דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט עולמי / "לביאות" על הדשא ולא רק: מועדון הכדורגל שנלחם באלימות נגד נשים

מועדון הכדורגל לנשים שהקימה גואדלופ גארסיה במטרה לנער את המסורת האינדיאנית במקסיקו ולהיאבק באלימות נגד נשים, הביא למהפכה ביחס לכדורגל הנשי במדינה | החיבור למועדוני הספורט הוותיקים מביא למשחקים אלפי אוהדים | מתי אצלנו?

שחקניות נבחרת מקסיקו (באדום) מול נבחרת ארה"ב במוקדמות האולימפיאדה 13 בפברואר 2016 (צילום: Jerome Miron-USA TODAY Sports / Reuters Picture Supplied by Action Images)
שחקניות נבחרת מקסיקו (באדום) מול נבחרת ארה"ב במוקדמות האולימפיאדה 13 בפברואר 2016 (צילום: Jerome Miron-USA TODAY Sports / Reuters Picture Supplied by Action Images)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

גואדלופ גארסיה גדלה בכפר הקטן סאן חואן קואג'מולקו, כבר כשהייתה ילדה קטנה היא התאהבה במשחק הכדורגל, אבל משפחתה לא הרשתה לה לשחק ובמקום זאת היא נשלחה לעבוד כעוזרת בית. את הפעם הראשונה שלה על מגרש הכדורגל היא נאלצה לדחות בכמה שנים עד שבגרה ונהפכה לאישה צעירה ועצמאית שיכולה לקבל החלטות על חייה באופן עצמאי. הבחירה לשחק במשחק האהוב עליה היא מעשה של מרד כנגד התפיסה הגברית השולטת באזור בו גדלה במקסיקו לפיה הכדורגל הוא ספורט המיועד לגברים בלבד.

השבוע גארסיה השתתפה כאחת הדוברות בכנס "פורום הנשים של מקסיקו", מסגרת המכנסת למפגש משותף ורחב של נשים בעלות השפעה בחברה המקסיקנית. הנשים בפורום מגיעות ממגוון תחומים ודנות בבעיות השורשיות של ציבור הנשים במדינה ושם הציגה גארסיה את פעולתה לקידום האישה באכלוסייה האינדיאנית במקסיקו. גארסיה הציגה בכנס את הדרך בה בחרה בשנים האחרות, לחנך נשים, נערות וילדות דרך משחק הכדורגל ככלי לחינוך ערכי במטרה להילחם באלימות נגד נשים בקהילה האינדיאנית במקסיקו.

המשפחה האינדאנית במקסיקו היא לרוב בעלת מבנה פטריאכלי ומאוד מסורתי: הגבר הוא בעל הכוח המוחלט במשפחה, נשים נאלצות לעזוב בגיל צעיר את בית הספר כדי להתחתן ולרב המשפחה תאסור על הנערות הצעירות לשחק במשחק שאינו תואם את תפיסת העולם ואת מקומה של האישה בו. כדורגל נחשב לטאבו ולכן הנערות והנשים שמשחקות כדורגל נחשבות למורדות בחברה המסורתית.

המחוז במקסיקו סיטי בו מתגוררת גארסיה, הוא המחוז עם אחוזי האלימות נגד נשים הגבוהים ביותר במקסיקו. לפי ארגוני זכויות לאזרח במקסיקו, בשנה שעברה נרצחו שם 263 נשים בזמן שנשים רבות נוספות סובלות מאלימות יומיומית והתעללויות מיניות.

גואדלופ גארסיה בת ה-36 מכירה מקרוב את הסביבה האלימה וההיסטוריה המשפחתית שלה מלאת צער ויגון. היא גדלה בבית מאוד אלים. אמא שלה הפכה ליתומה בגיל צעיר לאחר שסבא שלה רצח את אישתו. אביה היה אלכוהוליסט והאחיות שלה הוכרחו על-ידי משפחתה להתחתן בגיל 14 ו-15 כאשר היא נשלחה כילדה לעבוד כעוזרת בית.

