דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה״ב

כלכלה עולמית / לוותר על 1.5 טריליון דולר: הנה באה רפורמת המס של הרפובליקנים

לאחר שמועות ודיונים רבים הציגה אתמול המפלגה הרפובליקנית את הצעתה לרפורמה במערכת המיסוי האמריקאית | התכנית כוללת הורדת מס חברות וביטול מס ירושה | המפלגה הדמוקרטית תנסה להכניס שינויים | טראמפ: ״תמיכה באנשים הרגילים״

נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ ופול ראיין בבית הלבן לאחר שעבר חוק הבריאות (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ ופול ראיין בבית הלבן לאחר שעבר חוק הבריאות (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
יונתן קירשנבאום

אתמול (חמישי) הציגה המפלגה הרפובליקנית, בבית הנבחרים האמריקאי, את הצעתה לרפורמה במערכת המיסוי לאחר שבועות של דיונים ושמועות. התוכנית איננה הצעת חוק שתעלה להצבעה, אלא טיוטה שעתידה להשתנות בעקבות הדיונים שיחלו מהיום. הדמוקרטים, וקבוצות אינטרס רבות נוספות, ינסו לשנות את נוסח ההצעה שהרפובליקנים מעוניינים להעלות להצבעה בחודשיים הקרובים.

"עם ההצעה הזו אנחנו מקדמים רפורמות התומכות בצמיחה, כדי לאפשר לאמריקה להתחרות בשאר העולם" אמר פול ריאן, דובר הרפובליקנים בבית הנבחרים. ההצעה מהווה הורדת הכנסות המדינה ממיסים בגובה של 1.5 טריליון לאורך עשור תוריד את מס החברות, תבטל בהדרגה את מס הירושה ותצמצם את מספר מדרוגת המס האישיות מ-7 ל-4.

המתווה קורא לצמצום מדרגות המס משבעה לשלושה מדרגות שונים. עפ"י הצעתו של טראמפ יצומצמו מדרגות המס לשלוש, 12%, 25% ו-35%. זאת בניגוד למדרגת הקיימות היום, לפיהם המתחילים מ-10% ומגיעים למקסימום של 39.6%. גם הקלות מס הניתנות לכלל המכניסים, כגון הקלות על ילדים, יורחבו.

בנאומו, בחודש שעבר, הציג טראמפ את מתווה הרפורמה הרצוי לבית הלבן שעל בסיסו נכתבה ההצעה של בית הנבחרים. טראמפ הציג את הצעתו כהטבה למעמד הביניים, ולא הקלת מס לעשירים. "אנחנו עושים את כל שביכולתנו לדאוג לכל שנטל המס ירד מכם, האנשים הרגילים" אמר טראמפ, וטען כי המערכת הנוכחית מיטיבה עם העשירים על חשבונם. "לא משנה כמה פעמים הם יתקשרו אליי, אנחנו לא נשנה את דעתנו" הוא אמר, ורמז לכך שעשירי ארה"ב צפויים להתנגד למהלך. "בעתיד ילדינו ונכדינו יזכרו את היום הזה כיום שבו האנשים הרגילים באמריקה לקחו את גורלם בידיהם" אמר.

עם זאת, בניגוד להצהרותיו של טראמפ מהחודש שעבר, הרפורמה צפויה להיות רווחיות במיוחד לעשירים ביותר בארה"ב. פרטי המתווה עתידים כנראה להשתנות, אך גם מתוך המתווה שנחשף אתמול ניתן לראות כי בעלי ההון הגדול באמריקה ירוויחו מקיצוץ אדיר בנטל המס. צעד זה מלווה בהקלות כאלו ואחרות על בעלי הכנסה בינונית ונמוכה, אך ללא ספק השפעתם הדרמטיות של הרפורמה יהיו דווקא על העשירים.

המתווה יוריד את מס החברות מ-35% ל-20%, ויעניק הקלות מס נוספות לחברות. בנוסף, תעלה הרפורמה את רף המינימום לתשלום מס פי שתיים. הרפורמות יעניקו לאורך העשור הקרוב 300 מיליארד דולר בהנחות מס ליחידים, ו-172 מיליארד דולר בהנחות על ירושות לעשירים ביותר.

הרפורמה מורידה גם את המיסים על חברות אשר רווחיהן ממוסות דרך רווחי בעלי המניות. בארה"ב ישנה הבדלה בין שתי סוגי חברות, תאגיד S ותאגיד C. תאגידי C נדרשים לשלם מס חברות רגיל, אך תאגידי S אינם משלמים מס באותו האופן. בתאגידים אלו מגיעים הרווחים לבעלי המניות, והמסים נגבים על רווחיהם ברמת מיסוי של הכנסה אישית. טראמפ מציע להוריד את סוג מס זה ל-25%.

באופן זה, בעלי מניות בחברות גדולות יקבלו הנחה עצומה במס. במקום לשלם מס עפ"י המדרגה הגבוהה ביותר ידרשו מחזיקי המניות לשלם 25% בלבד. ישנם חברות רבות בארה"ב אשר מתנהלות באופן זה, ונהוג לתפוס אותם כעסקים קטנים, בהם רמת ההכנסה נמוכה גם ככה. עם זאת, ישנן חברות ענק המתנהלות באופן זה. לדוגמא, קרנות הגידור בוול סטריט מוגדרות כחברות מסוג זה ובלי המניות בהן משלמים מס לעיתים על מיליארדי דולרים. הורדת שיעור המס ל-25% יביא להורדה אדירה בכמות מס שבעלי קרנות הגידור נדרשים לשלם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!