דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מפעל כימדע

חברה ועבודה / התעשייה בנגב: מפעל כימדע מחפש רוכש, 85 עובדים בסכנת פיטורים

לאחר שנים קשות הגיע המפעל לחדלות פרעון, ובימים הקרובים תפורסם הצעה לרכישתו | יו"ר ההסתדרות בנגב: "אם התעשייה הכימית בנגב תקרוס, מה יישאר? אי אפשר לחיות מססמאות על הייטק"

אסיפת עובדי כימדע אמש על מדרגות היכל המשפט בבאר שבע (הסתדרות מרחב נגב).
אסיפת עובדי כימדע אמש על מדרגות היכל המשפט בבאר שבע (הסתדרות מרחב נגב).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל את בקשת בעלי מפעל כימדע שבנגב המערבי להקפאת הליכים בת 30 יום לאחר שהגיע למצב של חדלות פרעון, וזאת במטרה לנסות ולמצוא לו רוכש. כנאמנת מונתה עו"ד דנית רימון, ממשרד ליפא מאיר ושות', שאמורה לפרסם במהלך השבוע פניה לציבור להגיש הצעות רכישה. בהסתדרות מודאגים מאפשרות שהמפעל ייסגר ועובדיו יפוטרו.

"לצערי מדובר בעוד מפעל בנגב שאם לא יקרה נס הוא יסגר חלילה" אמר יו"ר ההסתדרות במרחב הנגב מאיר בביוף לדבר ראשון. לדבריו המפעל מקרטע בשנים האחרונות, ומתקשה לייצב את עצמו מבחינה כלכלית, כשהוא צובר חובות כלפי הבנקים וכלפי כי"ל – שמחזיקה 26% מהבעלות עליו, ומספקת לו חלק מחומרי הגלם לייצור. הבעלים האחרים במפעל הם הקיבוצים ניר יצחק וסופה, אשר לדברי בביוף אינם מוכנים להזרים לו כספים. תגובת הקיבוצים לטענה זו לא התקבלה, נכון לשעת פרסום הידיעה.

הקפאת ההליכים אושרה בשלב זה לחודש אחד בלבד, עם קופה מצומצמת של כמיליון שקלים לתקופה זו. "העמדנו לרשות העובדים מהרגע הראשון של המשבר את עורכי הדין גלילה ואלון הורנשטיין" אומר בביוף, "ששנים רבות מלווים עובדים בעת פשיטות רגל וכינוסי נכסים. כל העובדים הצטרפו לייצוג על ידיהם. בהסתדרות מקווים שאכן ימצא רוכש אשר יציל את המפעל".

"אספנו אתמול את העובדים על מדרגות היכל המשפט" הוא מספר, "גלילה הורנשטיין דיברה עם העובדים בצורה הגלויה ביותר שיכולה להיות ואמרה להם שהם צריכים להביא בחשבון שתהיה דרישה של המנהל המיוחד להתייעלות ולפיטורי עובדים, ולהצביע על זה. העובדים הבינו את המצב והצביעו בלית ברירה – שאם יהיה צורך, הם מסכימים לזה. ברור שאנחנו נעשה הכל כדי שזה לא יקרה – אבל צריך לשם כך נס". כיום מועסקים במפעל כ-85 עובדים, מתוכם 60 תחת הסכם קיבוצי.

"המפעל בסוף העולם ואף אחד לא מתעניין בו, במיוחד לא ממשלת ישראל", מלין בביוף, "ראוי שיערכו חשבון נפש. אם התעשיה הכימית המסורתית בנגב קורסת – מה ישאר בו כדי לפרנס את התושבים? אי אפשר לחיות מססמאות על סייבר והיי-טק, וירידת צה"ל דרומה שלא הועילה בכלום לתושבים".

"הסיפור של כימדע מצטרף לסיפור הקשה בנגב קרמיקה – שגם שם העובדים חיים בסימן שאלה גדול, ולפיטורי הייעול שנאלצנו לקיים בדאבון לב בטבע-טק, ש-110 עובדים הלכו הביתה, עם הרבה כאב וזעם. תעשה אחד ועוד אחד ותראה שאף אחד לא סופר את הנגב – העיקר שגוש דן חי. העובדים בכימדע מגיעים מכל הנגב המערבי – מושבים, עיירות הסביבה: אופקים, נתיבות ושדרות. יבוא יום והמפוטרים בנגב וכל האזרחים שנשארים בלא פרנסה ובלא קיום יבואו חשבון עם הממשלה הזאת".

מאיר בביוף צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות
מאיר בביוף צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות

"משבר התעסוקה בנגב הפך לתופעה רווחת ועמוקה שמעידה יותר מכל על כשלונה של הממשלה להתמודד עם אחד האתגרים החשובים הניצבים לפתחה" מסר ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) באשר למשבר במפעל, "לא די שהממשלה לא מצליחה זה שנים ארוכות לעודד מקורות תעסוקה רבים הדורשים מיומנויות מקצועיות גבוהות ומתגמלים את בעליהן בשכר הוגן, גם מפעלים כמו נגב קרמיקה וכימדע – המספקים משרות Low-tech, עם מיומנויות מקצועיות נמוכות ושכר נמוך, קורסים ומותירים מאות משפחות ללא מקור פרנסה. גם חברת טבע, המתמודדת עם קשיים המאיימים על יציבותה, משליכה לרחוב 110 עובדים כחלק מתכנית התייעלות. יש להניח את משבר התעסוקה בנגב לפתחה של הממשלה משום שזה עשרות שנים אינה מצליחה ליצור את התשתית ואת התנאים לתעשייה מתקדמת High-tech – תעשייה המבטיחה לתושביו חוסן ופריחה כלכלית בת קיימה. היא מסתפקת בכיבוי שרפות וגם זאת לא באופן שמספק פתרונות ארוכי טווח לנגב ולתושביו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!