דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסיפה ישראלית

יום השנה לרצח רבין התשע"ח / מדורת שבט חדשה - 'האסיפה הישראלית' מבקשת שנלמד לדבר על מה שקשה

אלפים שוחחו אמש (ג') במאות מעגלים | "אני בדרך כלל נמנע מללכת לעצרות", אמר איל חורש שהשתתף באסיפה בחיפה, "הגעתי לכאן כדי להשתתף בשיח" | קואליצית 'זוכרים את הרצח - נאבקים על הדמוקרטיה' מובלת על ידי תנועות הנוער

אסיפה ישראלית בחיפה (צילום: שלום חלפון).
אסיפה ישראלית בחיפה (צילום: שלום חלפון).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כ-6,000 בני אדם נפגשו אמש (שלישי) באירועי ה'אסיפה הישראלית', אירוע שהוא התפתחות של העצרות הגדולות לציון רצח ראש הממשלה ושר הביטחון יצחק רבין ז"ל. מפגשי ה'אסיפה הישראלית' התרחשו במקביל בנצרת עילית, ירושלים, חיפה, ב"ש, נצרת, ומודיעין, והיום בערב (רביעי) תתקיים אסיפה נוספת, הגדולה מכולן, בכיכר רבין בתל אביב.

רעיון האסיפה הישראלית נולד מתוך ההבנה של קואליצית הארגונים 'זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה', שארגנה והפיקה את עצרת הזיכרון המרכזית לרבין בשנים 2015-2012, שהעצרות והנאומים מיצו את תפקידם ביחס לאתגרים בפניהם עומדים הישראלים והישראליות. האסיפה מבקשת להפגיש את כל חלקי החברה, כולם כולל כולם, לדיאלוג מעמיק ופתוח על הסוגיות הבוערות העומדות במרכז המחלוקת של החברה הישראלית.

אסיפה ישראלית בחיפה (צילום: ארז רביב).
אסיפה ישראלית בחיפה (צילום: ארז רביב).

מזג האוויר הקריר אמש לא מנע מקרוב ל-2,000 משתתפים, רבים מהם בני נוער, להתאסף בגן האם בחיפה, באווירה נינוחה, כדי לדבר, להקשיב, ולתרגל את "נשיאת המחלוקת" כמו שהיטיבו לקרוא לזה בקואליצת הארגונים. הדס (בני עקיבא) ויובל (הצופים) הם מתנדבי שנת שירות באיזור חיפה שהדריכו במשותף קבוצה באסיפה.

אסיפה ישראלית בחיפה (צילום: ארז רביב).
אסיפה ישראלית בחיפה (צילום: ארז רביב).

"גם אם לא מסכימים על דברים, אלימות זו לא הדרך, אפשר לדבר על דברים ולהגיע לפתרונות גם כאשר הדעות שונות", אומר יובל. "בתקופת רצח רבין היה פילוג מאוד גדול בעם, וזה משהו שמנסה לקרב את כל חלקי העם", מבהירה הדס. באסיפות משתתפים בני נוער ערבים ודרוזים, לצד בני נוער יהודים, ואלו הודרכו במעגלי השיחה בהם היו צמד מדריכים דוברי ערבית ועברית. רון ון ראלטה, מתנועת השומר הצעיר, רכז האסיפה, בחיפה רואה במפגש בשורה חשובה: "הגיעו לפה אנשים מחדרה וצפונה. בחברה הישראלית יש אתגר אמיתי. להפגיש בין אוכלוסיות שונות, בין בני דתות שונות, לחנך את הנוער לדמוקרטיה עממית".

בני הזוג חורש מהישוב 'מנוף', לקחו חלק במעגל המבוגרים, אייל מספר: "עצם קיום האירוע הייתה בעיני הדבר המעניין. הכמות של האנשים שאני רואה פה בגן. אני בדרך כלל נמנע מללכת לעצרות. אני הגעתי לכאן כדי להשתתף בשיח. הנושא של האסיפה מאוד מדבר אלי". השנה, בחרו בקואלציית הארגונים להעמיד לדיון שלושה נושאים שנויים במחלוקת – השבת ומקומה במרחב הציבורי, היחס למיעוטים ואלימות במרחבים הווירטואלים. "אני יוצא שמח, מהקיום של השיח, זה שאני רואה כאן הרבה מאוד בני נוער שבאים ומנסים לעשות משהו". יעל, זוגתו, הפגינה תקווה: "אני חושבת שמשהו טוב ינבט בצעירים האלה, והם יזכרו שהם היו פה והם יהפכו למבוגרים אחרים".

אסיפה ישראלית בחיפה (צילום: רון מרכס).
אסיפה ישראלית בחיפה (צילום: רון מרכס).

לאחר שלב המעגלים, התכנסו הנוכחים לטקס בו הוזכר רצח רבין כתמרור אזהרה מהדהד ובו נאמר: "אנחנו כאן כדי לזכור ולהזכיר לעצמנו – מראות ההסתה נגד יצחק רבין לא ישכחו. לא ניתן לאיש להרים יד על הדמוקרטיה, יהודים, דרוזים, ערבים, דתיים וחילונים. זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה".

נדמה שתרבות זיכרון הרצח עוברת מפנה מסויים, המדגיש את היסוד הדמוקרטי, וההתנגדות לאלימות באשר היא, כלקח אשר סביבו יכולים להתאחד ימין ושמאל. ב'מרכז רבין' יזמו לאחרונה סקר המשקף את תוצאות הדיאלוג בהן נקט המרכז מול גורמים בציונות הדתית, וכיום רוב ברור מקרב ציבור זה תומך בביקור ילדיהם במרכז.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!