דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אתלטיקה

ספורט / פרשת הסמים באתלטיקה הסינית שהסעירה את עולם הספורט בשנות ה-90, חוזרת

מאמנת בנבחרת האתלטיקה הסינית חשפה כיצד התבקשה "לסמם" את הספורטאים לפני אולימפיאדת סיאול 1988 | הפרשה התגלתה ב-1995 בעקבות מכתבה של האצנית האגדית וואנג ג'ונשיה בו הודתה בשימוש בסמים שלטענתה הוכרחה לקחת

וואנג ג'ונשיה (במרכז) זוכת מדליית כסף בטקס קבלת המדליות בריצות 5,000 מטר נשים באולימפיאדת אלטנטה 28 ביולי 1996 (צילום: AP Photo/Ed Reinke, File)
וואנג ג'ונשיה (במרכז) זוכת מדליית כסף בטקס קבלת המדליות בריצות 5,000 מטר נשים באולימפיאדת אלטנטה 28 ביולי 1996 (צילום: AP Photo/Ed Reinke, File)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מכתב שנשלח ב-1995 לעיתונאי סיני בשם זהאו יא, נפתח בשורות המצמררות: "אנחנו אנשים ולא חיות. במשך שנים רבות הוא הכריח אותנו לקחת כמות גדולה של סמים, זה נכון!". כותבת השורות הייתה האתלטית הגדולה ביותר של סין באותם שנים, הרצה למרחקים ארוכים וואנג ג'ונשיה.

באליפות העולם ב-1993 שהתקיימה בשטוטגרט, נבחרת הנשים של סין למרחקים ארוכים הפתיעה את כל העולם עם תצוגת תכלית יוצאת דופן. הרצה הסיניות ליוי דונג בת ה-20 זכתה באופן מפתיע בריצת 1,500 מ', וואנג ג'ונשיה בת ה-20 זכתה בזהב ב-10 אלף ק"מ והשלישיה הסינית הצעירה קטפה את כל שלושת המדליות ב-3,000 ק"מ. באופן מפתיע, חבורת האתלטיות המרעננת והסנסציונית נעלמה כעבור ארבע שנים מעולם הספורט כלא הייתה.

https://www.youtube.com/watch?v=0c6YZBpd2fs&feature=player_embedded

ג'ונשיה הייתה באותם השנים אחת הספורטאיות הגדולות בעולם. ב-1993 היא קבעה שיא בלתי נתפס ב-10 אלפים ק"מ שהיה שיפור של 22 שניות לשיא העולמי הקודם ושיא עולמי נוסף ב-3,000 ק"מ. האצנית הסינית הייתה חלק מנבחרת ספורטאיות אדירה של סין באתלטיקה קלה, אשר שרפו בתחילת שנות ה-90 את המסלול ושברו שיאים השכם והערב.

"אנחנו אנשים ולא חיות. במשך שנים רבות הוא הכריח אותנו לקחת כמות גדולה של סמים, זה נכון!" (מתוך מכתב האתלטיות הסיניות ב-1995)

את המכתב, שלחה ג'ונשיה עם עוד תשע ספורטאיות נוספות, ובו הן מספרות שהמאמנים היו מכריחים אותן לקחת את הסמים ולפעמים היו מזריקים להן באופן אישי. המאמן שניהל את הפרויקט היה מאמן נבחרת הנשים האגדי מא ג'ונרין ונבחרת הנשים תחתיו נקראה "הצבא של מא". המכתב האמיץ של הספורטאית המפורסמת לא הגיע לעמודים הראשים של העיתונות בסין או בעולם והספורטאיות הסיניות המשיכו להתחרות תחת משטר האימונים הנוקשה. שנה לאחר מכן, באולימפיאדת אטלנטה ב-1996 ג'ונשיה זכתה במדליית הזהב ב-10 אלפים ק"מ ובמדליית הכסף ב-5,000 ק"מ. השיא שלה בריצת 10 אלפים ק"מ החזיק מעמד עד שנשבר סוף סוף אחרי 23 שנה ע"י אלמאז יאנה האתיופית ואילו השיא ב-3,000 ק"מ נותר עדיין בלתי מושג.

