דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות

תשתיות / התנגדות רחבה להקמת מועצה נפרדת למפרץ חיפה, לא בטוח שזה משנה

הוועדה הגאוגרפית של משרד הפנים התכנסה אתמול (א') לדיון ראשון על הקמת מועצה תעשייתית שתהיה אחראית לפיקוח והאכיפה במפרץ | כל הדוברים בדיון הביעו התנגדות לרעיון, אך ההחלטה הסופית תתקבל, ככל הנראה, בדרג הפוליטי

בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

איכות האוויר במפרץ חיפה, כידוע, נמוכה מאוד, אך האם הקמת מועצה תעשייתית -מעין רשות מוניציפלית נפרדת, שממונה על ידי משרד הפנים ותפקיע את השליטה באזור מהרשויות המקומיות – תדרדר אותו עוד יותר או דווקא תשפר אותו?

שאלה זו עמדה במרכז דיוני הוועדה הגאוגרפית של משרד הפנים, שהתכנסה אתמול (ראשון) לישיבה ראשונה בנושא. כל הדוברים בישיבה, יש לציין, הביעו התנגדות לרעיון. עם זאת, לא בטוח שהדיונים ישפיעו בכלל על ההחלטה הסופית שתלויה בדרג הפוליטי. עובדיה עלי, מי שהקים את מנגנון המועצה התעשייתית לפני מספר עשורים, כשהיה חבר כנסת, מכהן כיום כיו"ר בז"ן, המעוניינת בהקמתה במפרץ חיפה.

שולחן הועדה הגיאוגרפית (צילום: ארז רביב).
שולחן הועדה הגיאוגרפית (צילום: ארז רביב).

"מי שמנהל את הסיפור זה החתול, שיושב בלונדון ושומר על השמנת שלו פה, ולנו אין מי שידבר בשבילנו. המועצה הזו תהיה לעג לרש מבחינתנו", אמר נציג המועצה האזורית זבולון בדיון, גדי שנהר, תושב קיבוץ יגור, מעברו האחר של המפרץ. ה"חתול" הוא עידן עופר, המחזיק בחברה לישראל השולטת בבז"ן ובכי"ל, וה"שמנת" היא הפיקוח והאכיפה על התעשיות במפרץ חיפה, שכמעט כולן שייכות לקבוצת בז"ן.

אלה ברלין, רכזת משאבי אוויר באיגוד הערים במפרץ חיפה, הדגישה כי במועצות תעשייתיות אחרות ישנו ריבוי של מפעלים שונים, ובשונה ממפרץ חיפה שבו מדובר בקבוצה אחת ועוד מספר מפעלים סביבו. מה שלא ציינה ברלין, הוא שבמועצה התעשייתית בנאות חובב, וגם במועצה התעשייתית בגליל, יש בעיקר מפעלים ללא ריכוזי אוכלוסיה, בשונה ממפרץ חיפה. במקומות אלו נטען שהקמת המועצות הצליחה לייעל את הפיקוח על המפעלים, ולשפר את המצב הסביבתי באמצעות ניהול מקצועי וממוקד מטרה, שאין ברשות מקומית המטפלת בשלל צרכים של התושבים.

יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, עו"ד רשף חן, הסביר לוועדה כי הקמת מועצה כזו תשלול את סמכויות הפיקוח והאכיפה של הגוף בראשו הוא עומד ביחס למתחם בז"ן. כך, לדבריו, במקום מנגנון פיקוח ואכיפה מקצועי, יעיל ומיומן – שנותן דין וחשבון לציבור ומתוקצב על ידי אגרות שמשולמות בהתאם לעקרון "המזהם משלם", תוקם מועצה נעדרת ידע ויכולות, שתישלט על ידי התעשיינים עצמם.

יוני דובנוב, נציג משרד הבריאות הציג בדיון את המצב הקשה של התחלואה באיזור: "עודף מחלות לב עד 25%, עודף תחלואת הסרטן ב-15%, אסטמה עד פי שתיים ". דובנוב התייחס גם לעלויות החיצוניות של התחלואה במפרץ, שלא נספרות בתקציב המדינה באופן ישיר, אבל מצטברות בימי האשפוז ובאבדן תוצר בשל היעדרויות מעבודה, אותן העריך ב-1.7 מיליארד דולר בשנה.

בעבור נציגי התושבים שהשתתפו כמשקיפים בדיון, המועצה התעשייתי היא צעד בכיוון הלא נכון. בזמן שהם מעוניינים בסגירה מדורגת של המפעלים המזהמים, והחלפתם במוקדי תעסוקה בלתי מזהמים או בהגדלת השטחים הפתוחים, הקמת מועצה שכזו נועדה להנציח את קיומן של התעשיות, אולי תוך שיפורים שונים.

https://www.facebook.com/sarit.golan.1/posts/10212018366589126

עליזה ברקן, תושבת קריית חיים, מחתה באופן חריף על התחלואה בקריה, הסובלת מקרבה לחוות מיכלי הדלק של תש"ן לצד הקרבה למפעלים במפרץ. "יש בקריית חיים בית של חולה ולידו בית של מת" אמרה, "אני לא רוצה ללכת לוויות של ילדים בני 7 ו-8. לא ייתכן שיגזרו עלינו גזירת מוות. אי אפשר לשבור ידיים ורגליים למי שעצמותיו כבר מרוסקות".

