דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / הולכים על המים: איטליה מגבירה את שיתוף הפעולה המדיני עם איראן

איראן דיווחה כי חילות הים של המדינות קיימו תרגיל משותף לפני כשנה, ודנו בעסקת ספינות מלחמה | חברת האנרגיה האיטלקית "אנסלדו" חתמה על מזכר הבנות עם מספר חברות איראניות להפקת חשמל מגז

חביבולה סייארי, מפקד חיל הים האירני, דצמבר 2011 (צילום: AP Photo/Fars News Agency, Hamed Jafarnejad).
חביבולה סייארי, מפקד חיל הים האירני, דצמבר 2011 (צילום: AP Photo/Fars News Agency, Hamed Jafarnejad).
שי ניר

סימנים להגברת שיתוף הפעולה הימי והמדיני בין איראן לאיטליה. על רקע השאיפה האיראנית להקמת בסיס ימי בסוריה, מדובר בהתפתחות מדאיגה עבור ישראל, החוששת מנוכחות צבאית איראנית מצפון. עם זאת, קשה עדיין לקבוע אם מדובר בשינוי מדיניות משמעותי.

בשבוע שעבר ניתן היה לחזות בהתהדקות שיתוף הפעולה בין המדינות, כאשר מפקד מפקד חיל הים האיראני חביבוללה סאיארי השתתף בכנס כוחות ימיים אזורי (RSS) של הים השחור והים התיכון שנערך בוונציה שבאיטליה. בכנס שאירחה שרת ההגנה של איטליה רוברטה פינוטי השתתפו מפקדי חילות ים מ-50 מדינות, וכפי שנחשף ב'דבר ראשון', בכנס זה השתתף גם מפקד חיל הים הישראלי האלוף אליהו שרביט.

ביקורו של מפקד כוחות מזוינים איראנים במדינה מערבית נחשב לחריג ביותר, ויתכן כי הוא הראשון מאז מהפכת חומייני בשנת 1979. לפי אתר משרד ההגנה האיטלקי, הכנס נועד ליצור פורום בו מפקדי הכוחות הימיים האזוריים ייפגשו וישוחחו בנושאים שונים, בהם "אתגרים משותפים ודרכים ליצירת שיתופי פעולה". סוכנויות ידיעות איראניות דיווחו כי במהלך הכנס ערך סאיארי פגישות נפרדות עם מפקדי חילות ים ממספר מדינות בהם בולגריה, ספרד, פורטוגל, דרום אפריקה, קרואטיה, אלג'יריה ומספר קצינים מחילות הים הרוסי והאיטלקי.

באיראן דווח גם כי לפני כשנה ביקרה באיראן משלחת צבאית רמת דרג של צבא איטליה, אשר נפגשה עם הפיקוד הימי האיראני. על פי הדיווח האיראני, במפגש הוצגה תכנית להעברת ספינות מלחמה של איטליה לאיראן במסגרת שיתוף פעולה ימי. כמה שבועות לאחר מכן קיימו הצי הימי האיראני והאיטלקי תרגיל צבאי משותף במים בינלאומיים מדרום לעיר הנמל האיראנית בנדר עבאס. בנוסף השתתפו שתי משחתות של חיל הים האיראני וספינת מלחמה איטלקית בשם "יורו" בתרגיל סמוך למיצר הורמוז האסטרטגי.

הסכנה: "איום איראני" על ישראל גם ממערב

התקרבות זו של איראן לאיטליה צריכה להדאיג את ישראל, על רקע המו"מ האינטנסיבי עם רוסיה על ההסדרים העתידיים בסוריה ושאלת הנוכחות האיראנית בקרבת הגבול הצפוני. ישראל מביעה חשש משאיפה איראנית להקים באזורה בסיס ימי איראני, או לחלופין להגיע להסדר עם המשטר הסורי ולקבל דריסת רגל באחד מנמליו בחופי סוריה ולבסס את כוחה בים התיכון. ייתכן והתפתחות אפשרית זו תחייב את ישראל גם לשינוי אסטרטגי נוסף, מכיוון שמשמעותה של אחיזה ימית איראנית בים התיכון היא איום איראני על ישראל גם ממערב – בנוסף לחיזבאללה בצפון.