השבוע שוב התחוללה סערה אדירה בעולם הספורט העולמי, כאשר הסוכנות העולמית נגד סמים בספורט שפועלת תחת הארגון האולימפי העולמי, הודיעה על פתיחתה של חקירה נוספת נגד סין בחשד ללקיחת תוספים וחומרים אסורים, בחשד כי כעשרת אלפים ספורטאים סינים נטלו חומרים מסוג זה ב-שנות ה-80 וה-90.

החקירה החלה לאחר שרופאה בשם שוה אינקסיאן שעבדה בצוות נבחרת ההתעמלות של נבחרת סין במהלך אותם השנים, חשפה את הפרשה בשיחה עם ערוץ הטלוויזיה הגרמני ARD , המדינה בה המאמנת בת ה-79 מקבל מקלט מדיני. לפי אינקסיאן, אתלטים ממגוון של ענפי ספורט לקחו את החומרים האסורים בשיטתיות ועל פי הנחיות של השלטון הסיני. השיטה לגידול אתלטים מצטיינים התחילה עם נטילת החומרים האסורים כבר מגיל 11 והייתה חלק משיטת האימון ושיפור הביצועים בשחייה, כדורעף, אתלטיקה, כדורגל, כדורסל, טניס שולחן ועוד. באחד המקרים ניגש אליה אחד המאמנים והתלונן שבעקבות החומרים האסורים, החזה של הנערות התחיל לצמוח בצורה יוצאת דופן.

למרות האשמות הקשות ובגלל שעברו כל כך הרבה שנים, אין שום יכולת לקחת את דגימות הדם של הסופרטאים הסינים זוכי המדליות מאותם השנים ולוודא שימוש או אי שימוש בחומרים האסורים. לפי איקסיאן, היא שוחררה מצוות הנבחרת לפני אולימפיאדת סיאול 1988, לאחר שלא הסכימה לעזור לאחד האתלטים בלקיחת החומרים האסורים.

למרות פתיחת שתי חקירות מול ממשלת סין, לסוכנות העולמית נגד סמים בספורט אין שום סיכוי להוכיח את הטענות ביחס לאירועים שקרו לפני 30 שנה ויותר.

ואיך נראה המאבק בחומרים האסורים בספורט כיום?

הסוכנות העולמית נגד סמים בספורט מנסה להילחם באופן עצמאי נגד התופעה הקשה של מדינות שמייצרות תוכניות להשבחת ספורטאים דרך משטרי אימונים ונטילת סמים וחומרים אסורים. כ-15 מיליון דולר בשנה משקיעה הסוכנות על מנת לחקור ולשכלל את היכולת למנוע את השימוש האסור.

מאש איאן יו"ר התאחדות הרמת המשקולת לקח את המאבק בחומרים אסורים צעד קדימה  והודיע שמדינה שימצאו חומרים אסורים בשלוש בדיקות של ספורטאיה תושעה באופן מידי. זהו ניסיון חשוב ומדויק יותר לפעול מול מדינות ולא רק מול ספורטאים.

בתחילת חודש אוקטובר, השעתה התאחדות הרמת המשקולות, תשע מדינות למשך שנה. זאת לאחר שבדיקות שנלקחו במהלך אולימפיאדות ב-2008 ו-2012 חזרו חיוביות לגבי נטילת חומרים אסורים. המדינות שהורחקו הן: סין, רוסיה, ארמניה, אזרבייג'אן, מולדובה, קזחסטן, טורקיה ואוקראינה. תשע המדינות גם לא ישתתפו באליפות העולם שתתקיים במהלך חודש נובמבר בארה"ב. הבדיקה נעשתה בעזרת פיתוח טכנולוגיה חדשה של הסוכנות העולמית נגד סמים בספורט, בה ניתן לגלות רטרואקטיבית שימוש של חומרים אסורים, שבשנים קודמות הספורטאים ומאמניהם הצליחו להעלים.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!