה השנייה עד שגילו את הפוטנציאל הגלום בו | אנדטוקומבו כבר מסומן כאחד השחקנים הטובים בדורנו

יאניס אנטטוקומפו, במדי מילווקי באקס, במהלך משחק ב-21/10/17 (צילום: AP Photo/Tom Lynn).
יאניס אנטטוקומפו, במדי מילווקי באקס, במהלך משחק ב-21/10/17 (צילום: AP Photo/Tom Lynn).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

יאניס אנדטוקומבו הוא רק בן 22 וכבר בגילו הצעיר רבים משחקני ומאמני הנ.ב.א מגדירים אותו כמי שיהפוך לאחד השחקנים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הכדורסל. יאניס, שזכה לכינוי "הגריק פריק", פותח בסך הכל את העונה החמישית שלו בליגה, ובניגוד להרבה שחקנים רוויי אגו, אנדטוקומבו נשאר עם הרגלים על הקרקע ורק רוצה להשתפר ולהתקדם לאט לאט עם קבוצתו הסימפטית מילווקי אל הפלייאוף של הנ.ב.א.

אנדטוקומבו הוא אחת ההפתעות הגדולה ביותר בכדורסל האמריקאי בשנים האחרונות. בעיקר כי הוא פשוט הגיע משום מקום. בגיל 18 הוא עוד שיחק בקבוצה קטנה בליגה השנייה ביוון והעמיד ממוצעים בינוניים של 9 נק' ו5 רב' למשחק, כך שהוא לא אמור למשוך תשומת לב גדולה מדי. יותר מזה, הוא לא היה עדיין אזרח יוון ולכן לא השתתף באף אליפות לנבחרות צעירות. אליפויות בהן, בדרך כלל, עוקבים סקאוטים של הנ.ב.א והיורוליג אחרי כישרונות צעירים ומסמנים אותם להמשך מעקב או הזמנה למחנות קיץ.

ילדות בצל איומי גירוש

שנה לפני שנולד, היגרו הוריו מניגריה ליוון, כמו מהגרים רבים מאפריקה הם שהו במדינה הים תיכונית ללא אישורים או תעודות זהות, והיו תחת איום תמידי לגירוש חזרה לניגריה. בראיון למגזין טיים, סיפר אנדטוקומבו על ילדותו: "בשבילי ובשביל משפחתי זה היה מאבק יומיומי. אנחנו היינו צריכים להיאבק כל יום כדי להביא אוכל לשולחן. אנחנו פחדנו כילדים שיום אחד נתעורר ונהיה בלי ההורים שלנו. באותה התקופה הייתי עושה את כל מה שצריך. היינו מוכרים שעונים, צעצועים, את כל מה שצריך רק כדי להתקיים". החיים של אנדטוקומבו, שמגדיר את עצמו כתלמיד טוב, היו תחת פחד תמידי "לאבי הייתה בעיה לצאת לעבוד, כי פחדנו שמשטרת ההגירה תתפוס אותו ותגרש אותו. אימי הייתה יוצאת לעבוד כי בגלל שהיא הייתה אישה השוטרים היו מתייחסים אליה יותר טוב".

אנדטוקומבו סיפר גם על הצורך להתבגר בגיל צעיר, בגלל השינוי הגדול שעבר בגיל 17 "אימא שלי חלתה והייתה צריכה לנוח. אני החלטתי שאני צריך לקחת את הדברים לידיים שלי ולהתחיל להיות המנהיג במשפחה. הייתי אחראי שאחיי הקטנים יגיעו לבית ספר ושאני אגיע בזמן לאימונים". באותה שנה, החליט אנדטוקומבו להשקיע ולתת את כל כולו לכדורסל, הוא הודיע לאמו שהוא יהפוך לכדורסלן מקצועני ויוציא את המשפחה מהמצוקה הכלכלית שלה. זו הייתה הנקודה בה יצא לדרך, הבלתי אפשרית כמעט, מהליגה השנייה ביוון, לליגה הטובה בעולם.