לפני 4 שנים החליטה גארסיה לעשות שינוי והקימה את מועדון הכדורגל Lioness FC (מועדון הכדורגל "הלביאה") שמיועד לנערות ונשים אינדיאניות. היא משתמשת בכדורגל ככלי להעצים את הנשים והנערות, במדינה בה דיכוי ורצח נשים הם כמעט ברמת מגיפה משתוללת. לפי דבריה לחדשות AP, המטרה שלה היא להעניק לנשים והנערות, דרך העיסוק בכדורגל, מסר חשוב לחיים: "הגוף שלי הוא שלי ואף אחד לא יגע בו, אלא אם כן אני רוצה בזה".

מאז שגארסיה פתחה את Lioness FC הצטרפו כ-300 נשים ונערות לקבוצה והן שואבות ממנה כוח ממש כשם שהלביאה, מקור שמה של הקבוצה, היא החיה הכי חזקה בג'ונגל, סמל לעוצמה ונחישות. המועדון הצעיר משחק בליגה הלא מקצוענית של מקסיקו וחלק מהשחקניות משחקות בנבחרות הצעירות של מקסיקו.

לפני משחק של הקבוצה הבוגרת מול בית ספר פרטי מקומי גארסיה פונה לנערות שלה "אנו חייבות לשמור על הגב אחת של השניה!" למרות ההפסד 4:1 במשחק הליגה, לגארסיה זה פחות משנה כי המטרה שלה שהן פשוט ימשיכו להשתפר. את הראיון היא מסכמת במילים "הדרך היום להילחם במצ'ואיזם היא בעזרת הכדורגל".

ההשקעה של גארסיה משתלמת. השנה החליטו בהתאחדות הכדורגל של מקסיקו להקים ליגת כדורגל נשים מקצועית שתפעל על בסיס קבוצות הליגה הבכירה בכדורגל גברים. לאורך השנים האחרונות ההישגים של נבחרת מקסיקו נהיו דלים יותר ובעקבות אי העפלה למשחקים האולימפיים בריו בתוספת לדרישות של גביע "ליברטדורס" להקמת קבוצות נשים במועדנים שמשתתפים במסגרת כדורגל גברים, הוחלט על הקמת ליגה מקצוענית במקסיקו לנשים. ליגה זו תתקיים במקביל לליגה החובבנית שפועלת ושהלביאות משחקות בה ו-8 מתוך שחקניות הקבוצה לשעבר כבר מצאו את מקומן בליגה המקצוענית.

הליגה שקמה מורכבת מ-16 קבוצות, זוכה לפרסום תקשורתי רחב, מורכבת רק משחקניות מקסיקניות ומצליחה לעורר עניין רחב ולהביא אלפי אוהדים למשחקים הגדולים. למשחק בין קבוצות צ'יבאס ואמריקה הגיעו 19 אלף אוהדים, מספר שבליגה החובבנית שהייתה מורכבת כמעט מאותן השחקניות היה אפשר רק לחלום עליו. האוהדים שמגיעים לעודד את קבוצות הנשים, מגיעים למגרשים בגלל הזהות והקשר העמוק שקיים בין האוהד לקבוצתו האהובה, מה שמעניין אותו זו היריבות הספורטיבית בין מעדוני הכדורגל וכעת הוא יכול להנות מאותה החוויה גם עם הצלחת קבוצת הנשים של המועדון. החשיפה הגדולה והאווירה במגרשים מראה איך נותנים מקום אמיתי לשחקניות כדורגל.

הקמת הליגה במקסיקו מראה את הדרך בה גם אנו בישראל צריכים ללכת, העתיד הוא בהקמת ליגה עם יריבות ספורטיבית היסטורית שבה מועדוני הכדורגל הגדולים בישראל כמו בית"ר ירושלים, מכבי ת"א, מכבי חיפה, הפועל ת"א והפועל באר שבע יהיו הקבוצות הבולטות בליגת העל. כיום יש רק את הפועל באר שבע בליגה הלאומית והקשר בין קבוצות הגברים והנשים עדיין רופף. בברצלונה בתמונה הקבוצתית הצטלמו שחקני הגברים והנשים ביחד. יש לקוות שמהקמת קבוצות הילדות במכבי ת"א על-ידי מור שקד ובהפועל ת"א על-ידי אושרת עיני יצמח פרויקט הרבה יותר גדול שיעלה בעוד רמה את הכדורגל הישראלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!