דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטיקה

בארץ / המחנות במרצ תוהים ומבולבלים: מי ניצח בבחירות לוועידה

בשבוע שעבר בחרו כ-12 אלף חברות וחברי מרצ את רשימת הצירים לוועידה שתתקיים בדצמבר ותקבע את המשך דרכה של המפלגה במגוון סוגיות שעל הפרק | זהבה גלאון, שפרשה מהכנסת על מנת לקדם תכניותיה במפלגה: "יש מקום לאופטימיות"

ח"כ אילן גילאון וח"כ זהבה גלאון (צילום: פלאש 90)
ח"כ אילן גילאון וח"כ זהבה גלאון (צילום: פלאש 90)
שי ניר

ביום חמישי שעבר התקיימו הבחירות לרשימת הצירים לוועידת מרצ. בחירות אלו נתפשות כשלב בבחירות המקדימות לתפקיד יושב/ת ראש המפלגה, כיוון שהוועידה צפויה להכריע מספר הכרעות פרוצדורליות, שישפיעו מאד על בחירות אלו ועשויות להכריע את הכף בין זהבה גלאון, יושבת הראש הנוכחית שמשמשת בתפקיד מזה חמש שנים, ובין ח"כ אילן גילאון שמתמודד על התפקיד לראשונה. אלא שגם ארבעה ימים לאחר הבחירות, חברי מרצ מתקשים לזהות ניצחון של מחנה זה או אחר בבחירות.

"אף אחד לא יכול לדעת", אמר ל'דבר ראשון' יו"ר סיעת מרצ בכנסת, ח"כ אילן גילאון, בתשובה לשאלה האם יש שינוי מהותי ברשימת הצירים לוועידה. גילאון מביא כדוגמה את נושא הפריימריז הפתוחים אותו מקדמת בכוח יו"ר המפלגה, ח"כ זהבה גלאון, אליו הוא מתנגד ואומר כי "ישנם צירים שנבחרו שתומכים בי ומעוניינים בפריימריז פתוחים אליהם אני מתנגד ולזהבה יש צירים שנבחרו שמתנגדים ליוזמה".

מפלגת מרצ לא ממהרת להוציא הודעה על תוצאות הבחירות. ל'דבר ראשון' אמרה גלאון כי "היינו עייפים ביום חמישי בלילה ובשישי היינו צריכים להתמודד עם נושא הציונות". מסביבתה של גלאון הדגישו את אחוזי ההצבעה בערים הגדולות: 64% בחיפה (60% נשים), 51% בירושלים (50% נשים) ו44% בתל אביב (48% נשים). מה משמעות הנתונים? אף אחד לא מוכן להתחייב.

"אני מתרשם שאין שינוי דרמטי במחנות" אומר אבי דבוש, מוביל יוזמת "הערסים באים" ומספר שמונה ברשימת מרצ לכנסת ומוסיף כי להערכתו, "המחנה של אילן שמר על גודלו וכנ"ל המחנה של זהבה. שמעתי שהמחנה של תמי (ח"כ תמר זנדברג) נחלש. לא יודע אם זה מבוסס". דבוש בדבריו גם מדגיש כי רשימת הצירים שנבחרה אינה הרשימה המלאה של הוועידה.

ועידת מרצ בנויה ממספר רשימות צירים. הגדולה שבהן היא צירי הוועידה המגיעים מהסניפים. מספר הצירים המגיעים מכל סניף מחושבים על-פי שקלול של גודלו היחסי של הסניף ומספר המצביעים למרצ בעיר. נוסף על רשימת הצירים מהסניפים ישנן רשימת 100 צירים משוריינים בהחלטת הנהלת מרצ בהם ותיקי מרצ, כמאה נציגים חברי מועצה ברשויות המקומיות ונציגי מרצ בהסתדרות, ועוד כמאה צירים נציגי הקיבוצים.

כפי שקורה בבחירות פנימיות במפלגות דמוקרטיות, המחנות השונים הרכיבו רשימות "מומלצים", מועמדים בסניפים השונים שמזוהים כתומכיהם, וניסו להניע בוחרים להצביע בעבור המומלצים מטעמם. השאלה שנותרה פתוחה כעת היא מה הייתה ההשפעה של המחנות על ההצבעה, והאם אלו שזוהו כתומכים אכן תומכים.

"בפרספקטיבה שלי אני פחות מאמין שאנשים רובוטים של אצבעות שהמחנות שולחים", אומר דבוש ומוסיף, "יש אנשים כאלה שמה שיגידו מהמחנה יעשו אבל זה מעט מאוד והלך ונחלש. האנשים אינטליגנטים וחושבים. עם כל זה שאני לא אוהב את השיטה (של הוועידה – ש.נ.), גם בתור גוף בוחר זה לא מחנאי כמו שמציגים. יש לראשי המחנות אינטרס להגיד אלה ואלה שלי. לכן ניסיתי לעודד שיכניסו אנשים עצמאים שמחויבים למפלגה ולחברה הישראלית. פחות משמעותי לי מה דעתם כרגע כי זה אנשים שאפשר לדבר איתם".

ביחס לתוצאות הפריימריז מביעה גלאון אופטימיות ומשדרת כי הן חיזקו את המחנה שלה במפלגה. "מבחינתי תוצאות הבחירות הן כאלה שיש מקום לאופטימיות. יש לנו מעל ל-50% מהצירים בוועידה. אנחנו צריכים להגיע ל-60% (על מנת לשנות את האופן בו מתקיימים הפריימריז – ש. נ.) וזה בהחלט שלב גם בבניית קואליציה וגם בגיוס ושכנוע חברים על בסיס אישי". לדברי גלאון היא מתכננת בוועידה בסוף דצמבר להגיש מחדש את הצעתה שנפלה לקיום פריימריז פתוחים לרשימת מרצ לכנסת ומוסיפה, "גם ברשימות אחרות יש אנשים שנבחרו שהם תומכי המהלך שלי בפריימריז פתוחים".

גם גילאון מביע בדבריו סיפוק ביחס לתוצאות הבחירות. "אני יכול לומר שהיו בחירות מוצלחות. 50% הצבעה מתוך כלל המתפקדים. לומר משהו חד משמעי לא יכולים לומר וגם אין נתונים. מי שנבחר זו אותה אסיפה שתחליט מתי יהיו הבחירות (לתפקיד יו"ר המפלגה – ש.נ.) ומתי ואיך יתקבלו ההכרעות האידאולוגיות". יחד עם זאת, מדגיש גילאון בביקורתיות כי נושא הפריימריז הפתוחים היה רק אחד מבין מספר נושאים שעמדו במרכזן של הבחירות וכי מדובר בעיקר בקביעת אופייה של המפלגה. "הפריימריז זה לא הציר האמיתי של הבחירות האלה. אין גם חפיפה מלאה בין התומכים בקבוצות. הפקטור של הבחירות הכלליות יותר גבוה ותהיה הכרעה כשתהיה ועידה", והוסיף: "תמיד ועידת מרצ מצויינת וטובה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!