ספינת איראנית עוברת דרך תעלת סואץ בדרכה מסוריה חזרה לאיראן. 21/02/2012 (צילום: REUTER/Stringer)
ספינת איראנית עוברת דרך תעלת סואץ בדרכה מסוריה חזרה לאיראן. 21/02/2012 (צילום: REUTER/Stringer)

"אין ויכוח שלאיראנים יש אינטרס להקים בסיס בסוריה. זהו חלק מהרצון שלהם להעמיק את הנוכחות שלהם באזור, והם היו שמחים לקבל בסיסים ימיים ואוויריים. אם יבוא ראש אמ"ן ויגיד שיש ידיעה שהם מקימים בסיס ימי, זה לא יפתיע", אמר ל'דבר ראשון' ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי והפורום לחשיבה אזורית. לדברי צימט, יכולתם של האיראנים לממש את רצונם תלויה בשני גורמים: המשטר הסורי, שיכולת השפעתו מוגבלת ("הם יכולים אולי להסתייג מרצונות איראנים כאלה ואחרים, אבל לא ממש יעמדו בהתנגדות על רגליהם האחוריות"), ורוסיה, שהיא כעת הגורם המשמעותי והדומיננטי בסוריה.

– האם הרוסים יתמכו בהקמת בסיס איראני בסוריה?
"אינני רואה כרגע התלהבות מצד הרוסים, שיש להם בסיס ימי צבאי בטרטוס, לאפשר לאיראנים נוכחות יותר גדולה משיש להם עכשיו", אומר צימט, "הרוסים כרגע מתבססים על היכולות הצבאיות האיראניות של המיליציות השיעיות ומאוד מרוצים. מכאן ועד לאפשר הגברה של נוכחות צבאית ארוכת טווח של איראן בסוריה – זה לא משהו שלהבנתי הם היו רוצים שיקרה."

נשיא רוסיה ונשיא אירן בקרמלין במוסקווה, מרץ 2017 (צילום: Sergei Karpukhin/Pool photo via).
נשיא רוסיה ונשיא אירן בקרמלין במוסקווה, מרץ 2017 (צילום: Sergei Karpukhin/Pool photo via).

צימט מוסיף כי נכון להיום הצבא האיראני נוכח בסוריה, אך כוחותיו אינם נמצאים ברמת הגולן הסורית. עם זאת, ישנה נוכחות מאסיבית של מיליציות שחלקן נתמכות ע"י איראן. "ראינו ניסיונות לא חדשים במהלך השנתיים-שלוש האחרונות להקים תשתית טרור ברמת הגולן ודרום סוריה, שסוכלה בהצלחה" אומר צימט, "יחד עם זאת, גם אם תסתכל במשקפת הכי טובה שיש לך לתוך סוריה למרחק של 5-10 ק"מ מרמת הגולן לא תראה נוכחות צבאית איראנית. אולי ניתן יהיה לראות מספר יועצים צבאיים איראנים."

– האם רצונה של ישראל להרחיק את האיראנים מהגבול המשותף לישראל ואיראן ברמת הגולן הוא גם אינטרס רוסי?
"לפי דיווח מהשבוע שעבר, שאינני יודע אם הוא נכון או לא, הרוסים התחייבו לישראל למנוע נוכחות של איראן למרחק של 10-15 ק"מ מהגבול. זה מחזק את הטענה שלי, שהרוסים לא מתלהבים מהאפשרות שיהיה משהו שיגדיל את הפוטנציאל של ההתלקחות באזור. זה נכון גם לנושא של הצבת בסיס צבאי איראני לאורך זמן. לא זו בלבד שזה לא אינטרס רוסי, הם (הרוסים) רוצים שהנוכחות וההשפעה תהיה שלהם בלבד. כל עוד זה תלוי בהם, הם לא יאפשרו זאת".

לדברי צימט, אם הרוסים יעמדו בהתנגדותם להקמת בסיס ימי איראני, ייתכן והם ייאלצו להתפשר ולהיעזר במתקנים סורים. אפשרות כזו עלולה להוות אתגר קשה לישראל. "בהקשר הישראלי, בסיס איראני בסוריה מציב אתגר, איום, בפני ישראל שלא היה בעבר. אבל אני אומר את הדבר הבא. יש תרחיש יותר מורכב ויותר בעייתי וזה מצב שלאיראנים אין בסיס צבאי, אבל דמיין לך שבביקור של הרמטכ"ל האיראני באקרי בדמשק בשבוע שעבר, הוא נפגש עם שר ההגנה הסורי והרמטכ"ל והם קיבלו הסכמה שהסורים מספקים עכשיו לצי האיראני מזח אחד. אמנם זה לא בסיס ימי ומגביל את האיראנים, אך הוא מאפשר להם נוכחות קבועה ארוכת שנים בבסיס ימי סורי. מבחינת ישראל זה בעייתי ביותר. אם עכשיו ישראל רוצה לפגוע בבסיס שהוא יעד איראני, היא תתקוף אותו. אם יהיה מדובר במזח בנמל סורי, זה יהיה יותר בעייתי."

