דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימים נתניהו

בארץ / קרוב רחוק: אוסטרליה וניו-זילנד ציינו 100 שנים לשחרור ב"ש

אירועי 100 שנים לשחרור העיר על ידי החיילים האוסטרלים והניו-זילנדים מידי האימפריה העות'מאנית היו מחזה מרהיב ועוצמתי | ראש הממשלה נתניהו חיבר בנאומיו בין העבר ההווה והעתיד | והיתה גם נשיקה בסגנון מאורי

שחזור הקרב על באר שבע, 31 אוקטובר 2017  (צילום: יח"צ)
שחזור הקרב על באר שבע, 31 אוקטובר 2017 (צילום: יח"צ)

במסגרת ציון 100 השנים לשחרור העיר באר שבע ע"י חילי האנז"ק (גיסות הצבא האוסטרליים והניו זילנדיים), התקיימו אתמול (שלישי) שלל אירועים לציון המאורע, שכללו טקסי זיכרון ללוחמים, חנוכת מוזיאון להנצחתם והשיא שהגיע בצהריים – שחזור הסתערות הפרשים על העיר, שהתקיים בפארק נחל באר שבע.

לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו, השתתפו בטקסים ובאירועים השונים מושלת ניו-זילנד פטסי רדי ובן זוגה וראש ממשלת אוסטרליה מלקולם טרנבול ורעייתו.


הקרב על באר שבע היה מהקרבות המכריעים במהלך המערכה על סיני וארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה. הקרב התרחש ב-31 באוקטובר 1917 בין יחידות צבא מצריות של האימפריה הבריטית תחת פיקודו של אדמונד אלנבי, לבין צבא האימפריה העות'מאנית, תחת פיקודו של איסמט אינני איסמט אינני. הבריטים, לאחר מסע לילי מזורז, כיתרו את באר שבע, הגיחו במזרחה, האגף הפחות מוגן, פרצו את קווי ההגנה של העות'מאנים וכבשו אותה בהתקפת פרשים, מהאחרונות בהיסטוריה הצבאית של העת החדשה. הקרב היה בעל משמעות דתית עבור הלוחמים, והיה זה שאפשר את כיבושה בהמשך של כל ארץ ישראל.

שחזור הקרב על באר שבע (צילום: יח״צ).
שחזור הקרב על באר שבע (צילום: יח״צ).

ראש הממשלה בנימין נתניהו, חיבר בדבריו בין ההיסטוריה היהודית של באר שבע, זו של אברהם אבינו, זו שעליה נלחמו האוסטרלים והניו-זילנדים, ובאר שבע של היום: "רוחם הבלתי מנוצחת של חיילי ניו-זילנד כאן וחטיבת הפרשים הקלים של אוסטרליה שם שינו את ההיסטוריה. זה משהו שלא ארך זמן רב מדי, מספר שעות בלבד, אולם ציר הגורל הסתובב באותה נקודת זמן. זה הצריך משאבים של אומץ לב, נחישות ונחרצות, בפרט כיוון שהם התמודדו מול כוחות עזים, חזקים ונחושים. זה הופך את הישגם לגדול אף יותר.

"אנו עומדים כאן בעירו של אברהם. לפני 4,000 שנה אבותינו הגיעו לכאן. כעת, בזכות אותו יום לפני 100 שנה, אתם רואים את העיר באר שבע המודרנית, עם מטה הסייבר ועם העתיד בידינו. יש לנו שלום, שגשוג וביטחון, וזה התאפשר בזכות אותם גיבורים.

נתניהו וראש ממשלת אוסטרליה, 31 באוקטובר 2017 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
נתניהו וראש ממשלת אוסטרליה, 31 באוקטובר 2017 (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).

"אני רוצה להזכיר דבר נוסף שקרה ושהציל חיים רבים, כיוון שכל חיים, כל טיפת דם של ניו-זילנדים שנשפכה כאן ודם אוסטרלי שנשפך שם היא טיפת דם יקרה, אבל יכולה הייתה להיות טרגדיה גדולה פי כמה עבור אותן משפחות ועבור משפחות רבות נוספות אלמלא אהרון אהרונסון, מדען ואגרונום מבריק, אחותו שרה והלוחמים שלהם שהקימו רשת מודיעין שהעניקה לגנרל אלנבי את המידע ואמרה: 'אתה חייב לבוא לכאן. אל תלך לשם, אל תלך שוב לעזה. בוא לבאר שבע'.

"ההערכה הבריטית הייתה שבזכות תרומתו של אהרונסון, עשרות אלפי חיים ניצלו, ואנו זוכרים גם את שרה אהרונסון ששלחה יד בנפשה תחת עינויים כבדים במקום להסגיר סודות. שרה זה שם אהוב עליי, אני חייב לומר לכם. שרה, רעייתו של אברהם, הייתה כאן לפני 4,000 שנה. שרה אהרונסון הייתה כאן, אפילו שלא הייתה, לפני 100 שנה, ואנו, השותפות הדמוקרטיות הגדולות, ניו-זילנד, ישראל ואוסטרליה, נמצאות כאן היום כדי לחגוג את העתיד."

שחזור הקרב על באר שבע (צילום: יח״צ).
שחזור הקרב על באר שבע (צילום: יח״צ).

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!