למזלו, בקבוצתו הקטנה שיחק גם אחיו הגדול ממנו בשלוש שנים ת'אנאסיס, סמול פורוורד בגובה לא מרשים של 2.03 מ'. שהעמיד בגיל 21 נתונים דומים של 12.9 נק' ו4.9 רב'. בעולם בו כל ילד גבוה שיודע להטביע מוגדר תוך חמש דקות "לברון ג'יימס הבא" גם האחים אנדטוקומבו זכו להייפ תקשורתי, הונצחו בסרטוני יוטיוב והוגדרו כדבר הבא של הכדורסל היווני, למרות ששנייה לפני אף אחד לא שמע אליהם.

בצעד חסר תקדים, החליטה הליגה היוונית להזמין את שני האחים כוכבי היוטיוב למשחק האולסטאר, ולייצר המשך להייפ הויראלי סביבם. ת'אנאסיס הוזמן גם להשתתף בתחרות הדאנקים כדי להראות שכלהיט יוטיוב הוא יכול להתחרות גם בגדולים ביותר. כצפוי, הוא הפסיד בתחרות.

כישרון גלום

לקראת קיץ 2013 הכל השתנה, אנדטוקומבו הוחתם בקבוצה הספרדית הקטנה סרגוסה, עם סעיף יציאה לנ.ב.א. במקביל, סקאוטים מארה"ב הגיעו לראות את העילוי הצעיר בליגה השנייה. הם ראו בעיקר חומר גלם אדיר שעוד לא באמת אימנו או עיצבו אותו להיות שחקן כדורסל ברמה הגבוהה באמת. הנער הצעיר לא היה חלק ממחלקת נוער או נבחרת ולכן לא קיבל את יסודות המשחק המתאימים לגילו. באפריל 2013, בחרה מילווקי להמר על הכישרון הגולמי שלו, בתקווה שיוכל להפוך לשחקן נ.ב.א לגיטימי. אבל גם הם לא ציפו שאנדטוקומבו  ישבור בקלות את תקרת הזכוכית שהציבו לו.

קו המחשבה מאחורי הסקאוטים של הנ.ב.א היא לחפש שחקנים עם פונציאל גבוה מבחינת מוטת ידיים, תנועה על המגרש, יכולת מסירה או קליעה טובה יחסית. בנ.ב.א יש ברב הקבוצות כ-12 עוזרי מאמן, וכששחקן צעיר ולא מלוטש מגיע לקבוצה, האחריות של חלק מהם היא להפוך את גוש האדמה ליהלום נוצץ. זה תהליך שלא תמיד מצליח, לא חסרות דוגמאות לשחקנים שראו בהם פוטנציאל אדיר והתגלו כפלופ רציני, בשביל זה דרושים שני מרכיבים שאי אפשר ללמד: חוזק מנטלי, ונכונות לעבוד ממש קשה. לאנדטוקומבו  יש שניהם בשפע. בקבוצה החדשה, הוא היה צריך לעבור שינוי משמעותי כדי להפוך למה שהוא היום, והשינוי שלו הגיע בעונתו השנייה בנ.ב.א כששחקן העבר, הרכז ג'ייסון קיד, הגיעה לאמן את הקבוצה.