יש גם התקרבות אנרגטית – אבל היא תלויה בארה"ב

במקביל לשיתוף הפעולה הימי ביניהן, איראן ואיטליה מחזקות גם שיתופי פעולה בתחום האנרגיה. סוכנות ידיעות איראנית דיווחה לאחרונה כי עלי אכבר סלהי, ראש הארגון האטומי של איראן (AEOI) ביקר ברומא מוקדם יותר החודש, ועמד בראש משלחת שהשתתפה בוועידה בינלאומית בנושא שיפור הבטיחות הגרעינית. במהלך הביקור נפגש סלהי עם בכירים איטלקיים, והמשלחת אף ביקרה במתקנים גרעיניים. בנוסף, ברביעי שעבר חתמה חברת האנרגיה האיטלקית 'אנסלדו אנרגיה' על מזכר הבנות עם מספר חברות בת של חברת הנפט הלאומית האיראנית להפקת חשמל מגז. צימט מוסיף כי בהקשר האירופאי יותר משאיראן מתעניינת בתחומי צבא, היא עושה מאמצים מול כמה מדינות באירופה בתחומים אזרחים שמעניינים אותה – אנרגיה, תחבורה ותקשורת וכי איראן גם חתמה לאחרונה על עסקת אנרגיה גדולה מאוד עם חברת TOTAL הצרפתית.

צימט מציין כי מעל העסקאות האלו ועסקאות עתידיות נוספות מרחפת שאלת המדיניות האמריקנית כלפי איראן, לאחר שהנשיא טראמפ הכריז כי הוא מתכוון לפתוח מחדש את הסכם הגרעין. "להבנתי יכולת המימוש של כל העסקאות, גם אלה שנחתמו ואלה שלא נחתמו, תלויה במה יקרה בוושינגטון בימים הקרובים. אם הקונגרס יקבל החלטה על חידוש הסנקציות על איראן, יש לזה משמעות מרחיקת לכת, כי זה יטיל סנקציות גם על חברות אירופיות שיסחרו עם איראן. אם זה הולך לכיוון הזה, כל חברה אירופית תידרש לקבל החלטה אם היא מסתכנת באובדן השוק האמריקאי, או שהיא עוזבת את השוק האיראני. רוב החברות יעדיפו את האמריקאים על פני האיראנים."

ראש ממשלת איטליה מנסה להרגיע

במשרד החוץ האיטלקי לא התייחסו לשאלה אם חל שינוי במדיניותה של איטליה כלפי איראן. יחד עם זאת העבירו התייחסות מהחודש האחרון של ראש ממשלת איטליה פאולו ג'נטילוני הנוגעות להסכם הגרעין האיראני והבעת דאגה מהצהרותיו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי וושינגטון לא תאשרר את הסכם הגרעין, וכן מהתנהלותה של איראן בהקשר האזורי במזרח התיכון.

"רגישים לחששות בטחוניים מהיוזמות האיראניות". ראש ממשלת איטליה פאולו ג'נטלוני. (צילום: REUTERS/Robert Pratta)
"רגישים לחששות בטחוניים מהיוזמות האיראניות". ראש ממשלת איטליה פאולו ג'נטלוני. (צילום: REUTERS/Robert Pratta)

"בהתייחס להחלטת הנשיא טראמפ שלא לאשרר את חלקה של טהראן בהסכם הגרעין האיראני, איטליה מצטרפת לדאגות שהובעו על ידי ראשי המדינות והממשלות של צרפת, גרמניה ובריטניה מההשלכות האפשריות." אמר ג'נטילוני בתגובה לנאומו של הנשיא טראמפ בו אמר כי לא יאשרר את הסכם הגרעין והוסיף, "שימור ההסכם, שהתקבל פה אחד על ידי מועצת הביטחון בהחלטה 2231, תואם את האינטרסים של הביטחון הלאומי המשותף." בהתייחס במרומז להתנהלותה של איראן במזרח התיכון אמר ג'נטילוני בהמשך ההודעה כי "איטליה רגישה לחששות ביטחוניים לגבי כמה יוזמות איראניות בהקשר האזורי, ובכוונתם להמשיך ולהתמודד עמם עם שותפיה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!