דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפדרל ריזרב

ארה״ב / ריבית נמוכה, פחות רגולציה: הכירו את ראש הבנק המרכזי החדש בארה"ב

פאוול נחשב למועמד שעשוי להמשיך את מדיניותה של הנגידה הנוכחית, אך גם לתמוך בהורדת הרגולציה שנקבעה לוול סטריט לאחר המשבר | המאבק על אופיו של הבנק המרכזי ימשיך במינויים נוספים

הבנק הפדרלי של ארה״ב, צילום ארכיון.
הבנק הפדרלי של ארה״ב, צילום ארכיון.
יונתן קירשנבאום

אתמול דווח בעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" כי הנשיא טראמפ הודיע לג'רום פאוול כי יקבל את תפקיד נשיא הבנק המרכזי, הפדרל רזרב. על אף העובדה כי הבית הלבן טרם הצהיר על המינוי באופן רשמי, מינויו של פאוול היה צפוי לאחר חודשים של דיון אינטנסיבי בנושא. מהבית הלבן נמסק כי ההודעה הרשמית על המינוי תימסר מאוחר יותר היום (חמישי).

פאוול, עורך דין במקצועו אשר שירת במשרד האוצר האמריקאי ומכהן מאז 2012 כחבר במועצת הנגידים של הפד, צפוי להמשיך את המדיניות המוניטרית אותה קידמה ג'נט ילן כנגידה. פאוול תמך במדיניות העלאת הריבית המתונה תחת ילן, ונראה כי המדיניות אותה יקדם תהיה דומה לזו של ילן- העלאה הדרגתית של הריבית וקיצוץ מתון בתכנית ההרחבה הכמותית של הפד.

עם זאת, ההערכות הן כי פאוול יתמוך במידה רבה יותר מילן בביטול ההגבלות על וול סטריט אשר נכנסו לתוקף תחת ממשל אובמה, בתגובה למשבר הפיננסי של 2008. ביטול חלקים מחוקי הרגולציה על וול סטריט היה אחת ההבטחות המרכזיות של ממשל טראמפ במהלך הקמפיין, והנגידה ילן הייתה מתנגדת חריפה למהלך. בעקבות התנגדותה זכתה בעבר ילן לביקורת קשה מצד טראמפ שהאשים אותה בכך שהיא "עושה את מה שאובמה רוצה שהיא תעשה".

בשבועות האחרונים התקיימה מחלוקת בתוך המפלגה הרפובליקנית על המינוי לנשיאות הפד. הוושינגטון פוסט דיווח בשבוע שעבר כי חלקים מהמפלגה הרפובליקנית בסנאט ובבית הנבחרים תומך במינוי ג'ון טיילור, המועמד הימני יותר מבין השניים. טיילור היה צפוי להעלאות באופן משמעותי את הריבית בארה"ב, יחד עם הקלת הרגולציה על וול סטריט. דווח כי מייק פנס, סגן הנשיא, תמך גם הוא במינוי טיילור, ומערכת הוול סטריט ג'ורנל, אשר מבטאת לעתים קרובות את עמדתו של הממסד השמרני, הביע את תמיכתה בטיילור.

עם זאת, דווח כי סטיבן מנוחין, שר האוצר האמריקאי, תומך דווקא במינויו של פאוול המתון יותר, כך שהמפלגה הרפובליקנית הייתה חלוקה על זהות נשיא הפד הרצוי לו. טראמפ דאג שלא להצהיר על תמיכתו החד משמעית באף אחד מהמועמדים בשבועות האחרונים, אך נראה שהוא מעוניין בשימור המדינות מוניטרית המרחיבה יחסית, אותה שיבח, יחד עם הקלה בפיקוח על וול סטריט.

עם זאת, יש לזכור כי מינוי נשיא הפד הוא רק הצעד הראשון אותו יקח הבית הלבן בשינוי הרכב מועצת הנגידים. מלבד תפקיד הנשיא ישנו כיסא סגן הנשיא, שהתפנה לאחר שסטנלי פישר התפטר לפני מספר חודשים, בנוסף לשני כיסאות ריקים נוספים במועצה. כך, ממשל טראמפ צפוי למנות ארבע חברי מועצת הנגידים, לאחר שמינה חבר נוסף לפני מספר חודשים. באופן זה צפוי להיות לממשל טראמפ שליטה רחבה על הרכב מועצת הנגידים וכך גם על המדיניות המוניטרית האמריקאית לשנים הקרובות.

מינויו של פאוול המתון במקום טיילור עשוי להיות פשרה פנים רפובליקנית. ייתכן כי טראמפ ימנה את פאוול לנשיא המועצה, תפקיד בעל נראות ציבורית גדולה, בתמורה למינוי מועמדים ימניים יותר לשאר הכיסאות במועצה. היות וההחלטות הגדולות אותם מקבל הבנק הפדרלי מתקבלות בהצבעה במועצת הנגידים, ישנה חשיבות קריטית לזהות שאר המועצה.

ישנה סברה לפיה טראמפ ימנה את טיילור לתפקיד סגן הנשיא של הבנק, עמדה בה יתאפשר לו להחזיק בכוח רב על החלטות המדיניות המוניטרית. על אף העובדה כי זוהי שמועה בלבד, היא מצביעה על כך שהמאבק על הרכב המועצה, וכך על עתיד המדיניות המוניטרית בארה"ב, לא מוצה עם מינויו של פאוול, וכי יש לצפות כי תומכי המעבר למדיניות מוניטרית מצמצת במפלגה הרפובליקנית יאבקו על זהותם של שאר חברי המועצה.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!