דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

זכויות עובדים / השר כץ התייצב לצד מפקחי הבטיחות: "אתם מקבלים שכר לא ראוי"

18 מפקחים בלבד אמורים לוודא שאין הפרות בטיחות בלמעלה מ-13 אלף אתרי בנייה, וגם הם נאלצים להתמודד עם תנאים ירודים | שר העבודה והרווחה התייצב היום (ג') לצידם: "אני מורה למנהלים שלכם - אני כשר לא מוכן שיעבוד עובד שעה אחת שלא משולמת לו!", אמר כץ

אתר בניה / שר העבודה והרווחה, חיים כץ (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
אתר בניה / שר העבודה והרווחה, חיים כץ (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה, ישראל כץ (הליכוד) כינס היום (שלישי) את ראשי מינהל הבטיחות ומפקחי ענף הבנייה והורה להם, בתיאום עם ועד העובדים, לחדול מביצוע כל עבודה שמעבר לחוזה העבודה שלהם – שעות נוספות, שימוש ברכב פרטי וכו' – עד שמשרד האוצר יסכים להטבת תנאיהם. כזכור רק 18 מפקחים אמונים על למעלה מ-13 אלף אתרי בניה בישראל – והמשרד מתקשה לגייס עובדים נוספים לתקנים קיימים בתנאי העבודה הקיימים. מאז תחילת השנה נהרגו כ-27 עובדים בתאונות בניין.

"אנחנו מנהלים מו"מ מול האוצר והנציבות כי אתם מקבלים שכר לא ראוי", אומר בסרטון מהישיבה שפורסם בחדשות וואלה!. "אני מורה למנהלים שלכם – אני כשר לא מוכן שיעבוד עובד שעה אחת שלא משולמת לו. שייפול העט. נגמר הקילומטר? שלא יסע. המדינה לא יכולה בשכר שלהם לנסות ולנצל אותם. אני מסתכל על הטבלה – הם לא מתוגמלים כראוי", אומר כץ בנחרצות. בוועד עובדי משרד העבודה והרווחה אמרו ל'דבר ראשון' כי הם מקווים שהאוצר יהיה קשוב, אך במידת הצורך, לא יהיה מנוס מהכרזה על סכסוך עבודה.

עצרת מחאה וזיכרון מול קריית הממשלה לזכר עובדי הבניין שנהרגו מתחילת השנה 18 באוגוסט 2017 (ניצן צבי כהן).
עצרת מחאה וזיכרון מול קריית הממשלה לזכר עובדי הבניין שנהרגו מתחילת השנה 18 באוגוסט 2017 (ניצן צבי כהן).

במינהל הבטיחות כ-22 תקנים לא מאויישים, חלקם כלל לא פורסמו בשל מאבקים בין המשרדים על סוגיית שיא כוח אדם. אולם המשרד מתקשה לגייס עובדים גם לתקנים שפורסמו – וזאת בשל תנאי השכר והעבודה הנמוכים, וזה בזמן שהתפקיד דורש תואר בהנדסה וניסיון קודם. עובדי המינהל המסיימים את תפקידיהם אינם מוחלפים בעובדים חדשים.

חשוב להבין שעבודתם של המפקחים חיונית הן ליצירת הרתעה ומניעת הפרות חוקי הבטיחות, והן במקרים של תאונות, לאיסוף החומר הראייתי ולסיוע למשטרה ולפרקליטות בחקירה ובביסוס כתבי האישום במקרי רשלנות. לפיכך, ישנה חשיבות רבה להיבט הזמן העובר בין מועד התאונה למועד הגעת המפקחים, ומסיבה זו נהגו עד כה המפקחים להתנהל פעמים רבות בתחבורה ציבורית או באמצעות רכבם הפרטי, מפאת מחסור ברכבים. כמו כן נהגו המפקחים לעבוד בשעות שמעבר לשעות עבודתם הקבועות על אף שאינם מתוגמלים על כך.

לפי וואלה!, אמר השר למפקחים, כי בינואר צפוי להשתפר מצבם כשהתיקון שיאפשר להם להטיל עיצומים מינהליים על קבלני ביניין המפרים את חוקי הבטיחות, כשיכנס לתוקף. אולם, ישנן הערכות הגורסות כי יישום התקנות בפועל ידרוש אף הוא הגדלה משמעותית של כוח האדם במינהל – כפי שנעשה במינהל ההסדרה והאכיפה, אשר גייס למעלה ממאה משרות נוספות כדי ליישם את התקנה המאפשרת לו להטיל עיצומים מינהליים בגין עבירות על חוקי העבודה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!