דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי ישראל בריטניה

מדיני / בריטניה: התפטרה השרה שנפגשה בחשאי עם בכירים בישראל

פריטי פאטל, השרה לענייני פיתוח בינ"ל, ספגה ביקורת על הפגישות שערכה בביקורה בארץ בקיץ האחרון ללא אישור | הודעת ההתפטרות אמש (ד') באה אחרי שזומנה לשיחת הבהרה אצל ראשת הממשלה, תרזה מיי, שאמרה כי "ההחלטה להתפטר נכונה"

פריטי פאטל, השרה הבריטית שנאלצה להתפטר כי נפגשה בחשאי עם בכירים בישראל (צילום: REUTERS/Baz Ratner)
פריטי פאטל, השרה הבריטית שנאלצה להתפטר כי נפגשה בחשאי עם בכירים בישראל (צילום: REUTERS/Baz Ratner)

מכה נוספת לממשלה הבריטית: השרה לענייני פיתוח בינלאומי אולצה אמש (רביעי) לפרוש מתפקידה, אחרי שקיימה פגישות חשאיות עם בכירים בישראל, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

השרה פריטי פאטל הודיעה על התפטרותה אחרי שנקראה לשוב לבריטניה ממסע למזרח אפריקה וזומנה לשיחת בירור עם ראשת הממשלה תרזה מיי. על פי הערכות, אם לא הייתה מודיעה על פרישתה מהתפקיד, הייתה מיי מפטרת אותה.

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, עם בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון / לע״מ).
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, עם בנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון / לע״מ).

פאטל היא השרה השנייה, בתוך שבוע, שהודיעה על פרישה מממשלתה של מיי, העומדת בפני משבר במספר חזיתות, ביניהן מחלוקות על הפרישה מהאיחוד האירופי (הברקזיט) והתגברות ההאשמות על הטרדות מיניות בפוליטיקה הבריטית.

לחץ הופעל על פאטל מאז פורסם, בשבוע שעבר, שערכה 12 פגישות עם ארגונים וגורמים רשמיים בישראל, בכללם גם נתניהו. הפגישות, עליהן לא דיווחה למיי או לחברי הממשלה האחרים, התקיימו במהלך חופשה של השרה בארץ בחודש אוגוסט האחרון. פאטל התנצלה על הדברים, אך כשנחשפו פרטים נוספים על הפרשה, מיי פעלה לסיום לסיום תפקידה.

"אני מבקשת להביע את התנצלותי הכנה על מה שקרה ומציעה את התפטרותי מהתפקיד", אמרה פטאל, שנאלצה לחזור מוקדם מהצפוי מאפריקה. מיי השיבה: "לאחר שהגיעו פרטים נוספים, אני חושבת שהחלטתך להתפטר היא נכונה, זאת במסגרת המאמץ לדבוק בסטנדרטים הגבוהים של שקיפות ופתיחות".

פאטל עוררה סערה לאחר ששיקרה בנוגע למטרת הנסיעה שלה לישראל, ולא דיווחה על כך למיי. היא ביקרה בארץ בחודש אוגוסט האחרון, לכאורה לצורך חופשה פרטית, אך בפועל נפגשה עם מנהיגים ולוביסטים מקומיים, בהם גם ראש הממשלה. לפי דיווחים, היא ביקרה גם בבית חולים שדה של צה"ל ברמת הגולן. פאטל לוותה בידי חברה למפלגה השמרנית סטוארט פולק הפרו-ישראלי, שארגן עבורה את הפגישות.

בנוסף לנתניהו, נפגשה פאטל גם עם שר ההסברה והשר לביטחון פנים גלעד ארדן, יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד ומנכ"ל משרד החוץ יובל רותם.

לפי הדיווחים פאטל וארדן נפגשו גם בלונדון בחודש ספטמבר ובהמשך החודש היא פגשה את יובל רותם, מנכ"ל משרד החוץ, במהלך עצרת האו"ם בניו יורק. בגרדיאן הבריטי נכתב כי בפגישות של פאטל עם הגורמים הישראלים שוחחו הצדדים על תוכנית לשלוח סיוע כספי לצה"ל, כדי לתמוך בפעילות ההומניטרית ברמת הגולן.

על שרים בממשלה הבריטית נאסר לקיים פגישות רשמיות ללא אישור משרד החוץ הבריטי. פאטל לא עדכנה על פגישות אלה את  מיי או את שר החוץ בוריס ג'ונסון.

בהתנצלותה אמרה פאטל כי "בדיעבד אני רואה איך ההתלהבות שלי לנהוג כפי שנהגתי יכולה להתפרש באופן לא נכון, ואיך הפגישות תואמו ודווחו באופן שאינו תואם את הפרוצדורות המקובלות". עוד הוסיפה כי מטרתה היחידה הייתה דאגה לאינטרסים של משלמי המיסים הבריטים ושל עניי העולם בחזית עבודת הפיתוח של משרדה.

על פי ההצהרה שפורסמה, פאטל הודתה שבמהלך פגישתה עם נתניהו בחודש אוגוסט, השניים דנו על המערכת הפוליטית בישראל, ועל ביקורו בלונדון שנערך בסוף השבוע. פאטל טוענת כעת כי עדכנה את משרד החוץ על הפגישות בזמן אמת, אך התנצלה על מעשיה ואמרה שהיא מבינה שלא פעלה לפי הנהלים.

ההתפטרות אמש היא מכה נוספת לממשלה של מיי, אחרי שב-1 בנובמבר התפטר שר ההגנה, מייקל פאלון, אחרי שהועלו נגדו האשמות בהטרדה מינית.

מספר חברי פרלמנט הושעו לאחרונה על ידי מפלגותיהם, בעקבות גל האשמות על הטרדות מיניות וניצול במערכת הפוליטית בבריטניה. סגנה של מיי, דמיאן גרין, נתון לחקירה של השירות הציבורי אחרי שפעילה צעירה במפלגה השמרנית האשימה אותו במגע לא-רצוי ובשליחת הודעות טקסט מטרידות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!