דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

דו"ח המבקר / פורסם דו"ח מבקר המדינה: "הפניית מבט לאנשים השקופים בחברה"

הדו"ח מותח ביקורת על התנהלות המדינה בנושא הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים ואף כולל מספר פרקים בנושא מיסוי מקרקעין | הדו"ח אף כולל ביקורת רוחב בין-משרדית בנושא שוק ייצור החשמל בישראל

מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90).
מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: יונתן זינדל פלאש 90).

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, פרסם היום (רביעי) את הדו"ח השנתי הכלכלי 68א, הכולל 19 פרקי ביקורת על משרדי ממשלה ורשויות שונות. דוח זה הוא החלק הראשון בדין וחשבון השנתי של מבקר המדינה על תוצאות הביקורת שנעשתה בגופים המבוקרים בשנת 2017. הדו"ח עוסק בעיקר בתחומי הכלכלה והתשתיות, בדגש על נושאים חברתיים-כלכליים, תוך התמקדות בהבטחת זכויות הפרט.

מבקר המדינה הגיש את הדו"ח ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין וליו"ר הוועדה לביקורת המדינה, שלי יחימוביץ בלשכתו של אדלשטיין היום (רביעי) בשעה 15:30. בעת הגשת הדו"ח אמר המבקר את הדברים הבאים:  "חובתי הציבורית להתריע על כוונות לפגוע בכלל שומרי הסף, לרבות במוסד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור. לשמחתי, נאמרו אתמול – בטקס חילופי יושבות ראש הוועדה – דברים ברורים וחד משמעיים בנושא זה, וניתנה התחייבות מצדכם שלא תתנו יד לצמצום סמכויותיו של מוסד מבקר המדינה ופגיעה בעצמאותו ובמעמדו החוקתי, ואני סמוך ובטוח שכך יהיה. אני מודה לכנסת ישראל על הסיוע הרב לחיזוק אפקטיביות הביקורת, ומקווה להמשך עבודה משותפת לטובת כלל אזרחי המדינה ותושביה."

מבקר המדינה יוסף שפירא מוסר את דו"ח המבקר ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ויו"ר ועדת הביקורת ח"כ לשי יחימוביץ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
מבקר המדינה יוסף שפירא מוסר את דו"ח המבקר ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ויו"ר ועדת הביקורת ח"כ לשי יחימוביץ (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

הדו"ח נפתח בביקורת רוחב בין משרדית בנושא "השפעת ייצור החשמל על איכות האוויר בישראל".  בהודעתו ציין המבקר כי התקלה שארעה באחרונה במאגר תמר, שבעקבותיה נאלצה חברת החשמל להשתמש בדלקים מזהמים ויקרים, נותנת משנה תוקף לפרק הזה בדו"ח. עוד נכתס בהודעת המבקר כי עלות הנזק בישראל עקב פליטת מזהמים מכלל המגזרים נאמדה בשנת 2015 על כ-16 מיליארד ש"ח כאשר יותר מחצי מהעלות מקורה בתהליך ייצור החשמל. המבקר אף קובע כי הביקורת העלתה כי החלטות הממשלה בעניין הפחתת גזי חממה ובעניין שילובן של אנרגיות מתחדשות בייצור החשמל לא מומשו.

דוח המבקר אף שם דגש על רווחת הקשישים ודאגה לצרכיהם וכולל את הפרק "הסדרת הביטוחים הסיעודיים הקבוצתיים" כמענה לבקשתה של הוועדה לביקורת המדינה. על פי המבקר, הביקורת העלתה שהכשל בכל הנוגע להסדרת שוק הביטוח הקבוצתי המסחרי, שהשפיע על הזכויות של חלק ניכר מאוד מהציבור, הוא כשל מהותי שנמשך כ-20 שנה. ההגנה על זכויות הפרט מחייבת את כל רשויות השלטון בישראל לדאוג לאוכלוסיית החלשים ולפעול לשיפור מצבם ורווחתם. חובתו של אגף שוק ההון, שהוא המאסדר של שוק הביטוח, לטפל במהירות ובנחישות בכשלים שבתחום אחריותו ולהסדיר את תחום הביטוח הסיעודי הקבוצתי בראייה עתידית ולטווח ארוך. פרק זה בא לאחר שרק לפני כחודש פורסם הדוח המיוחד "טיפול המדינה בקשישים סיעודיים השוהים בביתם".

פרקים נוספים בדו"ח המבקר הוקדשו לרשות המסים ותפקידה בעליית מחירי הדירות דרך מיסוי עסקאות מקרקעין, תהליכי התקינה והפיקוח על איכות הבטון בו נעשה שימוש באתרי בניה, ליקויים בפעילותה של חברת נתיבי ישראל בתחזוקת גשרים, ההסכמים העסקיים של הזיכיונות ושטחי המסחר ברשות שדות התעופה ועוד.

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, הודה ליושבת ראש הוועדה לביקורת המדינה היוצאת ח"כ קארין אלהרר "על הגנה איתנה על מוסד מבקר המדינה" ובירך את ח"כ יחימוביץ' הנכנסת לתפקיד. שפירא אמר כי "ביקורת אינה יכולה להתקיים ללא הפניית מבט לאנשים השקופים בחברה. בדו"ח ניכרת המדיניות לשים דגש על סוגיות חברתיות. הדו"ח מפנה זרקור למשל, לטיפול רשות המיסים בעסקאות מקרקעין. מפרק זה עולה שישנן החלטות רבות שמתקבלות ללא בסיס. יש חובה לבסס החלטות על מידע וידע מספקים בוודאי כשהדבר משפיע על נושא מרכזי כמו יוקר מחירי הדיור". המבקר שפירא ציין גם את הפרק העוסק בהסדרת ביטוחים סיעודיים קבוצתיים "יש כשל מהותי בתחום זה הנמשך כבר 20 שנה". המבקר סיכם את דבריו באומרו: "אמשיך להילחם ללא פשרות בנגע של מנהל בלתי תקין ושחיתות שלטונית. אני מודה לכנסת על התחייבות שניתנה שלא לתת יד לפגיעה במעמד מבקר המדינה".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הודה בשם הכנסת למבקר שפירא על הגשת "דוח רציני וענייני המתרכז בנושאים כלכליים". עוד הוסיף אדלשטיין: "בעיני הדו"ח הנוכחי הוא הוכחה לכך שביקורת אינה עניין תיאורטי ויש מקרים בהם מדובר ממש בהצלת חיי אדם. מקרים שמופיעים בדו"ח, אילו לא היו מבוקרים – הייתה סכנה ממשית לאסון ופגיעה באזרחים".

ח"כ שלי יחימוביץ, יו"ר הועדה לביקורת המדינה אמרה בתגובה לדו"ח המבקר: "בצל ניסיון להחליש את מוסד המבקר, מוגש דו"ח כלכלי חשוב ומטלטל, שאם ייושמו מסקנותיו ינצלו חייהם של אלפים. נזמן את המבוקרים, נתבע תשובות, נוודא ביצוע המסקנות, ונגן על המבקר מפני מזימות להחלישו כדי שימשיך לעשות את עבודתו החשובה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!