דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

צבא וביטחון / צה"ל תקף מנהרת טרור; 8 פעילי ג'יהאד וחמאס נהרגו; חשש מתגובה פלסטינית

בין ההרוגים - מפקדים בכירים בג'יהאד האיסלמי | בצה"ל מבהירים: לא היתה כוונה לפגוע בבכירים, מרבית ההרוגים - בפעולות החילוץ | נתניהו: "נמשיך להגן על גבולות ישראל" | סוללות כיפת ברזל נפרשו - אך הבוקר הוחלט כי הלימודים במ.אזורית אשכול יתקיימו כרגיל

רצועת עזה מבעד לגדר הגבול באזור נתיב העשרה, ארכיון. (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש 90).
רצועת עזה מבעד לגדר הגבול באזור נתיב העשרה, ארכיון. (צילום: דורון הורוביץ/ פלאש 90).
שי ניר

מתיחות בדרום לאחר ששמונה לוחמי הג'יהאד האיסלאמי וחמאס, בהם מפקדים בכירים, נהרגו אתמול (שני) בעקבות פיצוץ מנהרת טרור מרצועת עזה לישראל ע"י צה"ל. בצה"ל הדגישו כי המנהרה במרחב חאן יונס היתה בשלבי בנייה, וכי רוב ההרוגים מצאו את מותם במהלך פעולת החילוץ שביצעו חמאס והג'יהאד.

ביישובי הדרום ובצה"ל נערכו לתגובה אפשרית מצד חמאס וג'יהאד, ותגברו את סוללות 'כיפת ברזל' בדרום. במועצה האזורית אשכול הוחלט להמשיך בשגרה אך לנקוט אמצעי זהירות. בהודעת המועצה לתושבים נכתב כי "לאחר הערכת מצב הלילה: הלימודים יתקיימו מחר כרגיל. כל מוסדות החינוך באשכול ממוגנים. הלמידה בתוך המבנים ללא יציאה לחצר בהפסקות. לא יבוצעו עבודות חקלאיות בסמיכות לגדר."

עד כה נשאו ההצהרות הרשמיות של שני הארגונים קו שונה. בהודעת הג'יהאד האיסלאמי נאמר כי "נבחן את כל האפשרויות כדי לא לאבד את האפשרות להגיב על תוקפנות זו. על ממשלת הטרור הציונית להבין שלא נהסס להגן על עמנו, ואנו נמשיך לעבוד יום ולילה כדי לחזק את יכולותינו נגד התוקפנות והטרור הציוניים". לעומת זאת, בהודעת החמאס נאמר כי התקיפה "באה לערער את החזרת האחדות בעם הפלסטיני", הצהרה ממנה משתמעת החשיבות שרואה חמאס בשמירה על הסכם הפיוס ובמניעת הסלמה.

בשעות הצהריים הודיע דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, כי "אותרה מנהרת טרור מול מרחב חאן יונס" וכי הצבא "אוחז בה מבצעית. מדובר בהפרה בוטה של הריבונות הישראלית. לא נאפשר זאת", והוסיף כי "הפעילות היא הצלחה מבצעית המבוססת על טכנולוגיה מתקדמת". לדבריו, "איתור מנהרת הטרור הוא חלק ממאמץ הגנה נרחב המובל על ידי כוחות צה"ל מאז סיום מבצע 'צוק איתן'. צה"ל ממשיך בפעילות באמצעים שונים העומדים לרשותו ומשתכללים כל העת. ארגון הטרור חמאס הוא הכתובת ועליו מוטלת האחריות למתרחש ברצועת עזה וממנה".

מבין שבעת ההרוגים, חמישה היו אנשי הג'יהאד האיסלאמי והשניים הנותרים אנשי חמאס. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי בין ההרוגים היו גם ערפאת מרשוד, מפקד חטיבת המרכז בפלוגות אלקודס (הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי), וסגנו חסן אבו חסנין.לפחות תשעה פצועים נוספים חולצו מהמנהרה לבתי החולים בעזה.

עם זאת, הבהיר דובר צה"ל מנליס כי לא היה ניסיון במהלך התקיפה לפגוע בבכירי הג'יהאד האסלאמי. "מרבית ההרוגים נהרגו בפעולת החילוץ של פועלי חמאס והג'יהאד האסלאמי. סיבת המוות היא עשן ואבק. לא השתמשנו בשום אמצעי שהוא לא מוכר ורגיל. לא הזרמנו כלום למנהרה. מייד לאחר הפיצוץ, המחבלים בצד השני רצו לאזור הפיצוץ", אמר מנליס והוסיף, "כל פעולה התקפית שתגיב לפעולה ההגנתית שנקטנו תיענה כפי שאנחנו יודעים".

תא"ל מנליס הוסיף כי "צה"ל ימשיך וינקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו מעל ומתחת לקרקע לסיכול ניסיונות פגיעה בתושבי מדינת ישראל ולשימור השקט היחסי באזור שהושג לאחר מבצע 'צוק איתן'. אין לצה"ל כוונה לדרדר את המצב. עם זאת, אנו ערוכים למגוון תרחישים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לפיצוץ המנהרה בישיבת סיעת הליכוד בכנסת: "אחריות הראשונה של כל ממשלה זה לדאוג לביטחון אזרחיה. אנחנו עושים את זה. מי שמנסה לפגוע בנו אנחנו פוגעים בו. אמרתי לכם כבר פעמים רבות שאנחנו מפתחים טכנולוגיה פורצת דרך לטפל באיום המנהרות. אנחנו מיישמים את זה. היום איתרנו מנהרה וגם השמדנו אותה ונמשיך לעשות את זה. אנחנו רואים בחמאס אחראי לכל ניסיון לפגיעה בריבונות שיוצאת משטחו על ידי אנשים שכפופים לסמכותו ואנחנו נמשיך להגן על גבולות ישראל."

שר הביטחון, אביגדור ליברמן שיבח את פעולת צה"ל. "המסר ברור לכולם, אנחנו לא נסבול הפרת ריבונות ישראלית" אמר ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו בכנסת,  "הפיצוץ מהבוקר היה בשטח שלנו. זה מוכיח שלמרות הפיוס, רצועת עזה נשארה ממלכת הטרור. אין לנו שום עניין בהסלמה או לאפשר למישהו לפגוע בריבונות שלנו. בשום שלב לא נשקף איום לתושבי עוטף עזה. זיהינו את המנהרה בזמן ועשינו את מה שהיינו צריכים לעשות".

שר המודיעין, ישראל כ"ץ, בירך גם הוא על הפעולה, והוסיף כי "מי שיאיים על ישראל מהאוויר, ביבשה וגם מתחת לקרקע ישלם את מלוא המחיר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!