דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זימבבואה

אפריקה / הפיכה צבאית בזימבבואה - האם זה סופו של "היטלר של אפריקה"?

הלילה (ג') השתלטו כוחות הצבא על מוסדות השלטון ותחנות טלווזיה במדינה, והכריזו "אנחנו פועלים נגד פושעים בסביבתו של הדיקטטור מוגאבה - כדי להביאם לדין" | שגרירות ארה"ב בבירה נסגרה | בריטניה וקנדה המליצו לאזרחיהן השוההים במדינה להישאר בבתיהם

משוריין ברחובות הבירה הארארה, זימבבואה, 15 בנובמבר 2017 (צילום: AP Photo).
משוריין ברחובות הבירה הארארה, זימבבואה, 15 בנובמבר 2017 (צילום: AP Photo).
אוריאל לוי

צבא זימבבואה השתלט במהלך ליל שלישי על מוסדות השלטון במדינה במה שנראה כהפיכה צבאית. הצבא הודיע הבוקר כי הוא מחזיק בנשיא רוברט מוגאבה ובאשתו גרייס – המועמדת להחליפו לאחר מותו. הצבא הודיע כי הרודן בן ה-93 ומשפחתו "בטוחים ובריאים" וכי אין מדובר בהפיכה אלא במאבק נגד "הפושעים" המקיפים את הנשיא מוגאבה, וגרמו למשבר הכלכלי והחברתי השורר במדינה. לפי הדיווח בערוץ הטלווזיה הבריטי BBC, סגן הנשיא, אמרסון מננגאגוואה, שהודח לפני שבוע התמנה על ידי הצבא לכהן כנשיאה הזמני של זימבאבוה במקום מוגאבה.

על פי הודעת משרד החוץ הישראלי, שוהים במדינה כ-170 יהודים וישראלים . 108 בבירה הררה ועוד 64 בעיר בולאוואיו. הם הונחו על ידי ראשי הקהילה היהודית להישאר בבתיהם ולא ידוע על מצוקה כלשהי. השגריר בפרטוריה נמצא בקשר שוטף עם ראשי הקהילה .

רמטכ"ל זימבבואה מכריז על ההפיכה הצבאית בטלוויזיה בזימבבואה (צילום: ZBC/Handout via REUTERS)
רמטכ"ל זימבבואה מכריז על ההפיכה הצבאית בטלוויזיה בזימבבואה (צילום: ZBC/Handout via REUTERS)

הרודן מוגאבה, המחזיק בתואר מנהיג המדינה המבוגר בעולם, לא הסתכסך עם צבאו ב-37 שנות שלטונו. בשבוע שעבר הדיח מוגאבה הזקן את סגנו מננגאגוואה, בצעד שנועד לפנות מקום לאשתו לרשת את מקומו. אשתו נהנית מתמיכה של קבוצת צעירים המקורבים לשלטון ואוחזים בתפקידים בכירים רבים, ויש להניח כי ההפיכה הצבאית מכוונת נגדם. עליית כוחה של גרייס מוגאבה גרמה להתנגשות עם האליטה הקודמת – ותיקי מלחמת העצמאות שנערכה ב-1980 – שנהנו בעבר מפריבילגיות רבות במפלגת השלטון, וסולקו מתפקידי מפתח בשנים האחרונות. מנהיג ארגון הווטרנים ממלחמת העצמאות קרא למדינות אפריקה לשתף פעולה עם זימבבואה, ובירך את פעולות הצבא. לדברי כריס מוטסונגווה, בעל הון ופוליטיקאי המזוהה עם האליטה הישנה, מדובר "תיקון של המדינה שעמדה על סף תהום". עוד הוסיף כי הממשל צבאי יוביל לסביבה טובה יותר לעסקים, לאחר שנים של האטה כלכלית.

