דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

השכלה גבוהה / שבוע שלישי לשביתת המרצים בבית ברל: "משאירים אותנו מאחור"

המרצים הזוטרים והנהלת המכללה חתמו על הסכם שישפר את תנאי העסקתם - אך באוצר ובות"ת מונעים את יישומו | חבר ועד המרצים: "הסירוב נובע מהעלייה הדרמטית בשכר המובטחת בו, לאחר שנים של תנאי העסקה פוגעניים"

בית ברל (צילום: אילן ארד / ויקיפדיה).
בית ברל (צילום: אילן ארד / ויקיפדיה).
דוד טברסקי

שבועיים וחצי מתחילת שנת הלימודים האקדמית, ובמכללה האקדמית בית ברל עדיין לא פתחו את השנה כסדרה, עקב שביתה של הסגל האקדמי הזוטר במוסד. נציגי הוועד, המאגד כ-450 מרצים במסגרת ארגון "כוח לעובדים", מוחים כנגד אי-יישום הסכם קיבוצי עליו חתמו עם הנהלת המכללה, עקב התנגדות הממונה על השכר באוצר והוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) במועצה להשכלה גבוהה. מכללת בית ברל היא אחת המכללות הגדולות להכשרת מורים בישראל, ומונה כ-4,500 סטודנטים.

נציגי המרצים מוחים על סירוב ות"ת לאשר את ההסכם הקיבוצי שחתמו עם הנהלת המכללה לאחר שנתיים של מו"מ. עם זאת, בוועד ביקרו גם את הנהלת המכללה בראשות הנשיאה פרופ' תמר אריאב, שלטענתם "חברה לות"ת, בניסיון להשאיר את תנאי ההעסקה של הסגל הרחק מאחורי שאר המכללות המתוקצבות". בהנהלה קראו לוועד לגלות נכונות להתפשר ולחזור לשולחן המשא ומתן (ר' תגובה מלאה בסוף הכתבה).

תנאי העבודה של חברי הסגל הזוטר בבית ברל כיום נחותים מתנאי הסגל במוסדות דומים, וכוללים העסקה לפי שעות הוראה בפועל בלבד, וחוזים קצרי טווח המקיפים שבעה חודשים בלבד. כתוצאה מכך המרצים מפוטרים מדי סמסטר, ואין להם ביטחון תעסוקתי או מסלולי קידום. עוד טענו בוועד כי התשלום עבור שעת הוראה למרצה זוטר בבית ברל נמוך בכמחצית מאשר בשאר במכללות המתוקצבות.

"מדובר בלעג לרש", אומר הלל רומן, מרצה לאמנות ומראשי הוועד, "ההסכם לא עולה שקל למדינה. מדובר באישור לתקציב המוסד, והסירוב נובע מהעלייה הדרמטית בשכר המובטחת בו. מדובר בעלייה לאחר שנים של תנאי העסקה פוגעניים". נציגי הוועד הוסיפו כי בישיבה שהתקיימה השבוע מול משרד האוצר והות"ת, איימו נציגי האוצר בשלילת הטבות מהמרצים אם השביתה תימשך. "נאמר לנו שהשביתה בבית ברל לא מקובלת עליהם, ולכן גם הטבות שהם חשבו עליהן הם מושכים אחורה. זו אמירה בריונית וקיצונית של המדינה, כי הזכות לשבות היא זכות לגיטימית של עובדים מול המעסיק שלהם. לא מדובר פה בהפרת חוק. מדובר פה בתקדים חמור, שהוא חמור גם כלפי עובדים במקומות אחרים, של התניית זכות השביתה בקבלת תנאים" נמסר מהוועד.

את הצעות הפשרה של הנהלת המכללה כינו בוועד העובדים "מביכות". "הציפייה כי נחיל את ההסכם על הסגל הקיים בלבד ולא על מצטרפים חדשים למשל, היא מהלך שמשמעו החדרת דור א' ודור ב' לאקדמיה. מביש שמוסד המחנך על ברכי תנועת העבודה מציג עמדות כאלה", אמרו.

מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר בתגובה: "במהלך החודשים האחרונים מלווה ות"ת, בשיתוף הממונה על השכר באוצר, את המשא ומתן להסכם קיבוצי לטובת הסדרת תנאי העסקת מורים מן החוץ במכללה האקדמית בית ברל. לצערנו, על אף הנכונות לתוספות תקציביות בסך עשרות אחוזים, נציגות המרצים בחרה להתבצר בעמדותיה ולנטוש את שולחן המו"מ באופן חד-צדדי. ות"ת תמשיך לפעול על מנת להביא את המו"מ לידי פתרון בהקדם האפשרי."

ממכללת בית ברל נמסר כי "הנהלת המכללה קיימה בשנתיים האחרונות מו"מ עם ועד הסגל הזוטר ובסיומו גובשו הבנות מוסכמות על שני הצדדים. הבנות אלו מחייבות אישור שני הרגולטורים של המכללה – הממונה על השכר וות"ת. שני אלו אישרו חלקים משמעותיים מההבנות, אך לא את כולן. כך, למשל, אושר שיפור דרמטי וחסר תקדים בהשוואה להסכמי עבודה במשק – העלאת שכר הסגל הזוטר ביותר מ-30%."

עוד הוסיפו במכללה כי "בשבועות האחרונים עמלה הנהלת המכללה בניסיון לשכנע את הצדדים להתגמש עוד בעמדותיהם. שני הרגולטורים והנהלת המכללה גילו את הגמישות הנדרשת והציגו מתווה משופר משמעותית בהשוואה לזה שאושר קודם לכן ע"י הרגולטורים. לעומת זאת, ועד המרצים וארגון כוח לעובדים התחפרו בעמדותיהם הראשוניות ללא כל מוכנות להציג פשרה כלשהי המתבקשת במצב כזה, ואתמול אף פוצצו ישיבת מו"מ משותפת לצדדים תוך פחות מחמש דקות. הדרך המתאימה להתקדם לקראת סיום המשבר הינה מו"מ בו הצדדים כולם מציגים נכונות להתפשר. אנו קוראים לוועד לחדול לאלתר מהשביתה הגורמת נזק לסטודנטים ולמרצים כאחד ולחזור למו"מ בו אנו נמצאים כאמור בישורת האחרונה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!