דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / כוכב הכדורגל שצמח מהרחוב יאמן את קבוצת המהגרים הראשונה באיטליה

סלבטורה סקילאצ'י שהחל את דרכו כשחקן ברחובות פאלרמו, הפך למלך שערי מונדיאל שנת 1990, וכעת יאמן קבוצה שתורכב מנערים שהיגרו לבדם לאיטליה | סקילאצ'י: "בשבילי הכדורגל שינה את חיי. אני מקווה שזה יעשה את זה גם בשבילם"

סאלבטורה סקילצ'י במדי נבחרת איטליה במונדיאל 1990 (צילום: AP Photo/Foggia)
סאלבטורה סקילצ'י במדי נבחרת איטליה במונדיאל 1990 (צילום: AP Photo/Foggia)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שחקן העבר האיטלקי סלבטורה סקילאצ'י, יאמן את קבוצת המהגרים הראשונה באיטליה, קבוצת Asante Calcio שהוקמה ע"י מרכזי המהגרים בפאלרמו. הקבוצה תורכב רק מנערים וצעירים שהגיעו למדינה בכוחות עצמם, ללא משפחה, כשהיגרו מאפריקה ואסיה לאירופה.

עבור סקילאצ'י בן ה-52 תהיה זו סגירת מעגל, לאחר שהחל את הקרירה שלו ברחובות העיר פאלרמונולד בשכונות העניות של העיר פאלרמו והפך לימים למלך שערי מונדיאל 90.

סקילאצ'י פרש מבית הספר בגיל צעיר וניסה לטפח את כישורי הכדורגל שלו, אך לצערו בשכונה בה גדל לא היו מגרשי כדורגל או פארקים שאפשרו לו לשפר את איכות המשחק שלו. לבסוף, סקילאצ'י וחבריו מצאו לעצמם פינת רחוב שאפשרה להם לשחק כדורגל רחוב ולהתאמן, בתקווה שיום אחד מי מהם יקבל הזדמנות אמיתית להיות שחקן מקצועני.

סקילאצ'י היה השחקן המצטיין בחבורה הצעירה וזכה להזדמנות כאשר החל להופיע בגיל 17 כחלק מקבוצה חובבנית בשם "אמאת פלארמו". החוזה החובבני הראשון שלו הבטיח לו שכר של כ-2 יורו על כל שער שהוא כובש. הספיקה שנה אחת בלבד עד שקבוצת מסינה מהליגה השלישית שמעה על הכישרון החדש וצירפה אותו לשורותיה. סקילאצ'י שחלם לקבל הזדמנות בליגה הבכירה שקע לבינוניות של מסינה בליגה השניה וראה איך חלומו מתרחק ממנו.

הכל השתנה עם הגעת המאמן הצ'כי זדאק זמאן ב-1988. זמאן הביא עמו גישה סופר התקפית ותחתיו סקילאצ'י ומסינה פרחו. סקילאצ'י כבש באותה עונה 23 שערים ב-35 משחקים וזכה להמון תשומת לב, עד שקיבל הצעה שלא יכל לסרב לה. קבוצת יובנטוס רכשה את החלוץ תמורת 4 מיליון יורו. תוך שנה הפך סקילאצ'י ללהיט החדש של הליגה ובמהלך עונת 1989 כבש 15 שערים וסיים במקום הרביעי ברשימת מלכי השערים.

בעקבות השנה המעולה של סקילאצ'י ביובה, החלוץ הפורה קיבל את ההזדמנות שלו גם בנבחרת איטליה. כאשר איטליה אירחה את מונדיאל 90 הוא לא היה אמור להשתתף במדי הנבחרת והיה רק החלוץ החמישי בסגל אחרי שחקנים מוכרים ובכירים יותר ממנו. ההשקעה והיכולת הטובה באימונים גרמו למאמן הנבחרת אזליו ויצ'יני החליט להעלות אותו כמחליף במהלך משחק הפתיחה של הנבחרת מול אוסטריה. המשחק היה בשיוויון 0:0 והלחץ ניכר על המארחת. האיטלקים הגביהו לרחבה האוסטרית כדורים שלא הצליחו לסכן את השער.

ויצ'יני עוד הספיק להגיד לסקילאצ'י שהוא מצפה ממנו להבקיע את שער הניצחון בנגיחה לפני שהוא עלה לכר הדשא. הבעיה הגדולה, חשב לעצמו סקילאצ'י, היא שבעונה האחרונה אף אחד משעריו בליגה לא הגיעה מנגיחות ושזוהי הנקודה החלשה במשחקו כחלוץ. לאחר מכן יספר סקילאצ'י שהוא היה בלחץ בלתי נתפס כשראה שהוא נכנס למשחק. הרגע הגדול שלו הגיע כאשר הגבהה של ויאלי הגיעה לראשו והוא נגח את שער הניצחון עם כל הלב.

עם רוברטו באג’יו:

https://twitter.com/world_stars10/status/903701472206102528

סקילאצ'י הפך לשחקן המצטיין של נבחרת איטליה וכבש בסך הכל שישה שערים באליפות, שהספיקו לזכות את הנבחרת האיטלקית במקום השלישי בעולם ולהפוך את סקילאצ'י לכובש המצטיין של המונדיאל. סקילאצ'י המשיך את הקרירה שלו ביובה ולאחר מכן באינטר, אבל את עונת השיא בליגה ובנבחרת לא הצליח לשחזר. ב-94, בגיל 30 בלבד, החליט לעבור לליגה היפנית בה סיים את הקרירה שלו.

כאמור, בשבוע שעבר חזר סקילאצ'י לכותרות כאשר הוכרז בתור מאמן קבוצת המהגרים הראשונה באיטליה. אסאנטה תורכב רק מנערים וצעירים שהגיעו למדינה בכוחות עצמם, ללא משפחה, כשהיגרו מאפריקה ואסיה לאירופה. בטקס חגיגי בו נכחו כל השותפים לפרויקט, במעמד ראש העיר של פלארמו, לאולוקה אורנלדו, והכריזו על דרך חדשה וייחודית בה ישלבו את המהגרים הצעירים בקהילה העירונית.

מרכזי המהגרים בעיר פאלרמו הקימו את הפרויקט המבורך כדי להעניק תקווה ומסגרת נוספת לצעירים שמשתלבים בעיר פאלרמו שבאי סיציליה. "בשבילי הכדורגל שינה את חיי. אני מקווה שזה יעשה את זה גם בשבילם, אולי גם חלק מהם יגיעו לקבוצת פאלרמו (מהליגה השניה)" אמר סקילאצ'י בהתרגשות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!