דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / ועדת הכספים: להגדיל את תקציב שנת השירות ולהכניסו לבסיס התקציב

בדיון מיוחד שערכה הבוקר (ג'), הציגו חברי הוועדה חזית אחידה בנושא | עוד דרשה הוועדה לקבוע מנגנון עדכון שנתי לתקציב, שיאפשר את הרחבת הפעילות | ח"כ חנין: "מדובר במפעל שהמדינה מתנערת מאחריותה כלפיו, למרות תרומתו"

מתנדבי שנת שירות בתנועות נוער (צילום: דוברות הנוער העובד והלומד)
מתנדבי שנת שירות בתנועות נוער (צילום: דוברות הנוער העובד והלומד)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

חברי ועדת הכספים הציגו הבוקר (שלישי) חזית מאוחדת בדרישה להעלאת התקצוב של שנות השירות. במהלך דיון מיוחד שקיימה הוועדה בנושא, במסגרת יום לציון תרומתם של מתנדבי שנות השירות והמכינות הקדם צבאיות, העלו נציגי הארגונים המפעילים את שנות השירות את הקושי להחזיק ולהרחיב את פעילותם בגלל מחסור בתקציב. לטענתם, למרות שהדרישה להשתתפות בשנות שירות עולה כל שנה, התקציב שמקצה משרד האוצר לנושא לא גדל.

ממלא מקום יו"ר הוועדה, ח"כ רועי פולקמן (כולנו), פתח את הדיון בסיפורו האישי כבוגר שנת שירות. "הדבר הזה שינה את חיי מן הקצה לקצה" סיפר, "בתור נער עירוני, המרכיב של עשייה קהילתית הפך להיות מרכיב מרכזי בחיי. מבחינתי מדובר היה במפנה של ממש שקרה בשנת השירות עד כדי כך, שכיום אני גר ביישוב קהילתי מעורב חילוני-דתי. יש כאן ערך חשוב שמקודם ע"י מפעל שנת השירות. שנת שירות; מי שנכנס אליה יוצא בן אדם אחר. אני כנער עירוני בעבר מבין את זה טוב".

רועי פולקמן. תמונת ארכיון. צילום: פלאש 90
רועי פולקמן. תמונת ארכיון. צילום: פלאש 90

עוד הוסיף כי "אחד האתגרים הוא להרחיב את מעגלי ההתנדבות של בני נוער. צריך להגביר את התועלת של כלל המשק והחברה משנת השירות. המדינה וצה"ל מרוויחים מכך ע"י שירות צבאי יותר איכותי בעקבות שנת שירות. לקראת תקציב 2019 נדרוש הגדלת תקנים ותקציב וגם לשנות את שיטת התקצוב כך שהתקצוב של המפעל החשוב הזה ייעשה בבסיס התקציב עם עדכון שנתי קבוע".

מזכ"ל תנועת המחנות העולים, אילן גזית תיאר את המצב בשטח. לדבריו, "השנה אנחנו מציינים 75 שנה לשנת השירות, מפעל שהתחיל בזמן מלחמת העולם השנייה, על ידי בני נוער שהפסיקו את הלימודים כדי להתנדב ולסייע במאמץ הכללי. מאמצע שנות התשעים הצטרפו הרבה ארגונים, וכיום יש 24 תנועות ולא רק מההתיישבות העובדת, בהן פעילים כ- 3,000 בני נוער, המהווים כ- 4% ממחזור גיוס, שנתמכים תקציבית על ידי משרד החינוך. יש הסכמה בין כולם על תקצוב שנת השירות – להשלים את הפער שהיה וגידול של עד 10% במכסות של מספר המתנדבים".

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני), גם היא בוגרת שנת שירות, אמרה כי "אני עשיתי את שנת השירות שלי בטבריה והיא תרמה לי הכי הרבה שניתן לתאר". שפיר הציגה נתונים שנאספו על ידי מכון המחקר של הכנסת, לפיהם כ-74% מבוגרי שנות השירות משרתים בתפקידי לחימה לעומת 64% באוכלוסייה הכללית, כ-13% יוצאים לקצונה לעומת 4.4% בכלל מחזור הגיוס ובמכינות הקדם-צבאיות כ-80% הולכים לקצונה. "איך יתכן" שאלה שפיר, "שגם היום ב-2017 כשכל ההוכחות על השולחן, עדיין יש כזו מגבלה על המכסות ועל התקציב וכל שנה אנחנו צריכים להילחם על התקציב".

חברת הכנסת סתיו שפיר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
חברת הכנסת סתיו שפיר (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), תיאר את האפליה ממנה סובלת שנת השירות, לטענתו, "התקציב למתנדב בשנת שירות הוא חצי מזה של מתנדב בשירות הלאומי או של תלמיד מכינה קדם-צבאית. נדרש שהתקציב יוגדל ויהיה ראוי והולם את חשיבות המפעל. נכון להיום, מדובר במפעל שהוא בן חורג והמדינה מתנערת מאחריותה כלפיו, למרות התרומה הרבה שלו".

מול תמימות הדעים שהציגו חברי הכנסת, טענה נציגת משרד האוצר בדיון, נועה היימן, כי "השחיקה בתקציבי שנת השירות נובעים מכך שחל גידול ניכר בהיקפי המתנדבים ללא מקור תקציבי וככל שיש גידול ואין לו מקורות מימון יש שחיקה בתקציבים. המטרה לרסן את הגידול".

היימן טענה כי הפער בין תקצוב שנות השירות למכינות הקדם צבאיות נובע מהעובדה שבתקצוב המכינות יש השתתפות של משרד הביטחון, המתאים את גודל התקציב להיקף המחזור של המשתתפים במכינות. "שנת השירות אינה מתוקצב כמו המכינות הקדם-צבאיות, לגביהן יש חלוקה של 50% תקצוב ממשרד החינוך ו- 50% ע"י משרד הביטחון, שכשזה האחרון מאשר דחיית שירות, הוא יודע להגדיל את התקציב לתכניות בהתאם לגידול בהיקפי חניכי המכינות".

בסיכום הדיון, אמר פולקמן כי יש להשוות את מעמד שנת השירות למעמד המכינות ונצטרך לעשות זאת באמצעות חקיקה. עוד הוסיף כי יש להגדיל את התקצוב של מפעל שנת השירות ובמקביל, להכניס את הנושא לבסיס התקציב ולקבוע מנגנון עדכון שנתי בהתאם לקצב הגידול, על-מנת לייצר ודאות לאחראיים על המפעל, "כך שניתן יהיה לקלוט כמעט את כל מי שרוצים להתנדב", אמר פולקמן והבטיח לפעול לקידום הצעדים כבר בתקציב 2019.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!