דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הבורסה

בורסת תל אביב / מיילן, החברה הגדולה ביותר בבורסה בת"א, תמחק ממסחר

חברת התרופות הבינלאומית שנכנסה לבורסה במהלך ניסיון השתלטות על חברת פריגו הודיעה כי תמחק ממסחר בפברואר 2018. למרות שמחיקתה תקטין את המחזור בבורסה, אין מדובר בהכרח בחדשות רעות בעבור שוק ההון הישראלי

חברת התרופות מיילן (צילום: Editorial credit:קקSteve Heap / Shutterstock.com).
חברת התרופות מיילן (צילום: Editorial credit:קקSteve Heap / Shutterstock.com).
יונתן קירשנבאום

ביום שישי הודיעה חברת התרופות הבינלאומית מיילן על כוונתה להימחק מהמסחר בבורסה בחודשים הקרובים. שוויה של מיילן, חברת תרופות רב לאומית, עומד על 65 מיליארד שקלים והיא החברה הגדולה ביותר הרשומה בבורסה בישראל, במקביל להיותה רשומה בנאסד"ק.

הבורסה לניירות ערך (צילום: מרים אלסטר / פלאש90).
הבורסה לניירות ערך (צילום: מרים אלסטר / פלאש90).

מיילן רשומה כחברה בהולנד ומשרדיה הראשיים ממוקמים בבריטניה. היא נרשמה למסחר בבורסה בתל אביב בשנת 2015, לצורך ניסיון רכישה של חברת התרופות הרב לאומית פריגו, המעסיקה בענף הישראלי שלה כ-1,300 עובדים. מיילן, לעומתה, איננה מחזיקה במפעלים בישראל, ונסחרת בבורסה בעקבות התחייבותה להישאר רשומה במשך שנה לפחות – תנאי לניסיון הרכישה.

ב-2015 ניסתה חברת מיילן לבצע השתלטות עוינת (ללא הסכמתה של ההנהלה או השולטים במניות) על חברת פריגו, אשר נסחרת בבורסה בתל אביב. מאחר והיא נסחרת בבורסה האמריקנית ואין לה כל פעילות כלכלית בישראל, נדרשה החברה להירשם למסחר בבורסה בתל אביב לתקופה של שנה לפחות כדי לזכות באישור למהלך הרכישה. מהלך ההשתלטות נכשל לאחר שכ-60% ממחזיקי המניות של פריגו התנגדו לרכישה ומיילן נשארה רשומה למסחר בבורסה.

ביום שישי הודיע מנכ"ל החברה, רוברט קורי, כי החברה תצא מהבורסה הישראלית ב-12 בפברואר 2018. "רוב המשקיעים הישראלים בעצם מחזיקים במניות שלנו דרך המסחר בנסדא"ק, והחלק של מניותינו שנסחר בתל אביב מהווה פחות מ-3.5% מסך כל המסחר שלנו. זמני המסחר בתל אביב וימי המסחר הם שונים משלנו" אמר רוברט קורי, יו"ר החברה.

השפעתה של יציאת מיילן אינה בהכרח שלילית

למרות שמיילן היא החברה הגדולה ביותר הנסחרת בבורסה בת"א, ליציאתה אין בהכרח משמעות שלילית. כניסתה של החברה לבורסה ב-2015 חיזקה מגמה קיימת – ריכוז של חברות תרופות אשר מרבית פעילותן איננה מתקיימת בישראל. ארבעת חברות הפארמה הנסחרות בבורסה (טבע, פריגו, מיילן ואופקו) מרכיבות כ-22% מכלל הפעילות בבורסה בתל אביב, ומרביתן מחזיקות מעט מאוד פעילות יצרנית בארץ, אם בכלל.

