דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / הפגנה מול 'קפה נואר': "יש כאן עסק שמצפצף על הזכות להתאגד"

לאחר פסק הדין שגיבה את צעדי ההנהלה כנגד העובדים שהתארגנו, הפגינו אנשי הסתדרות הנוער העובד והלומד מול המסעדה והבטיחו - "נמשיך לתמוך בעובדים בכל מקום שינסו להתארגן, ובכל מקום שיפגעו בהם"

הפגנת עובדים מול קפה נואר (צילום: ניצן צבי כהן).
הפגנת עובדים מול קפה נואר (צילום: ניצן צבי כהן).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כ-25 אנשי הסתדרות הנוער העובד והלומד הפגינו אמש מול מסעדת קפה נואר, וקראו לה להפסיק בפגיעה בהתארגנות העובדים – זאת על אף דחיית טענותיהם בבית הדין לעבודה השבוע. "אנחנו פה כדי להגיד שיש כאן עסק שמצפצף על זכויות העובדים שלו להתאגד" קרא במגפון ליאור סוורדלו המלווה את התארגנות עובדי המסעדה הנחשבת לראשונה בענף המסעדנות, "גם כשההנהלה ניהלה משא ומתן – היא לא הפסיקה לפגועה במשמרות של העובדים מובילי ההתארגנות. הנהלת קפה נואר עשתה כל שיכלה כדי לפגוע בזכות העובדים להתאגד. היא פגעה במובילי ההתארגנות, איימה עליהם, הפלתה אותם, פגעה בתנאיהם. אנחנו בהסתדרות הנוער העובד והלומד נמשיך לתמוך בעובדים בכל מקום שינסו להתארגן, ובכל מקום שיפגעו בהם".

רבים מהסועדים בחצר המסעדה נותרו אדישים להפגנה. אחד מהם פנה לכתב דבר ראשון ותהה מדוע המפגינים מוחים מול המסעדה ומפריעים לסעודתו – ולא מול ביתם של הבעלים. לשאלתנו האם ידע שהנהלת המסעדה החליטה לקחת לכיסה את הטיפים המשולמים על ידי הלקוחות באמצעות כרטיסי אשראי ולא להעבירם לעובדים, בשל הצעדים הארגוניים בהם נקטו – השיב כי לא ידע זאת, אולם הדבר אינו מפריע לו.

לקוחות אחרים שנעצרו מול ההפגנה ותהו על קנקנה דווקא הופתעו מאוד לגלות זאת. "זה בכלל לא נאמר לי" טענה בפנינו איריס הנוהגת לעיתים לאכול במסעדה. "זו ממש חוצפה, זה בכלל חוקי?" תהתה – והתפלאה לשמוע מפינו כי שופטת בית הדין האזורי לעבודה אכן אישרה למסעדה כי התנהלותה חוקית ואינה נחשבת לפגיעה בהתארגנות. "זה ניצול של העובדים הכי חלשים" אמרה איריס והוסיפה כי היא תומכת בזכותם של עובדים להתארגן וכי בטווח הארוך היא מאמינה שהתאגדות עובדים תורמת גם לרווחת העסק. גם לקוחות אחרים עימם שוחחנו התקוממו כששמעו על נוהג המסעדה לקחת טיפים לכיסה – והוסיפו כי המסעדה איננה מיידעת את לקוחותיה על כך. רבים מהם העידו בעצמם ששילמו במהלך החודש האחרון טיפ באשראי ולא ידעו כי הם למעשה מסבסדים את קופת המסעדה ולא את העובדים אשר שירתו אותם.

כמה עובדות מסעדה המזוהות עם 'הועד הפנימי' אשר הוקם כנגד ההתארגנות בהסתדרות הטיחו במוחים כי פסק הדין הביא את ההתארגנות אל סופה, וכי אינם רוצים בהסתדרות. אחת המוחות, שלדבריה עובדת אף היא במלצרות, השיבה להן כי הן פוגעות לדעתה במעמד המלצרים בישראל.

נזכיר כי פסק הדין שנתנה ביום רביעי שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב אריאלה גילצר-כץ בתיק הזמני קבע, בניגוד לפסיקה קודמת של בג"צ בנושא (פס"ד פלאפון) כי להנהלת קפה נואר עמדה הזכות לפנות לעובדיה בפניה אישית ובמכתבים התוקפים את ההסתדרות וחברי ועד הפעולה – ואף לאיים בסגירת המסעדה בשל ההתארגנות. כמו כן קבעה השופטת כי המסעדה היתה רשאית לפגוע במשמרותיהם העתידיות של עובדים ששבתו, וכי שימועים להם זומנו עובדים פעילים בהתארגנות לא היו קשורות אליה. בהסתדרות הנוער העובד והלומד הבהירו כי בכוונתם לערער על פסק הדין. כנגד המסעדה עומדת גם תביעה בתיק העיקרי לפיצויים בסך 2.1 מיליון ש"ח בגין פגיעה בהתארגנות העובדים.

מהנהלת קפה נואר נמסר כי היא שמחה על פסיקתה של כבוד השופטת גילצר-כץ. "קפה נואר הוא מוסד קולינרי ששורד שנים רבות בענף מאוד קשה ותובעני בזכות עובדינו המסורים. במהלך 20 שנות פעילותנו דאגנו תמיד לרווחתם של העובדים שלנו ופעילות ההסתדרות גרמה לנו עוול רב. אחרי תקופה קשה ומאתגרת מחמם לנו את הלב העובדה, כי העובדים שלנו הם אלה שביקשו מבית המשפט להשתחרר מלפיתתה של ההסתדרות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!