דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עיוורים

קצבאות הנכות / משרד העבודה: קצבת דמי הליווי לחלק מהעיוורים תעלה

עיוורים שהיו זכאים ל-50% גמלה (494 ש"ח בחודש) יזכו מתחילת השנה הבאה לגמלה של 75% (741 ש"ח בחודש) | המקור התקציבי לתוספת עוד לא ברור | השר כץ התייחס לדרישה להעלות את דמי הניידות לעיוורים ואמר כי הנושא יבחן מחדש

אישה עם לקות ראייה נעזרת במקל. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אישה עם לקות ראייה נעזרת במקל. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה חיים כץ הורה לשלם לכלל העיוורים הזכאים, קצבת דמי ליווי בגובה 75% לפחות, בין שהם מקבלים קצבת שירותים מיוחדים מביטוח לאומי ובין שאינם מקבלים. זאת החל מה-1 בינואר 2018. לפי הודעתו של מנהל אגף הערכה ותכניות במשרד הרווחה, מארק שמיס, דמי הליווי לחלק מהעיוורים ולקויי הראייה יעלו כך שמי שהיה זכאי עד כה ל-50% גמלה (494 שקלים בחודש), יקבל מעתה 75% גמלה (741 שקלים בחודש).

עם זאת, עוד לא ברור מה יהיה המקור התקציבי לתוספת: ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי פנו למשרד האוצר בבקשה לתקציב של 1.7 מיליון שקלים בשביל התוספת, אולם האוצר דחה את הבקשה. "עם זאת, לא הרמנו ידיים, ואנו תקווה כי משרד האוצר ייעתר לבקשותינו" נמסר מהמשרד.

בנוסף, שר העבודה והרווחה חיים כץ התחייב כי נושא קצבאות הניידות לעיוורים יבחן מחדש, במסגרת הכוללת של חקיקת חוק הנכים שמקדם בימים אלו.

לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, גמלת דמי הליווי מיועדת לסייע בניידות לאדם עיוור בגיל העבודה, ומשולמת על ידי משרד העבודה והרווחה לעיוורים שאינם מקבלים קצבה מהביטוח הלאומי, לצורך סיוע בפעילויות הדורשות ניידות. זכאים לה כ-7,500 איש מתוך כ-24 עיוורים ולקויי ראייה בישראל. גובה הגמלה עולה ככל שהאדם עובד או לומד; דמי הליווי המלאים (988 שקלים בחודש) ניתנים לעיוור עובד או לומד. 75% (741 שקלים) ניתנים למי שאינו לומד ואינו עובד ואינו מקבל קצבת שירותים מיוחדים מהמוסד לביטוח לאומי, ודרגה נוספת, אותה כאמור מתכוון משרד העבודה והרווחה לבטל, בסך 50% (494 שקלים), ניתנה עד כה לעיוור שאינו לומד ואינו עובד אך מקבל קצבת שירותים מיוחדים מהביטוח הלאומי. כעת קבוצה זו תקבל 75% גמלה.

עם זאת, מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ מירב בן ארי (כולנו), טענה בדיון כי על הגמלה להיות מוצמדת לשכר הממוצע במשק, וכתוצאה מכך לעלות עוד. היא הודיעה כי תפנה לשר העבודה והרווחה, חיים כץ, בבקשה להעביר את תשלומי הגמלה ממשרד העבודה והרווחה אל המוסד לביטוח לאומי "שם מתבצע עדכון אוטומטי של גמלאות", לדבריה.
ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני): "אל לנו להיות מרוצים ולהסתפק בהוצאת ה'עז' הזאת. על הגמלה לעלות משמעותית".

יו"ר ועדת הזכויות במרכז לעיוור בישראל, עו"ד זוהר ג'ינאו: "הניידות שלנו קשה הרבה יותר מנכויות אחרות. לעיוורים יש יכולת להפעיל ידיים ורגליים, אבל הרגליים לא יודעות לאן ללכת. אנחנו כמו רכב ששכחו להתקין בו הגה. דמי הליווי הם בושה". יצחק ברנדויין מעמותת "נכה לא חצי בן אדם": "לכמה מוניות מספיקים 740 שקלים? נכפה עלינו מעצר בית בגלל סכומי כסף מגוחכים".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "יש להשוות את דמי הליווי לעיוורים לגמלת הניידות שמעניק המוסד לביטוח לאומי לנכי גפיים תחתונות, בגובה 2,400 שקלים בחודש. אחרת זו רשעות לשמה". מנהלת תחום שירותים מיוחדים במוסד לביטוח לאומי, אילת כהן קלוזנר, אמרה כי גם המוסד סבור ש"צריך לדון בזה מחדש". ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "העיוורים צריכים להשתלב בחברה, ושוויון עולה כסף".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!