https://twitter.com/BruhReport/status/922057892198604800

הצ'אנס מג'ייסון קיד

כאשר הגיע קיד לקבוצה הוא הבין שיאניס שמתנשא ל2.11 מ' מתבזבז כשחקן פנים. הוא גבוהה, אבל גם מהיר, בעל סט התקפי מגוון, יכולת קליעה כמעט מכל טווח ובעל ראית משחק נדירה. אם במילווקי תיכננו שהוא יהיה הגרסה שלהם לקוויון דורנאט או דריק נוביצקי. ג'יסון קיד הלך צעד אחד קדימה והחליט להפוך את יאניס לרכז הקבוצה, הוא נתן לו את המפתחות למועדון ובדרך ליטש את ראיית המשחק שלו. בשבעת המשחקים האחרונים של העונה הניסוי הגיע לשיאו. מילווקי כבר גמרה את העונה ויאניס הראה את הפוטנציאל שלו כרכז. יאניס לקח את הצ'אנס והעמיד ממוצעים מטורפים של 20.7 נקודות, 9.1 ריבאונדים ו-7.1 אסיסטים, עם 1.4 שלשות בממוצע למשחק ב-36.3 דקות.

בעונה הרביעית שלו בליגה, הפך יאניס לשחקן שכל תעשיית הנ.ב.א עוקבת אחרי ההתפתחות שלו. מילווקי הגיעה בזכותו לפלייאוף ויאניס הפך לשחקן הראשון אי פעם שמסיים כשחקן מוביל של קבוצתו בנקודות, ריבאונדים, אסיסטים וחסימות. הוא נבחר לראשונה למשחק האולסטר, לשחקן המשתפר של השנה ולחמישייה השנייה של הליגה והחמישייה השנייה בהגנה. קווין דוראנט מגדיר אותו כפוטנציאל להפוך לשחקן הטוב בכל הזמנים כשכרגע הוא חתום על חוזה לארבע שנים בסך 100 מיליון דולר.

נאמן לקבוצה

בניגוד להרבה מאוד שחקנים שרק מחפשים הזדמנות להרכיב "סופר טים" בשוק גדול יחסית בנ.ב.א ולהצטרף לאחת הקבוצות הגדולות, יאניס מצהיר על נאמנות מוחלט לקבוצה הקטנה ממילווקי, כבר בעונת הרוקי שלו הוא הודיע שהוא יישאר בקבוצה ב-20 שנה הקרובות וכאשר נשאל על זה שוב הפעם כשהוא ככוכב מבוקש, התשובה שלו מראה עד כמה שהוא עשוי מחומר אחר "אני מעריך את ההזדמנות שמילווקי נתנה לי ולכן למרות שהם באים משוק קטן, אני רוצה להישאר פה ולהגיע ביחד להישגים גדולים"

מתחיל השנה הכוכב היווני של מילווקי הציג בשלושת משחקי הפתיחה יכולת נהדרת בשני צידי המגרש עם ממוצעים מרשימים של 38.3 נק' ב-62.7% מהשדה, 9.7 רב', 5 אס' ו-2.7 חטיפות למשחק. נתונים מרשימים לפתיחת שנה יוצאת דופן. הגיוון במשחק שלו והאורך שלו הופכים אותו לשחקן שובר שיאים וכמעט בלתי עציר, יאניס מכוון הכי גבוהה שהוא יכול ומתכנן לזכות בתואר ה-MVP של הליגה לראשונה בחייו.

בשלוש השנים האחרונות קבוצת מילווקי נבנית בעיקר כדי להתאים את עצמה ליכולות שלו ובניגוד ל"סמול בול" הנהוג כעת בנ.ב.א, השחקנים שנבחרו להקיף את יאניס בשנים הקרובות הם שחקנים גבוהים מאוד יחסית לעמדות שבהם הם משחקים, עם מוטת ידיים ארוכות ויכולת אתלטית נהדרת. בעמדת הגארדים מככבים רוקי השנה ברנדון מלקום (1.96), הגארד טוני סנל (2.01), אליהם מצטרפים בכנפיים כריס מדילטון (2.03) וג'אברי פארקר (2.03). ובמשחק הפנים טון מייקר (2.16) וג'ון הנסון (2.11). כולם צעירים, ארוכים וקופצניים. כנראה בדרך לעוד שינוי מהפכני בתפיסת אסטרטגיית בנית הקבוצות בנ.ב.א.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!