דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האוצר

קרן קימת לישראל / ועדת הכספים של קק"ל מתנגדת להסכם עם האוצר, בשל עלותו הגבוהה

היום (ב') יתכנס דירקטוריון קק"ל לראשונה על מנת לדון בהסכם בין קק"ל והאוצר, על פיו קק"ל תעביר שני מיליארד שקלים בשנתיים הקרובות | סגן יו"ר קק"ל מתנגד להסכם, וטוען שלקק"ל אין יכולת להעביר סכום

קופת הקק״ל נפרצת (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון).
קופת הקק״ל נפרצת (צילום אילוסטרציה: דבר ראשון).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים של קק"ל מעוניינת לסגת מהסיכום לפיו תעביר 2 מיליארד שקלים לקופת המדינה. יו"ר הועדה, ארנן פלמן, המשמש גם כסגן יו"ר קק"ל, הביא לוועדה אתמול (א') הצעה לפיה הקרן תעביר לקופת המדינה מיליארד שקלים בלבד. היום יתכנס דירקטוריון קק"ל לראשונה מאז נודע הסיכום בין קק"ל והאוצר. לטענת ארנן, אשר יש לציין כי הוא נציג הליכוד בדירקטוריון, קופת הקק"ל לא מסוגלת לעמוד בהעברת 2 מיליארד שקלים לקופת המדינה ומהלך כזה יסכן את כספי הפנסיה של עובדי הקרן.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש ,שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, יו"ר קק"ל, דניאל עטר (צילום: אבי חיון).
מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש ,שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, יו"ר קק"ל, דניאל עטר (צילום: אבי חיון).

לפני כשבועיים סיכמו יו"ר קק"ל, דני עטר, ומנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, כי קק"ל תעביר לקופת המדינה 2 מיליארד שקלים בשנתיים הקרובות על מנת להוריד את הצעת החוק שתכפה על קק"ל להעביר מהכנסותיה לקופת המדינה. הדברים סוכמו בין השניים בעל פה במסדרון אגף הועדות בכנסת. זאת על אף שבקרב חברי ועדת הכספים שקיימה באותו הזמן דיון סוער בנושא, נוצרה חזית משותפת של חברי כנסת מהאופוזיציה ומהקואליציה להפלת הצעת החוק.

קשה היה להבין מדוע מיהר יו"ר קק"ל, עטר, להיות כה נדיב ולהיענות לבקשות שהגיעו ממשרד האוצר בזמן שבחדר הועדה נראה היה שיש רוב לטובתו. בקק"ל טענו אז כי לא רצו לפגוע בתדמית הציבורית של הקרן, פגיעה שהייתה נוצרת במקרה של התנגשות פומבית מול משרד האוצר. בין כה וכה אנחנו משקיעים את הכסף בפרויקטים ציבוריים בישראל, אז נעשה את זה בשיתוף האוצר, אמרו לנו גורמים בקק"ל, לאחר אישור ההסכם.

יו"ר ועדת הכספים של קק"ל, ארנן פלמן, לא אהב את הסיכום של עטר ובאב"ד, וזאת בלשון המעטה. פלמן טוען כי הפניה המקורית של הממשלה הגיעה ממשרד ראש הממשלה אליו, ועמדה על מיליארד שקלים בלבד. עוד טוען פלמן כי לקק"ל אין אפשרות להעביר לממשלה שני מיליארד שקלים. בתשובה לשאלתנו מה יקרה אם קק"ל תעביר את שני מיליארד שקלים, השיב כי קק"ל תצטרך למשוך הכספים מכספי הפנסיה של העובדים ולמעשה תהיה משותקת מפעילות.

עיון בפרוטוקול ישיבת הדירקטוריון האחרונה של קק"ל מראה כי לטענותיו של פלמן סימוכין כבדי משקל. לדיון עם הדירקרטוריון בסוף ב-2 באוקטובר האחרון, הצטרפו על פי הפרוטוקול יואב הורביץ, ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, ושי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר. על פי הפרוטוקול שני נציגי הממשלה הבכירים ביקשו 1 מיליארד שקלים "וזאת בשל צרכים ביטחוניים בלתי צפויים שהתעוררו". כלומר, גם בדיון האחרון שהתקיים בדירקטוריון עמדה הבקשה על 1 מיליארד שקלים בלבד.

על פי הפרוטוקול חברי דירקטוריון קק"ל הטיחו בנציגי הממשלה הורביץ ובאב"ד טענות על אי קיום הסכם שיתוף הפעולה בין קק"ל ובין הממשלה, אשר נחתם באמצע נובמבר 2015, ואלו התחייבו לתקן את הדרוש תיקון.

לפלמן יש בטן מלאה על התנהלות הממשלה כיוון שלשיטתו לא עמדה בשום תנאי מתנאי ההסכם שנחתם בין קק"ל לבין המדינה ב-2015. בין היתר התחייבה הממשלה לקיים את החוק הקובע כי לקק"ל יהיהו שישה נציגים במועצת מקרקעי ישראל (על פי החוק לקק"ל צריכים להיות 6 נציגים מתוך 13 חברים במועצה, אך לשר האוצר מותר להפחית את מספר הנציגים של קק"ל בצו, ואכן כיום יש לקק"ל נציג 1 מתוך 10 חברים). כמו כן התחייבה המדינה באותו הסכם מנובמבר 2015 להעביר לניהולה של קק"ל ארבעה מתחמים לתכנון ושיווק שהיא תעשה בעצמה. המדינה גם התחייבה לוותר על האיומים שהיו לה כנגד קק"ל – החוק אשר מחייב העברת הכנסותיה לקופת המדינה, הכבדת המיסים הנגבים מקק"ל ומהלכים שונים להלאמת קק"ל. בתמורה קק"ל החייבה להעביר סכומים גדולים לקופה מיוחדת אשר ממנה יבוצעו פרויקטים לאומיים – בעיקר פרויקטים שיבוצעו על ידי קק"ל. הסכמות אלו היו אמורות להיות סופן של דרישות המדינה מקק"ל, לפחות על פי ראייתה של קק"ל.

שי באב"ד (צילום: עמר כהן)
שי באב"ד (צילום: עמר כהן)

שנתיים עברו, ופלמן טוען כי קק"ל ביצעה את חלקה בהסכם והעבירה לקופת המדינה 2.2 מיליארד שקלים. אך לפני כשבועיים, באופן מפתיע למדי, הצעת החוק השנויה במחלוקת – הצעה שמחייבת העברה של 1 מיליארד שקלים בכל שנה מקופת הקק"ל לקופת המדינה, מבלי שלקק"ל תהיה אמירה לגבי אופן הביצוע של הכספים – שבה ועלתה בועדת הכספים.

לאחר שקיבל אתמול בוועדת הכספים של הקרן רוח גבית להצעתו להגיע להסכמה עם המדינה על העברת מיליארד שקלים בלבד, מתכוון פלמן להביא את הצעתו לאישור הדירקטוריון שמתכנס היום. ומה יקרה אם באוצר לא יקבלו את ההצעה? פלמן משיב כי הוא לא מאמין שבממשלה יוותרו על מיליארד שקלים ויעדיפו להיגרר לקרב מול קק"ל. הקרב הזה בין קק"ל והאוצר עשוי גם להגיע לבג"ץ, טוען פלמן "אם יהיה בכך צורך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!