דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

חתונה במדינת תל אביב

אני ובעלי, מי שלא יהיה, נבנה בית משותף במדינה הדמוקרטית של תל אביב. יהיה לנו גן מאיר אחד, וחוף ים בעיר, לחות בלי הפסקה ושני זוגות אופניים חשמליים שנחנה בחדר המדרגות רגע לפני שנעלה ברגל עם הילדות שלוש קומות. לא יהיו לנו את העיר העתיקה בבאר שבע, את העתיד שדמיינו לעצמנו בדרום או את כל הקשרים שלנו כאן, במדינה האחרת – של "לא תל אביב", אבל היי! – נוכל להתחתן!

זאת לפחות ההצעה של אימרי קלמן, הומו תל אביבי שרץ להנהגת מרצ. קלמן התראיין למאקו גאווה ואמר: "אני רוצה להציע פשרה. לדתיים חשוב לשמור על צביונה היהודית של המדינה. אני אציע שניתן יהיה לרשום נישואים חד מיניים רק בתל אביב, כך שזה לא יאיים על צביונה היהודי של כל המדינה. הם פחות נוטים להתערב במה שקורה בתל אביב".

 מה הוא אומר לנו פה בעצם?

שבאמת, כל העסק הזה של "יהודית ודמוקרטית" הוא סמטוכה רצינית שאנחנו מנסים להתמודד איתה כבר איזה שבעים שנה וזה פשוט לא מתיישב לנו בול. ואז, מה עושים בעצם? כי הדתיים, לדבריו, לא יסכימו בחיים לנישואים גאים כי זה מאתגר להם את ה"יהודית" ב"יהודית ודמוקרטית" ומפר את הצביון היהודי של המדינה, והלהט"ב – טוב, מסיבה לא ברורה הלהטב'ס רוצים להתחתן.

אז איך מוצאים פשרה? מה עושים כדי להצליח לקיים מדינה כזאת, שכמו בהצהרת העצמאות שלה: "תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין;  תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות"?

זה מתח קשה שהחברה הישראלית נמצאת בו מרגע הקמת המדינה. הקונספט שלעצמו מבלבל גם ככה. איך מדינה לכולם אבל גם יהודית? איך חופש דת, אבל גם יהודית? איך מבוססת על החירות, הצדק והשלום – אבל לא מאשרת לא.נשים להתחתן עם בחיר.ת ליבםן, כי יהודית?

אז הנה, הוא מציע לנו פה פשרונת. קלמן אומר, אלה לא הולכים לוותר. לא ייתנו לנו, הלהט"בים מתל אביב, להתחתן במדינה, כי זה פוגע בצביון היהודי של המדינה. אז נכבד. נתמודד עם המתח בין יהודית לדמוקרטית בעזרת הפרדה. ישראל תהיה יהודית ובשם צביונה היהודי לא תחתן להט"בים, ואת תל אביב, מעוז הלהט"ב בישראל, נפריד ונחיל עליה חוקים ספציפיים. תל אביב תהיה דמוקרטית, ולהט"בים יוכלו להתחתן רק בה.

אמה-מה? אין להט"ב רק בתל אביב. יצא ככה, בפוקס, שבדיוק השנה החלטנו להתרבות ולהיות גם בפריפריה, ובשרון, ובשפלה ובערבה, בצפון ובדרום, ולא כל כך מסתדר לנו להגיע לתל אביב כל פעם שבא לנו על חתונה. תכל'ס, היינו זורמים גם על להמשיך לחיות יחד בב"ש ככה, עם הזכויות התל אביביות וכל העסק.

בסרט פריסילה מלכת המדבר אומרת ברנדט, אישה טרנסית ומלכת דראג: "It's funny. We all sit around mindlessly slagging off that vile stink-hole of a city. But in its own strange way, it takes care of us. I don't know if that ugly wall of suburbia's been put there to stop them getting in, or us getting out.". יעני, שלפעמים היא לא יודעת אם הלהט"בים הסתגרו בעיר כדי להרחיק מהם את האוכלוסיה ההטרוסקסואלית, או ששאר האוכלוסיה כלאה אותם בעיר. ההצהרה המנותקת הזאת של קלמן, שמבדילה את תל אביב משאר המדינה, מסוכנת לקהילה הלהט"בית בעיני. לאפשר לעצמנו זכויות בתחום גיאוגרפי מסוים, זה להגיד – זה שלנו. השאר זה לא. הטרנסית בבאר שבע, לא יהיה לה. וגם לא במגדל העמק, או ברהט, או בנתיבות. ואם הם רוצים זכויות, שיבואו לתל אביב. אצלנו לח ונעים וממש ירשו לך להתחתן עם מי שאתה רוצה. פה זה דמוקרטיה, שם בחוץ זה צביון יהודי.

המאבק על חברה יהודית ודמוקרטית

השבוע, למשך יומיים, לקחתי חלק באסיפה הישראלית של קואליציית זוכרים את הרצח, נאבקים על הדמוקרטיה. ישבתי בבאר שבע במעגלים עם אלף איש, חברי תנועות נוער  ועוד א.נשים מהדרום; חרדים וחילונים, יהודים וערבים, להט"ב ולא להט"ב, מבוגרים ונוער, וניסינו יחד להבין איך ואיפה נהיה יחד, באיזו חברה נחיה.

האסיפה הישראלית בשנה שעברה (צילום: דבר ראשון)
האסיפה הישראלית בשנה שעברה (צילום: דבר ראשון)

אנחנו מבינים, אמרנו לעצמנו, שהקרע בתוכנו גדול וגדל. והחיים פה, מורכבים מספיק. שנים עשינו לעצמנו, לביתנו, והקמנו לעצמנו חלומות שונים לחברה פה בארץ.

ועכשיו, טוב, אנחנו תקועים במצב הזה. ויש עוד הרבה מאוד עבודה, והרבה מאוד מפגשים אמיתיים, ורצון להכיר וללמוד, ובסוף להכריע – מה יהיה המקום של כולנו בתוך זה; מדינה יהודית ודמוקרטית. על איך לא קמות פה שתי מדינות שונות, אחת יהודית והשניה דמוקרטית, על איך לא נאכל את עצמנו. מאבק קשה, מלא בוויכוחים, אבל שבלב ליבו יש רצון למצוא דרך. כל הניסיון הזה קורה, וקלמן מציע להקים את המדינה הדמוקרטית בתל אביב, ושישראל תישאר היהודית. וואלה, לא התחברתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!