הדרמה בבירה הררה הגיעה לשיאה כאשר צבא זימבבואה השתלט על רשת השידור הממלכתית ZBC, ושני חיילים עלו לשידור. בשידור הכחישו החיילים כי מדובר בהפיכה, ואמרו שמוגאבה ומשפחתו נמצאים במקום בטוח. "אנחנו רק פועלים נגד פושעים בסביבתו, המבצעים עבירות שגורמות לסבל כלכלי וחברתי במדינה, כדי להביאם לדין", אמר הדובר המרכזי, שהזדהה כראש הסגל בצבא, ס.ב. מויו. מויו, שאינו מוכר בציבור אך נחשב מקורב לרמטכ"ל, איים כי "כל פרובוקציה תענה בתגובה הולמת".

הודעת הצבא הגיעה לאחר לילה ארוך של שמועות ודיווחים על הפיכה צבאית, ואחרי שהרמטכ"ל קונסטנטינו צ'יוונגה הזהיר כי "כשזה מגיע להגנה על המהפכה שלנו, הצבא לא יהסס להתערב". צ'יוונגה נחשב מקורב לסגן הנשיא לשעבר שהודח לפני כשבוע. החיילים שהשתלטו על רשת השידור – המתפקדת כשופרו של מוגאבה – הורו לעובדים לעזוב. זמן קצר לאחר מכן, שלושה פיצוצים זיעזעו את מרכז הבירה. ב-BBC דווח כי ברבעים הצפוניים, שבהם גרים מוגאבה וכמה בכירים, נשמעו קולות ירי של רובים ותותחים. בכמה אזורים בעיר נצפו חיילים תוקפים עוברים ושבים. עדים סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס שחיילים ומשוריינים חוסמים את הגישה למשרדי הממשלה, לפרלמנט ולבתי המשפט בהררה. בתגובה הצהירה מפלגת השלטון כי זהו מעשה בגידה "שנועד להפר את השלום והיציבות הלאומיים".

מלבד הזוג מוגבה, עצר צבא זימבבואה כמה שרים ודמויות בכירות בשלטון ביניהם שר האוצר של זימבאבוה איגנציוס צ'ומבו, הנמנה עם קבוצת הצעירים במפלגת השלטון בהנהגת אשתו של מוגאבה, נעצר ומוחזק על ידי הצבא.

"להישאר בבתים עד שהמצב יתבהר"

הצבא ביקש מאזרחי המדינה להשאר בבתים ולשמור על מתינות. הצבא הציב עמדות בצמתים מרכזיות בבירה והשתלט על מבנים מרכזיים של הממשל. סוכנות הידיעות AP דיווחה על 3 פיצוצים שנשמעו מאזור ארמון הנשיא. מומחה לענייני זימבבואה המתגורר בלונדון מסר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי אם יפרוץ סכסוך אלים זה יבוא מכיוון "המשמר הנשיאותי", הנאמן ישירות לנשיא ולא לצבא.

שגרירות ארה"ב בהררה נסגרה בגלל "אי-וודאות פוליטית שנוצרה בלילה". בריטניה, קנדה וארה"ב המליצו לאזרחיהן בבירה להישאר בבתיהם עד שהמצב יתבהר. שר המדע, סימון חיה מויו, סירב להגיב בראיון טלפוני לדיווחים על הפיכה צבאית בארצו ואמר: "מה יש לומר? אני לא יודע על כך שום דבר".

הנשיא מוגאבה שולט במדינה מאז שנוסדה באפריל 1980, לאחר מלחמת עצמאות בה הדיחה את שלטון רודזיה – מדינה בחסות הכתר הבריטי שעל בסיסה נוסדה זומבבואה. מוגאבה היה פעיל נגד שלטון האפרטייד של הלבנים ברודזיה עוד טרם פרצה המלחמה, והפך למנהיג פוליטי בעודו יושב בכלא בשל השתתפותו במאבק נגד שלטונות רודזיה. לאחר שזימבבואה זכתה לעצמאות, הוביל מוגבה גל של אלימות נגד הלבנים במדינה ונגד שבט המנדבה – הקבוצה האתנית השניה בגודלה במדינה. אזרחיה הלבנים של זימבבואה הסתלקו מהמדינה במהירות, בשעה שהנשיא מוגאבה קרא לעצמו, "היטלר של אפריקה". שלטונו הדיקטורי של מוגאבה הביאו את המדינה לפשיטית רגל והוא נאלץ לקבל עליו את השפעת המערב – ממנו סלד – על מנת להציל את המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!