עמרם קלעג'י, יו"ר הוועדה לא ביטא עמדה ברורה בדיון, אך הראה עניין כשתושבים התלוננו על אכיפה לקויה מצד איגוד הערים לאיכות האוויר במפרץ. טענות הללו יכולות לשמש כצידוק תאורטי לצורך הקמת מועצה תעשייתית "לשיפור האכיפה". תושבים אחרים שנכחו דיון הזדרזו להסביר כי הפתרון המועדף עליהם הוא חיזוק היכולת של הגופים הקיימים, ולא מועצה תעשייתית, שאין בה נציגות בעלת השפעה לתושבים, אלא רק למשרד הפנים ולמפוקחים עצמם – המפעלים. לטענתם, למרות המחדלים, מצב הפיקוח והאכיפה נמצא במגמת שיפור, כשגם ראש עיריית חיפה יונה יהב נוקט יותר ויותר בעמדות אשר מחויבות לשיפור איכות האוויר.

עמרם קלעג׳י, יו״ר הועדה הגיאוגרפית (צילום: ארז רביב).
עמרם קלעג׳י, יו״ר הועדה הגיאוגרפית (צילום: ארז רביב).

להתרשמותם של חלק מהתושבים, גם אם בדיון הבא – שיתקיים ב-19 לחודש – כל הדוברים ימשיכו להתנגד להקמת מועצה תעשייתית, נראה כי ההחלטה עשויה להתקבל בסופו של דבר לפי הנחיות הדרג הפוליטי, ובאופן ספציפי יותר שר הפנים, אריה דרעי. אך גם אם הם צודקים, דיוני הוועדה אינם חסרי חשיבות, מפני שהחלטה חיובית לגבי הקמת מועצה תצטרך להיות כזו שלא ניתן יהיה לערער עליה לבית המשפט, והדיון אתמול לא סימן אותה ככזו.

מנגנון שמופיע במערכה הראשונה

בשנת 1987, היה עובדיה עלי חבר כנסת מטעם הליכוד. בדיון בכנסת אותו הוביל, התריע על הסיכונים לציבור שבמתחמים תעשייתיים. "המצב באתרים התעשייתיים הולך ומחריף בשל העדר גוף ניהולי מתאים" אמר אז ח"כ עלי, "בחלק מהאתרים, כמו ברמת-חובב, נוצרים סיכונים ומטרדים שנעשים למטרדים גדולים לציבור. לא אחת יש סכנה ממשית לשלומו של הציבור בשל ריכוז חומרים רעילים; יש סכנה ממשית למי התהום המתרכזים באקוויפר; יש סכנה ממשית לכל מי שמתגוררים בסביבת המרכז התעשייתי הזה".

עלי לא רק התריע, אלא הציג גם את הפתרון המועדף לטעמו. " אני ביקשתי והצעתי להקים מועצה לאתרים תעשייתיים, שיהיה בה רוב לנציגי התעשייה. כך מחייב ההיגיון", אמר.

בין המתנגדות להצעה הייתה ח"כ חייקה גרוסמן ז"ל (מפ"ם): "אני מוכרחה לומר, שהרכב המועצה מעורר בי כל מיני חשדות. למה אני צריכה לתת ‎  Carte blanche(יד חופשית, א.ר.) למשרד הפנים? יש כאן יצירת מערכת לא דמוקרטית מקבילה למערכת דמוקרטית. אם יש בעיות לאזורי תעשייה, אפשר לפתור זאת כפי שעשו במקרים אחרים, על ידי איגוד ערים. באזור המגורים שלי יש איגוד ערים לכל מיני צרכים: מים, אשפה. למה אי-אפשר להשתמש בו לאתרי תעשייה? למה צריך להקים מערכת נוספת? ".

כבר אז עלה ההבדל בין מפרץ חיפה לאתרים האחרים. "אם מדובר על חיפה והקריות, מוגדר אזור התעשייה בתחום השיפוט, ולכן יכול איגוד הערים לפעול" אמר ח"כ יצחק פרץ ז"ל (המערך), "לעומת זה בתפן או ברמת-חובב אין רשות מוניציפלית". בסיום הדיון, עברה ההצעה בקריאה ראשונה.

עובדיה עלי הגיע לכנסת לאחר שהיה ראש העיר עפולה למעלה מעשור. ב-1996 מונה ליו"ר בז"ן, תפקיד אותו הוא ממלא גם היום, לאחר הפרטתה ומכירתה למשפחת עופר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!