דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רומניה

בעולם / תקדים מסוכן ברומניה - מעסיקים לא ישתתפו בפנסיה של עובדיהם

ראש הממשלה הרומני, מיכאי טודוס, ביטל את חובת ההפרשה לפנסיה למעסיקים | ארגונים חברתיים וארגוני עובדים במדינה מתריעים: "הישגים חברתיים שהושגו אחרי מאבקים של שנים יעלמו"

מחאות המוניות ברומניה מול בנייני הממשלה (צילום: AP Photo/Darko Bandic)
מחאות המוניות ברומניה מול בנייני הממשלה (צילום: AP Photo/Darko Bandic)
יונתן קירשנבאום

הממשלה הרומנית אישרה צו ממשלתי, המורה על רפורמה במבנה הפנסיות במדינה, אשר תבטל את ההפרשות לפנסיה מטעם המעסיקים, ותעביר את כלל נטל התשלום לכתפי העובדים. ראש ממשלת רומניה, מיכאי טודוס, כינס את הקבינט לאישור הצו, לאחר שסירב לפגוש ולדון עם נציגי ארגוני העובדים והארגונים החברתיים, אשר מתנגדים בתוקף למהלך.

מאז שהתקבלה ההחלטה בשבוע שעבר, נמצאים ארגוני העובדים והארגונים החברתיים במאבק נגד ההחלטה, ואתמול (שני) הפגינו אלפים בכ-10 מוקדים ברחבי הארץ. החלטה זו מהווה שינוי מהותי במבנה הרווחה הרומנית, ועשויה  להוות תקדים עולמי בביטול מערכות הרווחה המסורתיות.

ראש ממשלת רומניה מיכאי טודוס (AP Photo/Andreea Alexandru)
ראש ממשלת רומניה מיכאי טודוס (AP Photo/Andreea Alexandru)

כיום מפרישים המעסיקים הרומנים לפנסיה 15.8% מהשכר ברוטו, לעומת העובדים אשר מפרישים 10.5% משכרם. הצו הממשלתי אשר נחתם השבוע, יבטל לחלוטין את הפרשות המעסיקים, ויעביר את נטל ההפרשה לפנסיה לגבי העובדים באופן מוחלט. הדבר נכון גם להפרשות למערכת הבריאות, אשר אליהן מפרישים כיום המעסיקים 5.2% משכר העובד. כרגע עוד לא ברור מה יהיה על עובדים אשר גובה שכרם לא יאפשר הפרשה לפנסיה.

"על אזרחי רומניה נכפה להיות נתונים לניסוי של מדיניות שמעולם לא נוסתה" מסר הארגון BNS, אחד מארגוני העובדים הגדולים במדינה. "ארגוני העובדים הרומנים מתנגדים בחריפות לכוונתה של הממשלה. אנו מאמנים כי העברת נטל התשלום לשירותי הרווחה לעובדים מנוגדת לערכיה של האיחוד האירופי".

נציגי האיגודים טוענים כי למעשה מתבצע במדינה ניסוי חסר תקדים בביטול חלקם של המעסיקים בהפרשה לפנסיה. לטענתם, במידה ויוכח כאפשרי, ניסוי זה עשוי להביא לביטול ההפרשות לפנסיה מטעם המעסיקים גם במדינות נוספות. "ניסוי זה – שמעולם לא נוסה בשום מקום אחר בעולם – עלול להיות מיושם בקלות ובמהירות בכל מדינה אירופית, אם לא בכולן. בתרחיש זה יבוטלו הישגים חברתיים אשר הושגו במסגרת מאבק של עשרות שנים רבות", כך נמסר מהארגון BNS.

"במידה ולא נצליח למנוע מממשלת רומניה ליישם את הרפורמה המסוכנת הזו, זכויות כמו אחריות הדדית, מוביליות, צדק חברתי ודמוקרטיה נתונות בסכנה" מסר הארגון. מתנגדי הרפורמה חוששים כי ביטול הפרשות הפנסיה מטעם המעסיקים יפגעו לא רק ברמת השכר, אלא בגישתם של רומנים רבים לשירותי פנסיה בכלל.

"חברה מסחרית אינה יוצאת להבראה"

גבריאל ביריש, כלכלן רומני, הצדיק את הרפורמה ואמר כי "חברה מסחרית איננה הולכת לרופא משפחה, ואיננה יוצאת להבראה או לפנסיה". באופן זה הסביר כי לדעתו אין היגיון בכך שעובדים יהנו מהפרשות אשר מקורן ברווחי החברות בהן הם מועסקים, היות והתועלת בשירותים אלו היא לעובד בלבד ולא לחברה או המעסיק שלו. בכך מערער ביריש את היסוד הרעיוני עליו הוקמו מערכות הרווחה – הערבות ההדדית.

ביריש מתעלם מכך שמטרת הפרשת המעסיקים לפנסיה של עובדיהם היא להבטיח את יכולתם לחיות בכבוד גם לאחר פרישתם. מערכות הפנסיה, כפי שהן מעוצבות היום, בהן המעסיקים מפרישים בכל חודש חלק מהכנסתם לטובת הפנסיה העתידית של עובדיהם, מהווה ערובה לכך שכלל העובדים יוכלו להנות מהכנסה קבועה גם לאחר פרישתם, מבלי להאלץ לקצץ משכרם בכדי לחסוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!