"אנו מאמינים כי הבורסה בתל אביב צריכה לשקף בראש ובראשונה את הכלכלה המקומית" נמסר מהבורסה בתגובה להודעתה של מיילן, וזאת על רקע הערכות כי משקלן הכבד של חברות הפארמה הגדולות מעוותת את המחירים בבורסה הישראלית. מרבית פעילותן של חברות אלו נעשית בחו"ל, ומניותיהן נסחרות בנוסף בארה"ב, כך שמחיר מניותיהן מושפע בעיקר מפעילות בשוק ההון האמריקאי, על בסיס ביצועיה של חברות אשר עיקר פעילותן בחו"ל.

כך, מחיר המניות של חברות אלו איננו משקף את מצב המשק הישראלי, אלא את התמחור הניתן להם בשווקים הזרים. בנוסף לכך, היות וחברות אלו נסחרות בהיקפים גדולים בשוק ההון האמריקאי, שהוא הגדול בעולם, מניותיהן נוטות לסבול מתנודתיות רבה. זאת מכיוון שמסחר במניה כלשהי נוטה לשנות את ערכה, וככל שהיקף המסחר גדול יותר, כך תנודתיות המניה (השינוי במחיר המניה) גדול יותר. מחירי מניות אלו נוטים להשתנות בקצב תדיר.

מניותיהן של ארבע חברות הפארמה הגדולות מחושבות במדד ת"א 35, העוקב אחרי מחיר מניותיהן של 35 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר. התנודתיות במחיר מניות חברות הפארמה גוררת תנודתיות גבוהה יותר במדד ת"א 35.

תנודתיות במדד ת"א 35 עשויה להביא להתגברות הפעילות הספקולטיבית בבורסה. התנודתיות מאפשרת לספקולנטים המעוניינים להרוויח משינויים קצרי טווח בערך המדד לפעול בנוחיות בשוק ההון הישראלי. למיילן יש כיום משקל גדול בבורסה הישראלית: שווי השוק של החברה הוא כ-8.5% מכלל שווי המניות, והמשקל של מניית החברה במדד ת"א 35 הוא 7%.

בבורסה דווקא בירכו על יציאתה של מיילן מהמסחר. "המחיקה, במקרה זה, תסייע למדד ת"א 35 לשקף נכון יותר את המשק הישראלי, ואף תמתן את השפעת סקטור הפארמה עליו, דבר שהוא חיובי לכשעצמו" נמסר מהבורסה.

התמזגויות פארמה – תופעה עולמית

הופעתה והיעלמותה של חברת מיילן מהבורסה הישראלית הינה חלק מתופעה עולמית רחבה יותר של התמזגויות והגברת הריכוזיות בשוק התרופות. בשנים האחרונות יותר ויותר חברות תרופות גדולות רוכשות את השליטה בחברות תרופות קטנות יותר. בשנת 2015 התרחשו עסקאות מיזוג בין חברות תרופות בסך 724 מיליארד דולר.

כך, במקביל לניסיון הרכישה של מיילן את חברת פריגו בשנת 2015, התרחש ניסיון נוסף של השתלטות חברת טבע על מיילן. גם ניסיון זה נכשל בסופו של דבר, אך הוא מעיד על תופעה עולמית רחבה יותר. בכירי התעשייה מסבירים את מהלכי ההתמזגות דרך מחיר האשראי הנמוך בעקבות הריבית הנמוכה וההרחבה הכמותית במרבית מדינות המערב. "מחיר ההון ירד, אז ההחזר על השקעות מרכישת נכסים גבוה מבעבר" הסביר ג'רמי לוין, מנכ"ל טבע לשעבר, ל-FT בעקבות נסיון הרכישה בשנת 2015.

עם זאת, ישנם הטוענים כי המיזוגים נועדו גם להקטין את הוצאות החברות על תשלום מיסים. התמזגות חברות, כאשר אחת החברות רשומה במדינה בה רמת מס החברות נמוכה יחסית, עשויה לסייע להציג את רווחי החברה הממוזגת במדינה בעלת מיסים הנמוכים. באופן זה, עשויות חברות התרופות להידרש לרמת מיסוי נמוכה גם במדינות בהן יש להם פעילות גדולה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!