דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קרן קיימת לישראל

קק"ל / הלאמת קק"ל תעלה היום להצבעה בכנסת, מחאת העובדים מחריפה

מאות עובדים הפגינו אתמול (א') מול משרד ראש הממשלה, והיום צפויה הפגנה מול הכנסת | סוהיל זידאן, עובד בקק"ל הדף הטענות על היות קק"ל גוף גזעני: "זה בית חם וטוב לכולם - מדברים על דו קיום? זה בדיוק הקרן הקיימת"

מחאת עובדי קק״ל מול משרד ראש הממשלה ב-2017 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
מחאת עובדי קק״ל מול משרד ראש הממשלה ב-2017 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
דוד טברסקי

לאחר שהפגינו מול משרד ראש הממשלה אתמול (א'), מחאת עובדי קרן קימת לישראל צפויה להימשך גם היום בהפגנה מול הכנסת. אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, הלאמת קק"ל תעלה לקריאה שניה ושלישית במהלך היום. על פי דיווחים שונים מתקיימים מגעים בין הנהלת קק"ל לבין נציגי הממשלה על מנת למצוא פתרון מוסכם שלא יחייב חקיקה. אף כי המגעים בין הצדדים מתקיימים, קשה לדמיין כרגע פיתרון – היות וקק"ל הסכימה ממילא לכל דרישות הממשלה, וזו בחרה בכל זאת בנתיב החקיקה אשר צפוי לפגוע בה פגיעה אנושה.

מחאת עובדי קק״ל מול משרד ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
מחאת עובדי קק״ל מול משרד ראש הממשלה (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

כאמור, מאות עובדים ועובדות בקק"ל הפגינו אתמול בבוקר מול משרד ראש הממשלה במחאה על כוונת הממשלה לחלט סכומי כסף אדירים מקק"ל, דבר שיביא לטענתם לפגיעה קשה בתקציב הארגון. פגיעה זו צפויה לפגוע גם במקור פרנסתם הנוכחי של העובדים אך גם בפנסיות שלהם – שכן בקק"ל, כמו בגופים ציבוריים רבים שנמצאים בישראל מאז קומה – נהוגה שיטה של פנסיה תקציבית, כלומר הפנסיות משולמות מתוך התקציב ואין קרן חיסכון אשר מממנת את את הפנסיה. לדברי יו"ר ועד העובדים של קק"ל, ישראל גולדשטיין, כאשר לוקחים בחשבון את התחייבויות הפנסיוניות של קק"ל לעובדיה, לא הצטברו בקופתה כספים רבים כפי שנהוג לחשוב.

העובדים קראו קריאות כנגד ראש הממשלה ושר האוצר על כך שהם פוגעים בגוף שהקים את המדינה ועד היום מפתח ומתחזק את רוב הפארקים והיערות שלה. בעת שברקע התנגנו שירי ארץ ישראל המשבחים את קק"ל ופועלה למען ההתיישבות, הנואמים קראו בגנות הממשלה שמנסה לפרק את הארגון ולפגוע בפעולתו, בלי וודאות למה יבוא במקומו. חלק מהנואמים הזכירו שהממשלה מנסה להפריט את קרקעות ישראל מאז 2009, עת עלה ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלטון.

"הקרן הקיימת זה הגוף שהקים את המדינה, הצמיח את החקלאות ואת ההתיישבות במדינה הזו. ללא הקרן קיימת אין חיים", סיפר סוהיל זידאן מהיישוב זמר, עובד בכיר וותיק בקק"ל שעובד בכל הארץ. "קרן קיימת נטעה קרוב ל-240 מיליון עצים והעצים האלו הם הגורם היחידי בעולם ובארץ שמייצר חמצן, שבלעדיו אין חיים במדינה. זה הגוף היחידי שמפתח תשתיות, מתחזק ומפעיל אותן, משקיע במחקר ופיתוח בחקלאות ויערנות, הכשרת פרויקטים לשכונות חדשות – זה קק"ל".

בין מאות העובדים של הקרן הקימת לישראל הייתה נוכחות בולטת של עשרות דרוזים וערבים עובדי הקרן, עטופים בדגלי קק"ל אשר דואגים לעתידה ולעתידם. "קרן קיימת חשובה לכולנו ואני אומר לך את זה כבחור ערבי שעובד בקק"ל", אמר זידאן, "וחשוב שהגוף הזה ימשיך להתקיים לטובת המדינה ולחוזק המדינה. הציבור הרחב חייב להבין שבקרן עובדים כל החברה הישראלית: ערבים, יהודים דרוזים, צ'רקסים נוצרים ומוסלמים. זה בית חם וטוב לכולם – מדברים על דו קיום? זה בדיוק הקרן הקיימת".

נתניהו וכחלון, ארכיון. צילום: פלאש 90 / עמית שאבי.
נתניהו וכחלון, ארכיון. צילום: פלאש 90 / עמית שאבי.

למרות החשש המידי והברור למשכורתו ותנאי העבודה שלו, זידאן טוען שהחשש הכי גדול בקרב העובדים הוא הפסקת התפעול והתחזוקה של הפארקים והיערות. "אנחנו אנשים עובדים, ואנשים עבדו וגם ימשיכו לעבוד בהמשך. מובן שמפחדים על הפרנסה ובעיקר על המשך התשלום לפנסיה. אנחנו מקווים ובטוחים שהקרן תמשיך לעבוד עוד עשרות שנים והיא תדאג לנו. הדבר היחיד שאני מבקש ממקבלי ההחלטות היום זה שהם יעזבו את הקרן, שיסתכלו על העשייה הענפה בארץ, הקרן הקיימת היום מייעצת לכל העולם על תכניות פיתוח הייעור המתקדמות שלה באזורים צחיחים. זה נכס שצריך לשמור ולטפח אותו – לא לשבור אותו" .

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס גם הוא למשבר קק"ל ואמר כי "ההסתדרות תמשיך לתת גב ולעמוד לצד העובדים והגמלאים בקק"ל, תוך דאגה לזכויותיהם והגנה על ביטחונם הכלכלי. אנו מחויבים לאנשי קק"ל ולהמשך העשייה הענפה שלהם למען דורות העתיד במדינת ישראל". עוד הוסיף ניסנקורן כי "כל רפורמה בקק"ל לא תיעשה על גב העובדים והגמלאים״.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!